Jeg tok mane fag som privatist en 5 eksamener eller noe skriftlig så var det 3 muntlige eksamener. Da fantes det tidligere oppgaver liggende ute på udir på nettet. Var vanskelig og finne fram på siden husker jeg. Men kjekt og se eksempler fra matematikk eksamen. Oppgaver varierer veldig fra år til år. Da jeg gikk opp for noen år siden for og forbedre karakter var det også slik at oppgavene varierte veldig i fra sted til sted!!!
Prøv og søk på eksamensoppgaver, og fagkoden, og slikt noe kanskje

Egentlig er det vel mer til hjelp og lese læreplanen. Og lese oppgavene var egentlig veldig viledene og høre hvilke spørsmål andre har fått da kan være helt ulike og ha fokus på helt ulike ting. Nå tenker du sikkert selvsagt er oppgavene ulike men de er liksom ikke bare ulike oppgaver de spør helt ulikt.
Eksempel gym eksamen så leste jeg flere eksempeloppgaver. her var det spørsmål om muskelnavn. og mange konkrete spørsmål på alle oppgavene jeg leste eksempel på.
Når jeg kom opp fikk jeg spørsmål om sett opp et gym opplegg for en gruppe på 20 personer. Altså veldig abstrakt oppgave i forhold til det jeg hadde pugget på. og jeg fikk ikke mange spørsmål heller var så og si bare det spørsmålet jeg fikk. Utrolig vanskelig oppgave og fikk ikke til og vise hva jeg kunne i hele tatt. synes selv jeg svarte utfyllende men fikk 2 er på den.
Leser en bare lærebøkene kan også få litt feil fokus da lærebøkene kan legge mye vekt på ting en ikke trenger og kunne i forhold til læreplanen... Så anbefaler virkelig og lese læreplanen grundig. der står det hva en skal kunne!
Sensor bestemmer også hva skal spørre om og denne personen kan spørre om det den vil fra boken eller utenfor boken. Noen sensorer avbryter og spør om mange ting mens andre vil at du skal snakke mer fritt om et tema en har trukket og bare det. Den siste er jo ganske skummel om du har et kapittel du kan svært lite om, og du trekker nettopp det også skal du snakke om det temaet og bare det! Du bør derfor vite en del fra boken slik at du klarer og snakke sammenhengene og ganske lenge om samme tema og få med viktige element fra dette, uten at det blir lite menings fult og usammenhengende.