Gravid i krevende jobb

Bkno1190662

Første møte med forumet
Er helt ny her og dette er mitt første innlegg her! :)

Eg 7 uker på vei og har vært meget kvalm og oppblåst siste 4-5 uker, har heldig vis ikke kaste opp (enda) men sitter liksom på hugget hele dagen til og være klar for det, veldig ubehagelig... har hatt ferie nå i to uker og kjenner jeg gruer meg til og dra på jobben igjen på Mandag! Jobber i landbruket, mye fysisk tung jobbing og er på farten hele dagen, kan det være skadelig for fostret og jobbe slik?
Er selv veldig sjenert og sliter med legeprat og slike ting, veldig frustrerende!
har aldri forsovet meg eller kommet for sent på jobb, drar også når jeg er syk til vanlig for jeg klare ikke ha det på samvittigheten. Har ikke lyst og bare bli gående hjemme, men er også redd for og skade eller miste lille spire!

Er helt ny her og dette er mitt første innlegg her! :)

Eg 7 uker på vei og har vært meget kvalm og oppblåst siste 4-5 uker, har heldig vis ikke kaste opp (enda) men sitter liksom på hugget hele dagen til og være klar for det, veldig ubehagelig... har hatt ferie nå i to uker og kjenner jeg gruer meg til og dra på jobben igjen på Mandag! Jobber i landbruket, mye fysisk tung jobbing og er på farten hele dagen, kan det være skadelig for fostret og jobbe slik?
Er selv veldig sjenert og sliter med legeprat og slike ting, veldig frustrerende!
har aldri forsovet meg eller kommet for sent på jobb, drar også når jeg er syk til vanlig for jeg klare ikke ha det på samvittigheten. Har ikke lyst og bare bli gående hjemme, men er også redd for og skade eller miste lille spire!
Hei!
De fleste er som deg at de synes det er vanskelig å være borte fra jobb og evt. ikke kunne yte maksimalt. De første måneden i svangerskapet kan for mange være slitsomme med mye kvalme og uopplagthet. Går man rundt og føler seg kvalm og uvel, er det vanskelig å skjule dette for arbeidskollegaene. I mange tilfeller kan det være godt å si fra til lederen din slik at han eller hun er klar over din situasjon. Arbeidsgiver har plikt å legge til rette arbeidsoppgavene dersom det blir vanskelig for deg å være i jobb. En god dialog mellom deg og arbeidsleder er ofte den beste måten å finne gode løsninger på. Ved å ta dette opp med fastlegen, vil du helt sikkert få råd og støtte på hvordan du kan håndtere dette. Dersom det kan være en trøst, så vil denne kvalmen for de fleste gi seg etter de første tre månedene av svangerskapet. Ved å sørge for god hvile og rikelig med søvn utenom arbeidstiden, vil dette også kunne hjelpe deg til å få det bedre. Selv om du føler deg kvalm og uvel, er det lite sannsynlig at dette har noen påvirkning på barnet. Jeg vil oppmuntre deg til å være åpen om din tilstand for dine nærmeste arbeidskollegaer. De vil helt sikkert vise glede over at du er gravid ,ha forståelse for dine plager og være behjelpelige med å gjære arbeidshverdagen så skånsom som mulig for deg. Ønsker deg lykke til videre i graviditeten og arbeidet ditt. Bete hilsen Elin

Back
Topp