Noen som vet ang. Betaling av lønn 1.mai og 17.mai?

SavnerBarn!

Elsker forumet
Prøver å finne noen regler men... Arbeidsgiver sier vi ikke har rett på betaling fordi det er en liten privat bedrift og vi jobber inn de dagene. Mens ei jeg har snakket med sier vi skal ha betalt for de dagene uansett.

noen som vet? Og kan vise meg hvor det evt står?

Arbeidsmiljøloven gjelder da for små og store bedrifter!
Jobbet du de dagene skal du ha betalt..

Nei jobber jo ikkje for dt er hellig dager, men over alt ellers så får de jo betalt for de dagene.
derfor lurte jeg på om det antes en regel eller om det da er noen bedrifter som velger selv at de betaler.
hun sa at akkuratt de to dagene ar den spesielle regler for og vist du jobbet dagen før og egentlig skulle ha jobbet den dagen så skulle en få betalt.
men klarer ikke finne noe på nettet.

sorry ble litt lange setninger der... ;)

Nei jobber jo ikkje for dt er hellig dager, men over alt ellers så får de jo betalt for de dagene.
derfor lurte jeg på om det antes en regel eller om det da er noen bedrifter som velger selv at de betaler.
hun sa at akkuratt de to dagene ar den spesielle regler for og vist du jobbet dagen før og egentlig skulle ha jobbet den dagen så skulle en få betalt.
men klarer ikke finne noe på nettet.

sorry ble litt lange setninger der... ;)
Om dere jobber inn dagene så har du vel fri uten lønn siden du har fått overtidsbetalt tidligere?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Gjelder vel kun dersom du jobber 100% også.. Ring og hør med LO?:)

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Alle har krav på betalt 1 og 17mai. Når de dagene havner på din arbeidsdag.
Du får ikke noe ekstra, men vanelig timelønn.

Dette er de to eneste bevegelige helligdagene som arbeidsgiver er pliktig til å betale.
Det står i arbeidsmiljøloven. Har ikke loven eller paragrafen forran meg.
Spiller ingen rolle om det er privat eller liten bedrift.

Jeg sjekket dette nemlig opp engang;)

1 og 17 mai er de eneste dagene som arbeidsgiver er pliktig til å betale for. Og de kan ikke kreve at du skal jobbe inn disse dagene. Da skal du ha overtid for de timene du har jobbet ekstra.
Håper sjefen din kommer på bedre tanker og gir deg lønn for dagene.

Regner med du er organisert. Da er det bare å true med Lo eller hk eller der du er organisert, pleier å funke;)

*æppen*

Jobber selv i en liten privat bedrift og min sjef er også vanskelig på dette. Han prøver å sno seg unna der han kan, og ofte vinner han gjennom med det fordi det jobber en del yngre folk der som ikke "vet bedre". Det blir som regel alltid opp til meg å finne ut av lover og regler, og selv om jeg står der med loven i svart på hvitt så prøver han å snike seg unna. Fryktelig frustrerende å jobbe for en slik sjef!

Jobber selv i en liten privat bedrift og min sjef er også vanskelig på dette. Han prøver å sno seg unna der han kan, og ofte vinner han gjennom med det fordi det jobber en del yngre folk der som ikke "vet bedre". Det blir som regel alltid opp til meg å finne ut av lover og regler, og selv om jeg står der med loven i svart på hvitt så prøver han å snike seg unna. Fryktelig frustrerende å jobbe for en slik sjef!

Det er altfor mange av de desverre:oops::mad:

Jeg har akkurat vært på kurs ang. dette. Og advokatene på kurset sa at dersom man ikke mister lønn den dagen, har man heller ikke rett på helligdagsgodtgjørelse. Hvis dere har jobbet inn disse dagene har din arbeidsgiver faktisk rett i at dere ikke har krav på helligdagsgodtgjørelse.

Neste år får dere nekte å arbeide inn disse dagene, så har dere rett på helligdagsgodgjørelse.

Back
Topp