Første legekontroll i morgen

Bambi

Betatt av forumet
Februar 2014 - Skjult forum
Jeg har første legekontrollen i morgen. Trenger jeg å ta med urinprøve? Hva skjer egentlig på den timen? Har aldri kommet så langt at jeg har hatt en slik time, så føler meg litt blank :p

Ja, du må ta med urinprøve. Hs/lege fyller ut helsekort, veier deg, tar blodtrykket, deler ut bøker/brosjyrer og så prater dere om det du måtte ønske. Og så må du på laben og ta blodprøver rundt uke 12.

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Ok, takk :) Jeg er 13 uker på vei så alle blodprøvene kan bli tatt i morgen :) Da, får jeg huske på å ta med meg en urinprøve i morgen.

Jeg var i dag, fylte bare ut helsekort og målte BT og tok blodprøver. Jeg må komme innom med en urinprøve ila uka siden jeg nettopp hadde vært på do når jeg var der, så anbefaler deg å ta med en. Fikk ellers ingen info/bøker e.l. Var vel hele 10 minutter eller noe inne hos legen....

Alltid ta med urinprøve på kontrollene (bortsett fra ul). På babyverden står den en utfyllende artikkel om hva som skjer på kontrollene og første kontroll og hvorfor de tar de prøvene se tar :)

Alltid ta med urinprøve på kontrollene (bortsett fra ul). På babyverden står den en utfyllende artikkel om hva som skjer på kontrollene og første kontroll og hvorfor de tar de prøvene se tar :)

Ok, takk :) Jeg kommer dessverre ikke inn på babyverden sine sider. Kun inn på forumet. Aner ikke hva som er feil, men har vært sånn siden fredag :-/

Urinprøve skal med til alle svangerskapkontroller.Så de tar urinprøve,hb,blodsukker,blodprøver,blodtrykk og vekt.Så fyller dere ut skjema sammen,der står det litt om far,deg og kontrollsvarene.Første gang gikk vi også litt gjennom svangerskaps boka,om hva en skulle holde seg unna osv.Tok ca en halvtime-tre kvarter på mine kontroller både første gang,og denne gang.Jeg var akkuratt sju uker på vei og alle blodprøver ble tatt.Det varierer tydligvis veldig fra legekontor.Legen min vil også ha gravide inn hver mnd i svangerskapet.

Sniker fra oktober..
Du må ikke være fastende til de vanlige blodprøvene. Det kan være at legen ønsker deg fastende én gang ved taking av blodprøver, men så lenge alt ser greit og normalt ut, så er ikke det normen. :)
(kun ved glukosebelastningstest da, som nevnt over her, men du får uansett beskjed om det på forhånd)

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Jeg skal også på min første svangerskapskontroll i morgen. Gled/gruer meg, er 10 uker på vei og legen kommer til å ta ultralyd. Blir spennende å se om alt er som det skal der inne, verste frykt er MA...
Men om man tar måling av HCG nivået og hva tid får man svar på alle disse prøvene som man tar? :)

Masse lykke til!!! :)

Jeg skal også på min første svangerskapskontroll i morgen. Gled/gruer meg, er 10 uker på vei og legen kommer til å ta ultralyd. Blir spennende å se om alt er som det skal der inne, verste frykt er MA...
Men om man tar måling av HCG nivået og hva tid får man svar på alle disse prøvene som man tar? :)
Det et litt sent å ta hcg i uke 10.. men det tar ca48 timer å gå svar. De fleste har synkende hcg fra uke 11-12. Det er derfor de fleste blir mindre kvalme i 2 trimester.

Gullet vårt født 10.04.12
Skal bli storesøster 03.02.14
skravler med *oida* :)

Så mye forskjellig folk får beskjed om :s
På min første kontroll måtte jeg ta med første morgenurin, tok blodprøver (ikke fastende) og målte blodtrykk, fikk masse brosjyrer og bøker, ble veid og målt. Og så fylte vi ut helseskjema for gravide, sambo var også med og fikk informere om sykdom og slikt i hans familie. Måtte også ta en klamydia selvtest siden jeg er under 25år. Brukte vel et sted mellom 45 og 60 min, ikke noe hastverk og vi fikk god tid til å spørre om alt vi måtte lure på :) var en fin opplevelse syntes nå jeg :)

Det et litt sent å ta hcg i uke 10.. men det tar ca48 timer å gå svar. De fleste har synkende hcg fra uke 11-12. Det er derfor de fleste blir mindre kvalme i 2 trimester.

Gullet vårt født 10.04.12
Skal bli storesøster 03.02.14
skravler med *oida* :)

Okei :) Satser på at kvalmen avtar snart da :)

Back
Topp