Smokk

Rossinbolla

Elsker forumet
Når er det greit å gi en baby smokk?
Kan de få det allerede en uke etter fødsel?

Med førstemann fikk jeg streng beskjed av jordmor om at det måtte jeg vente med til jeg kom hjem fra sykehuset.. Med andremann pakket jeg smokk i sykehusbagen.. det er tross alt MIN baby og da gjør jeg faktisk som jeg vil..så hun fikk smokk da vi var på barsel ;) Blir det samme med tredjemann, smokken blir med i sykehusbagen.
Hvis babyen klarer å suge puppen riktig så er det etter min mening ingenting i veien for at den kan få smokk allerede dagen etter fødsel.

Lille gutt fikk tutt (dyppet i sukkervann) på nyfødt avd :) de brukte det som smertelindring når de skulle ta blodprøver av ham ;) så siden det har han brukt tutt :)

Jeg gav smokk til frøkena her når hun var tre dager. Ammingen fungerte fint da, så da tenker jeg at det er ok. Ventet mye lenger med førstemann, for han fikk både pupp og flaske. Ville unngå en tredje ting som fungerte annerledes ;)

Med førstemann så ble smokken introdusert på dag to. Barnepleieren kom inn å hentet han så jeg fikk sove. Og da treiv ho med seg smokken i samme slengen. Blir å gjøre det samme med denne lille rakkern :) så smokken er med i fødebaggen ( vertfall så fort jeg har gidd til å pakke den :P )

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Førstemann hadde et stort suttebehov, og fikk smokk på nyfødtintensiven samme natten som han kom. Så kommer til å ta med en smokk på sykehuset denne gangen, også ser vi an behovet :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Førstemann fikk ikke smokk og eg angret som bare det. Han hadde stort sugebehov og jeg sleit mye i det året jeg ammet han. Han brukte meg som smokk :(
Andremann fikk smokk 3 uker etter fødselen.
Nå har vi lyst til å vente med smokk siden han ikke vil ha pupp så veldig ofte. Vi må vekke han får å spise, men ikke lett å få han til å suge mere enn 5-7 min :(
Tror ikke det blir smokk før han klarer å få en hel måltid uten å sovne først.

Min vakre prins kom til verden 08.08.13 :)

Jeg holdt på å bli spist opp andre natten, så tutten gav meg en halvtimes hvile ;) mye ut og inn da, men det har ikke ødelagt noe for amming, såvidt jeg vet.
Førstemann spiste ikke noe særlig og sov mye, så hun fikk etter vi kom hjem.

jeg husker godt den stillheten i stua når førstemann fikk smokken, var sikkert 3-4 uker da. Denne gangen tenker jeg at han skal få når vi kommer hjem fra sykehuset, hvis han vil ha.

Her fikk hun smokk av jordmoren på intensiven bare 2 timer gammel. Her går det supert med amming og smokk

Ble anbefalt å prøve smokk på barsel, da hun bruker meg som smokk.. Men vil ikke ta mam-smokken:/ skal prøve med nuk sine nå :)

Så snart gullet suger rett og melka er i gang, er det fritt frem;-)

Dem sier vel ca 2uker eller tll amming/flaske fungerer bra. Mine to første barn brukte ikke smokk, har ikke tenkt å prøve denne gangen heller. Gullet er snart 3 uker og d går fint uten;-)

Vi ga førstefrøkna smokk da hun var 6 dager, trodde amminga hadde gått iorden siden hun hadde begynt å gå opp i vekt, da vi veide henne når hun var 14 dager hadde hun ikke gått opp noenting, og vi måtte slutte med smokker å amme hver time i fire-fem dager og supplere med mme for å få opp produksjonen og vekta hennes.. Hun brukte rett og slett for mye energi på smokker til å klare å få i seg nok melk når hun sugde(pluss at jeg har ekstra lettmelk i puppene ;) ) så denne gangen skal vi vente mye lengre, men foreløpig klarer han seg godt uten smokken, får suge litt på lillefingeren min hvis han ikke finner roen helt før han sovner :)

Ja har også fått beskjed om at det er ok å gi smokk når amming er på stell. Altnå at barnet tar puppen riktig, spiser nok til måltid og legger på seg. Dette kan jo sikkert variere fra barn til barn. Men ofte er vel gjerne amming på stell etter 2 uker ca.

Når er det greit å gi en baby smokk?
Kan de få det allerede en uke etter fødsel?

snike frå juni :-) lillemor her fikk smokk av meg etter en uke..hun var så urolig, og hadde en utrolig sugetrang, så da gav jeg henne smokk. så lenge en passer på at mini ikkje glømmer sugeteknikken på ammin (og det merker en ganske fort når en ammer), så går det helt fint å bruke smokk også :-)

Back
Topp