Noem voksne med astma her?

PolarZebra

Elsker forumet
Har noen spm i såfall :)
Hadde kraftig barneastma som jeg vokste av meg, sluttet helt med medisiner når jeg var 10 år. Og nå mistenker jeg at jeg burde ta en sjekk hos legen igjen. Har glemt hvordan det er rett og slett

Hvordan føler man seg under anstrengelser?
Hvordan kjennes det ut når man har ett astmaanfall?
Takker for svar :)

jeg har såkalt anstrengelsesastma, men tar medisin hver dag morgen og kveld, og medisin ved behov (forkjølelse, før trening).
Når jeg f.eks trener så merker jeg at det er nesten vondt å puste lenge etter trening. Jeg hoster en del og føler meg "redusert" på innpusten. Det piper/surkler gjerne i brystet og jeg har vondt i brystet. Litt vanskelig og forklare i grunn!
Men, det er jo ganske greit å teste ved spirometri og eventuelt provokasjonstest (jeg falt ikke 20% på spirometrien etter en dose ventoline, men slo ut på provokoasjonstesten).

Astmaanfall har jeg ikke hatt særlig av, da jeg ikke er en av de verste tilfellene.

Ja jeg har men er heldigvis ikke så plaga men har alltid ventoline liggende. Når man anstrenger seg type løping så blir jeg kjempe andpusten og jeg bruker lang tid på å hente meg inn igjen. Ved anfall så blir jeg og veldig andpusten og jeg puster kun med øvre del av overkroppen, det føles ut som om jeg blir kvalt. Det piper skikkelig i brystkassa og jeg er helt tett..

Åkei.
Piper ikke så veldog mye akkurat nå, men under den værste pollensesongen nå gjorde jeg det.

Sykler til og fra bhg, men holder jo på å dø kjennes det ut som. Vondt i bringa og luftrøret, og er anpusten en god stund etter syklinga og sånn var jeg ikke i høst :/
Kan også bli anpusten bare av å gå ifra stua, inn på soverommet og inn i klesskapet og tilbake på stua. Er ikke godt trent men er liksom ikke sååå ille trent så det virker logisk heller.

Jeg har nettopp fått påvist astma, og jeg har stort sett bare problemer med at jeg hoster veldig. Skikkelig røykhoste som surkler og river opp skikkelige slimklyser (sorry detaljer). Jeg har stort sett god pust, men etter at jeg fikk diagnosen kjenner jeg jo at pusten er litt dårligere under hostekulene. For meg var det stort sett hver dag, og nå merker jeg at jeg får det under anstrengelse også. Har ikke tenkt over det før...

Lurer på om jeg har det selv faktisk...

Hver gang jeg er ute og går og skal ha litt tempo så blir jeg skikkelig tett og andpusten. Vanskelig å puste ut, og jeg kan begynne å hoste hvis jeg er veldig andpusten.
Hadde nemlig ventoline på ungdomsskolen da jeg gikk på ski om vinteren, men hverken mamma eller jeg husker noe mer enn det.

Jeg sliter mye om vinteren, river fort i brystet da jeg er ute da og evt må gå fort.

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Jeg har nettopp fått påvist astma, og jeg har stort sett bare problemer med at jeg hoster veldig. Skikkelig røykhoste som surkler og river opp skikkelige slimklyser (sorry detaljer). Jeg har stort sett god pust, men etter at jeg fikk diagnosen kjenner jeg jo at pusten er litt dårligere under hostekulene. For meg var det stort sett hver dag, og nå merker jeg at jeg får det under anstrengelse også. Har ikke tenkt over det før...

Åh æsj ja de fordømte slimklysene *spyyy* :/

Lurer på om jeg har det selv faktisk...

Hver gang jeg er ute og går og skal ha litt tempo så blir jeg skikkelig tett og andpusten. Vanskelig å puste ut, og jeg kan begynne å hoste hvis jeg er veldig andpusten.
Hadde nemlig ventoline på ungdomsskolen da jeg gikk på ski om vinteren, men hverken mamma eller jeg husker noe mer enn det.

Jeg sliter mye om vinteren, river fort i brystet da jeg er ute da og evt må gå fort.

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Når jeg var lita kunne jeg ikke gå ut når det var kaldere enn -10, men dæven som jeg kjenner det på kuldehull med uker på uker med -20 :/

Jeg har asthma! Nå vet jeg ikke hvordan det føles å ikke ha det , siden jeg har hatt det siden jeg var 2år, men blir veldig fort tungpustet ! Kan ikke springe lenge før jeg må ha en pause

Har astma eg og, fekk diagnose som 13 åring, men har nok hatt da heila livet.
Kjenne meg godt igjen i alle beskrivelsane øve her.
Bruke Symbicort måren og kveld, ekstra ved behov og før anstrengelser :)

Jeg må også legge til at frøkna på 12 mnd fikk diagnosen astma nå i april, og har gått på flutide og ventoline (ved behov) siden midten av januar.

Så er vel ikke så rart hun har det hvis jeg fortsatt har det..... Burde kanskje sjekka opp meg selv og...

Jeg må også legge til at frøkna på 12 mnd fikk diagnosen astma nå i april, og har gått på flutide og ventoline (ved behov) siden midten av januar.

Så er vel ikke så rart hun har det hvis jeg fortsatt har det..... Burde kanskje sjekka opp meg selv og...

E nok ikke dumt nei.
Æsj må nok ta en tlf til legen, men hater den "dopapir-rull-blåsetngen", dem sier alltid at jeg må blåse mer og hardere. Hadde jo gjort det om jeg fikk til!

E nok ikke dumt nei.
Æsj må nok ta en tlf til legen, men hater den "dopapir-rull-blåsetngen", dem sier alltid at jeg må blåse mer og hardere. Hadde jo gjort det om jeg fikk til!
Huff ja. Er ikke akkurat så moro å fly til legen....

Husker jeg blåste i noe da jeg var barn, og var derfor jeg fikk ventolinen, men husker jo ikke noe mer :(
Kanskje jeg egentlog har astma uten at jeg har visst om det :p

Huff ja. Er ikke akkurat så moro å fly til legen....

Husker jeg blåste i noe da jeg var barn, og var derfor jeg fikk ventolinen, men husker jo ikke noe mer :(
Kanskje jeg egentlog har astma uten at jeg har visst om det :p

Husker ikke mye sjøl men har tatt noen tester i eldre alder :) siste var en metacolin test, trudde jeg skulle døøø! Men vet jeg har tatt alt for mange rønken og blodprøver som barn :P
Husker jeg var et vandrende apotek, og den dødens damp-maskina jeg kalte for traktormaskina mi ;)

Husker ikke mye sjøl men har tatt noen tester i eldre alder :) siste var en metacolin test, trudde jeg skulle døøø! Men vet jeg har tatt alt for mange rønken og blodprøver som barn :p
Husker jeg var et vandrende apotek, og den dødens damp-maskina jeg kalte for traktormaskina mi ;)
ja da har du vært borti mer enn meg ;)

Vi får vel bare hoppe i det ;)

ja da har du vært borti mer enn meg ;)

Vi får vel bare hoppe i det ;)

Ja trur jeg kan minnes at jeg hadde rundt minst 5 forskjellige inhalatorer, sprayer osv. og det var da jeg sluttet med dem :P
Ja vi får nok bare det :P hehe.

Ja trur jeg kan minnes at jeg hadde rundt minst 5 forskjellige inhalatorer, sprayer osv. og det var da jeg sluttet med dem :p
Ja vi får nok bare det :p hehe.
Huff, ja det ble kanskje vel mange inhalatorer å holde styr på :p

Jeg hadde sånn ventoline diskus. Men pappa overtok den, så var vel sikkert derfor jeg ikke fikk mer medisin :o:p

jaja, får ta det med legen til høsten :p

Back
Topp