Den forbanna 3år trassen!!

Silckely

Elsker forumet
Januarhula 2014
Idag har vært en dag fra helvete! - en 3 åring som griner for alt fra feil truse til feil bil .. - jeg blir helt sprø!! Prøvde gå på tur bare grining, prøvde åpen gård bare sur.. Åååh!! På sånne dager da drømmer jeg om barnefri og voksenferie!! Jeg skjønner ikke hva vi har tenkt med en til?!? Enda ett sutrende monster ! Æsj! Men imorra.. Når de varme barnehendene finner fjeset mitt i senga så er alt glemt og jeg vil glede meg til ny ul med babyhjerte som banker.. Er det bare meg? Eller kan trassige unger ødelegge dagen til flere her??

Nå er jeg sikkert litt ekkelt men har aldri hatt noe trass her i huset. Han prøver seg jo innimellom, men jeg har nulltoleranse for det. Jeg synes faktisk babytiden med nattevåk er det værste. Når de klarer seg litt mer selv er barn fine vesener :p

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

føler med deg, har en på 4 her og når de er sure for alt mulig skulle jeg ønske at det gikk an å sende de vekk ;)

Nå er jeg sikkert litt ekkelt men har aldri hatt noe trass her i huset. Han prøver seg jo innimellom, men jeg har nulltoleranse for det. Jeg synes faktisk babytiden med nattevåk er det værste. Når de klarer seg litt mer selv er barn fine vesener :p

Samme her du ;)

Heldige!! Har nulltoleranse og er streng selv og derfor blir det krangling hele tia når hu er SÅ sta!! Haha men jeg syns jo babytia var helt fantastisk, ingen nattevåk .. Hu sov rundt fra første stund :D så jeg får vel igjen nå da .. Hehe

Kos deg mens du vet hvor de er om kvelden natta:-) Jeg har ei på 16, snart 17...alltid tenkt at det blir bedre med årene, men nå er det mest nattevåk pga venting på ungdommen som skal komme hjem om natta!!! Mulig jeg har glemt 3-års trassen...så om det er en trøst gjør nok du også det:-) Fortsatt god søndag til alle:-)

Jeg har vært ganske heldige med mine.. Ikke hatt mye trøbbel med trass..Meen, noen runder har vi jo :P

Her har det vært lite trass på førstemann, nr to er 2 og et halvt og har masse vilje ;) Viljesalder syns eg er eit fint ord i stedet for trass! Det er no dei prøver seg på lausriving, finn ut at dei sjølve kan påvirke,ta egne valg og at dei er et eget lite menneske med sin egen vilje og evne til å sei det dei vil! Eg vil heller ha denne utprøvinga i trygge rammer heime/med oss enn at dei testar ut alt seinare i livet... Eg vil også ha et barn som kan ta sine egne valg, som kan ha erfaringar med at livet av og til går med oss, av og til mot oss. Alt dette viljesarbeidet barnet gjer, gjer at barnet lærer ting de trenger som voksen :)
Av og til møter ein faktisk på voksne som ikkje har lært seg dette med vilje/ tilsidesetting av egne ønsker/evne til å se andres side... osv... Og då tenker eg at det er fantastisk at ungane får øve seg på dette med vilje, kor går grensene, kva er greit, kva går ikkje an, kva kan me bli enige om?
Her får vårt 2010 barn og sine innfall innimellom, men ho veit og kor vår grense går, og innser når ho må gi seg på dette med å få sin vilje gjennom på div innfall som ikkje er gjennomførbare. Oppstår det situasjonar er det greit å sette ord på det for ho. Ho får då TO enkle valg. Eks... vil ikkje sitte ved bordet og ete middag. Enten sitte med bordet, eller vente i trappa til ho er klar til å kome og ete.
I barnehagen bruker me også ein del : Den kjekke eller den dumme måten.Eks vil ikkje ta på klær og gå ut. Barnet får valg mellom den kjekke måten- der barnet enten kler seg sjølv eller får hjelp til å ta på klær. Den voksne blir glad, barnet blir glad og barnet kan gå ut og leke ( forklarer hele grei sånn). Den dumme måten- der den voksne bare kler på barnet og følger barnet ut, den voksne blir sint og lei seg, barnet blir sint og lei seg og ut skal vi uansett. De aller fleste gangene velger barnet den kjekke måten, etter å ha fått hørt begge valgene og tenkt seg litt om :) Syns det er ein fin måte, for ein forklarer barnet at ut skal vi uansett, du kan velge fremgangsmåte!

Håper de elles får ein fin kveld sammen :)

Vi har en 3åring som gjennomgår trassen, tester alle mulige grenser. Men her blir det slått ned på med en gang. Vi lar ikke en 3åring styre hverdagen vår, men vi velger også våre kamper med omhu:) Og det er på denne måten de lærer hvordan verden fungerer.

Kan ikke pappaen ta over på slike dager? Det hender det hjelper at noen andre tar over...

Her har det vært lite trass på førstemann, nr to er 2 og et halvt og har masse vilje ;) Viljesalder syns eg er eit fint ord i stedet for trass! Det er no dei prøver seg på lausriving, finn ut at dei sjølve kan påvirke,ta egne valg og at dei er et eget lite menneske med sin egen vilje og evne til å sei det dei vil! Eg vil heller ha denne utprøvinga i trygge rammer heime/med oss enn at dei testar ut alt seinare i livet... Eg vil også ha et barn som kan ta sine egne valg, som kan ha erfaringar med at livet av og til går med oss, av og til mot oss. Alt dette viljesarbeidet barnet gjer, gjer at barnet lærer ting de trenger som voksen :)
Av og til møter ein faktisk på voksne som ikkje har lært seg dette med vilje/ tilsidesetting av egne ønsker/evne til å se andres side... osv... Og då tenker eg at det er fantastisk at ungane får øve seg på dette med vilje, kor går grensene, kva er greit, kva går ikkje an, kva kan me bli enige om?
Her får vårt 2010 barn og sine innfall innimellom, men ho veit og kor vår grense går, og innser når ho må gi seg på dette med å få sin vilje gjennom på div innfall som ikkje er gjennomførbare. Oppstår det situasjonar er det greit å sette ord på det for ho. Ho får då TO enkle valg. Eks... vil ikkje sitte ved bordet og ete middag. Enten sitte med bordet, eller vente i trappa til ho er klar til å kome og ete.
I barnehagen bruker me også ein del : Den kjekke eller den dumme måten.Eks vil ikkje ta på klær og gå ut. Barnet får valg mellom den kjekke måten- der barnet enten kler seg sjølv eller får hjelp til å ta på klær. Den voksne blir glad, barnet blir glad og barnet kan gå ut og leke ( forklarer hele grei sånn). Den dumme måten- der den voksne bare kler på barnet og følger barnet ut, den voksne blir sint og lei seg, barnet blir sint og lei seg og ut skal vi uansett. De aller fleste gangene velger barnet den kjekke måten, etter å ha fått hørt begge valgene og tenkt seg litt om :) Syns det er ein fin måte, for ein forklarer barnet at ut skal vi uansett, du kan velge fremgangsmåte!

Håper de elles får ein fin kveld sammen :)
Jeg kan de fleste triks i boka, og jobber i barnevernet så har plukket opp ett og annet.. - jeg er bare så lei av "dumme mamma" og at - valget mellom å sitte ved bordet og spise eller vente i trappa ender i at hu kaster talerken sin på gulvet.. - det er en forferdelig fase hu er inni nå, hvor alt er gærnt.. Hu velger ofte ingen av delene ved valg og snakker meg imot når jeg fels sier du må ikke ta sand ut på plenen kast i bøtta isteden, så får jeg tilbake - JOO! Det bestemmer JEG! Også må valgene komme om å høre på mamma og fortsette å leke i sandkassa eller gå ut fordi hun ikke kan høre.. Da er jeg garantert å få spaden med sand på meg eller at hele spaden med sand kyles ut i hagen.. Sånt blir jeg sprø av!

Det er klart at ikke hver dag er sånn og jeg aner ikke hva de utløses av.. Men gud så sliten jeg blir! Hu er jo en fryd ellers så hvorfor disse utbruddene kommer aner jeg ikke..

Personlig synes jeg unger skal ses og høres, og trass og testing av grenser er en naturlig del av oppveksten deres. Det er da de lærer at handlinger får konsekvenser og utvikler deres egen identitet.

Hvis det er en dag hvor de bare hyler og griner så "belønner" jeg de ikke med å ta de med på ulike aktiviteter. Da får de bli hjemme til de er ferdig med å skrike, og så snakker vi om saken. Selv om det er lett å bli frustrert og sint, så smitter vårt humør over på ungene. Klarer vi å holde oss rolige, er det større sjanse for at ungene roer seg fortere også.

Du nevner barnefri og voksenferie, hva med å la ungen være hos besteforeldre en helg? Synes det er gull verdt med en helg fri innimellom selv om jeg ikke liker å sende ungene mine vekk.

Jeg kan de fleste triks i boka, og jobber i barnevernet så har plukket opp ett og annet.. - jeg er bare så lei av "dumme mamma" og at - valget mellom å sitte ved bordet og spise eller vente i trappa ender i at hu kaster talerken sin på gulvet.. - det er en forferdelig fase hu er inni nå, hvor alt er gærnt.. Hu velger ofte ingen av delene ved valg og snakker meg imot når jeg fels sier du må ikke ta sand ut på plenen kast i bøtta isteden, så får jeg tilbake - JOO! Det bestemmer JEG! Også må valgene komme om å høre på mamma og fortsette å leke i sandkassa eller gå ut fordi hun ikke kan høre.. Da er jeg garantert å få spaden med sand på meg eller at hele spaden med sand kyles ut i hagen.. Sånt blir jeg sprø av!
Får hun informasjon på en hyggelig måte om hvorfor (og ikke bare hvorfor ikke)? Er hun intr i det du forteller og være selvstendig ift det?

Får hun informasjon på en hyggelig måte om hvorfor (og ikke bare hvorfor ikke)? Er hun intr i det du forteller og være selvstendig ift det?

Se dagene hun er seg selv tar hun imot og forstår hva jeg sier.. Jeg pleier oftest å si hva hun kan gjøre istedenfor hva hun ikke kan gjøre.. - og jeg forklarer alltid hvorfor hun ikke kan gjøre om hun ikke forstår ol.. Men de dagene hun er vrang såå lukker hun bare ørene..

Mitt svar var ikkje meint som at "du ikkje har peiling" altså.. hehe.. det var rett og slett mine tanker og erfaringar rundt tema! Når det er ting eg syns er vanskelig syns eg det er spennande og høre korleis andre løser det, og dette var rett og slett mitt svar på ditt spm :) Håper du skjønte det!
Det høres ganske heftig ut, så skjønner godt at du blir lei når det står på sånn heile tida!
Er ikkje lett å finne en løsning, og oftes kjenner ein best på det sjølv, me utenfor kan berre prøve å gi deg dei tipsene me sjølve bruker i sånne situasjonar.
Hadde min lille kasta tallerken i golvet i et valg om måltid, måtte ho nok etter å ha sittet i trappa fint kome og rydda opp etter seg! Der ho då hadde fått valget mellom å gjere det åleine, eller med hjelp fra oss. Det samme med sand i sandkassa...
Men når formen er dårlig, kvalmen regjerer, mangel på søvn er stor osv.... er det lettare sagt enn gjort å holda hodet kaldt! Eg har og mine dagar der eg mister hodet, og reagerer på ein lite produktiv måte altså! Det har me vel alle!

glemte å skrive ein ting.. når eg gir barna valg mellom den kjekke eller den dumme måten, får dei tid til å sjølve velge, og blir informert om at dersom dei ikkje vil velge eller svare, så blir det den dumme måten! Viss ikkje føler barnet at det har makten likevel ( å ikkje velge er jo og ein maktdemostrasjon ). SÅ etter en viss tid blir det den dumme måten... og eg begynner den jobben. Ofte innser barnet at det ikkje er noko vei utenom då, og tar då å avgjer at det blir den kjekke måten.. om ikkje blir det gjennomført på den dumme måten. Då innser barnet at det er du som sitter med siste ordet i saken!

Back
Topp