Hva gjør dere som er kvalm?

shewolf

Gift med forumet
Jeg sliter veldig med kvalme for tiden, og er blitt sykemeldt pga det.

Har ikke kastet opp enda, men skulle virkelig ønske jeg gjorde det. Alt er bedre enn å gå og være superkvalm! Det har ikke noen hensikt å spise. Er fortsatt like kvalm.

Er det flere som har det slik? Hva hjelper hos dere? Blir det bedre om jeg stikker fingrene i halsen og kaster opp istedet, tro?

Jepp sliter litt jeg også. Men kommer meg gjennom dagene ;) kaster opp på jobb,føler meg litt bedre med en gang etterpå før det er på an igjen :( har salte padder på pulten samt Ritz kjeks og eplejuice - hjelper litt. Gleder meg sånn til kvalme går bort merker jeg selv om det bare har gått snart to uker - hjelp! Lenge igjen!

Jeg har funnet ut av Sushi med MASSE ingefær funker bra for meg, har hatt en forferdelig kvalme til nå, håper det snart avtar....samtidig litt deilig å ha sååå tydelige graviditetstegn ;) haha, man er rar når man er gravid altså :P

men altså, kan jo ikke kjøpe sushi så ofte da..hehe :P så nesten litt irriterende at jeg fant det ut, for nå går jeg jo da å sikler på sushi dagen lang, og er ikke akkurat lett tilgjengelig her jeg bor heller :/ :) jaja, koser meg fælt de gangene jeg kan spise det da :D

men tenkte å kjøpe sylta ingefær og prøve å se om det går ann å kombinere på andre måter også, det fins jo i butikken :)

Spydde opp for første gang idag, er heelt på felgen! Så har jeg tydd til eple juice med farris og litt salt potetgull og det ser ut som det holder seg der..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har funnet ut av Sushi med MASSE ingefær funker bra for meg, har hatt en forferdelig kvalme til nå, håper det snart avtar....samtidig litt deilig å ha sååå tydelige graviditetstegn ;) haha, man er rar når man er gravid altså :P

men altså, kan jo ikke kjøpe sushi så ofte da..hehe :P så nesten litt irriterende at jeg fant det ut, for nå går jeg jo da å sikler på sushi dagen lang, og er ikke akkurat lett tilgjengelig her jeg bor heller :/ :) jaja, koser meg fælt de gangene jeg kan spise det da :D

men tenkte å kjøpe sylta ingefær og prøve å se om det går ann å kombinere på andre måter også, det fins jo i butikken :)
Takk for tipset! Ingefær skal jo hjelpe!! Skulle ønske vi hadde skikkelig ingefær øl i dette landet ...

Jeg brukte ingefærtabletter + seaband først, tok det værste :) nå har jeg blitt værre så har fått afipran av legen, men hjelper ikke så veldig det heller.
spiser salt potetgull og drikker juice og husholdningdsaft:) epler hjelper også litt og frisk luft:)
lykke til:)

Noen som har opplevd plutselig oppkast uventa?
Synes det var ekkelt :-/
Rett på teppet og deretter i vasken :-/

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Sniker fra november 2013..:)
Å spise lite og ofte var et must for min del. Det hjalp å holde blodsukkeret så stabilt som mulig (selv om mat virket kvalmende også).
Nok søvn og hvile er også viktig.

Min reddende engel er phenergan (fåes på resept).

Jeg kjøpte ingefær rot på butikken og lagde te, det hjalp litt på kvalmen, men ga meg halsbrann istedet... Men det virka bare noen dager, så måtte jeg finne på noe nytt... Nå er det å spise ofte og knaske salt potetgull mellom måltidene, og drikke masse vann ! Vannflaska må med overalt... Jeg tror det beste tipset er å prøve seg fram for å finne det som fungerer for deg :)

Eg syns det hjalp å kaste opp! Så når eg kjenner eg er så kvalm at eg ikkje veit kor eg skal gjere av meg, så kaste eg opp! Syns formen holde ein dag og to då ;)

Har desverre ingen gode råd. Gikk fra 6 veker og til fødsel sist gang med kvalme :-/ Kasta opp mye i starten, men det hjelpte ikke på kvalmen. Håper du snart blir bedre! :-) Lurt å drikke f.eks farris med eplemost sånn at du får i deg litt væske næringsstoff. Kvir meg som bare det til det starter hos meg :-/

Først hjalp det med eplejuice. Deretter hjalp det å få i seg en matbit på morgenen. Nå føler jeg ikke at noe hjelper lengre igjen... :-(

Uff, det er ikkje noe kjekt dette.. Er ~8 veker på veg med min første, og idag slo kvalmen til for fullt.. Har vært kvalm og svimmel noen dager, idag kaster eg opp 1 gang i timen. Klarer ikkje å holde på noe :-( Må prøve å få legetime i morgon...

Akupunktur har hjulpet meg enormt! Jeg satt bare i sofaen og gråt og var kvalm og uggen. Spøy og klarte ikke å spise, fordi det da ble verre. Hadde en faste som varte noen dager. Prøvde akupunktur, og etter første gangen ble det mye bedre. Er fortsatt kvalm innimellom, men har ikke spydd på en stund, og kvalmen er nå håndterbart. Klarer også å spise mer og mer normal mat! Bare et tips, hvis dere føler dere er langt nede i kvalmegropa og ikke kommer opp derfra. Hvis det kan hjelpe er det jo helt flott :)

Det finnes en slags ingefær "brus" på helsekosten. Selv orker jeg ikke tanken på ingefær.. orker ikke tanken på noenting som helst. Er ekstremt kvalmen. Spy hjelper heller ikke. Er helt i villredet på hva jeg kan gjøre for å få næring, er svimmel og trøtt pga lite energi. Klarte salte padder i noen dager, så klarte jeg prim en dag, i går klarte jeg en riskake.. Ja, det blir noe nytt hver eneste dag :) Har hørt at man bør unngå mye fett når man er kvalm, så derfor har jeg ikke prøvd chips enda.

Min erfaring er at det blir uke noe bedre om man spyr. Når man har omgangssyke/matforgiftning har det en hensikt fordi man får ut bakterier som er i magen. Men det er hormoner som gjør det kvalm og de blir ikke borte ved oppkast. Føler med deg!!!

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Hadde hyperemesis sist og var dårlig i mange uker før jeg ble lagt inn på sykehuset og det eneste jeg føler at hjelper er å føde! Og det er lenge til ;)

men mye hvile og å ta seg goooood tid er alfa omega for min del.

Jeg var veldig fortvilet, helt til jeg kjøpte reisesyketablettene Postafen! :D

Ble veldig trøtt de 2 første døgnene, men i dag har det gått mye bedre! I dag har kvalmen holdt seg unna, og jeg har spist både brødskiver, middag, jordbær og sjokolade + lakris. Avsluttet kvelden med hele 3 brødskiver! Hurra!!

Skal ut å kjøre bil i morgen, fordi det er middag hos familien. Derfor har jeg ikke tatt mer enn 1 tbl i dag. Vil ikke være sløv når man skal kjøre bil. Håper bare kvalmen fortsetter å holde seg vekk!

(Til dere som er skeptiske til Postafen i svangerskapet: I pakningsvedlegget i Norge, står det at det ikke anbefales til gravide. Dette er fordi det ikke finnes nok forskning på produktet ifm bruk under svangerskap, så derfor vil produsenten sikre seg. I Sverige anbefaler man Postafen mot svangerskapskvalme. Der har de mer forskning på bruk av dette legemiddelet under svangerskap.)

Back
Topp