Sliiiiiter med å kutte helt ut snus!

Beibier som blir født av narkomane får ofte ikke seinskader, mn blir født med abstinenser (har en mor som jobber med rus-barn). Men alkohol er det værste! Det gir seinskader som følger barnet hele livet, og kan komme etter både moderat og mye bruk. Alkohol er værst!

Jg ble 'heldigvis' kvalm i starten, og greide ikke tanken på snus. Hadde ikke greid å ta om jg ville. Flott å trappe ned med snus og røyk! Lykke til alle 'sluttere' :)
 
Husk at det er 3 ganger så mye nikotin i snus enn røyk og det går rett i blodet! (Det er nok ikke like mye nikotin man får gjennom tyggis/plaster).
Jeg snusa før vi prøvde med lillemor, men under prøvinga så bare bestemte jeg meg for å slutte. Snusa i mange år så det var aldeles ikke enkelt. Man må ta ett valg og det er kjempebra om man klarer å kutte ned, men det beste er jo å slutte helt. Hvis ikke babyen i magen gir motivasjon til å slutte så finnes d vel kanskje ingen... Det kommer jo også en tid der man skal amme, og nikotinet kan redusere melkeproduksjon og det går jo over i melka og igjen til babyen...
Syns ikke man skal trøste seg på de som får friske barn mens de røykte/snusa under graviditet.
 
Eg snusa i 7 år før eg ble gravid, eg slutta på dagen eg tok en positiv test. Er egentlig kun viljen det går på. Og vanen selfølgelig. Vil du det nok er det ingen problem.
 
Jeg sluttet og røyke på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid, men snuser fortsatt og er i uke 21 nå. Har også kuttet ned fra en boks om dagen til ca en boks på tre dager. Har ikke gjort så mye mer innsats for å slutte med snus da jeg synes det var vanskelig nok å slutte og røyke! Er foreløpig fornøyd med at jeg har kuttet såpass mye ned, så får tiden vise om jeg slutter helt ;) men er heller ikke "flau" over at jeg snuser...
 
jeg sliter også med suget enda og nå er det 14 uker siden jeg tok min siste røyk. Jeg hadde noen uker med kvalme, svetting og skikkelige humørsvingninger men etter det ga det verste seg.
Jeg så en ULvideo av en baby en gang der mamman tok seg en røyk og babyen krympa seg sammen i skrekk og gru så det ut som. Da tenkte jeg at stakkars liten, den får jo ikke velge om h*n vil ha i seg de jævlige greiene og det har jeg tenkt på hver gang jeg har hatt lyst på :) Det gikk heldigvis greit for meg! Lykke til, det er kjempe vanskelig! Og det er slik noen andre her sa, skammen da mennesker spør. Og du ser de nesten forandrer syn på deg med en gang du forteller at du ikke helt klarer å slutte. æsj :p
 
Vært avhengig av nikotin i 8 år, enda jeg bare er snart 20, og har aldri klart å slutte.. På mirakuløst vis klarte jeg å kaste en full snusboks da jeg fikk positiv test og har siden klart meg! Det er j****g vanskelig, men det har funka. Skjønner kjempegodt de som ikke klarer det, for fy det er vanskelig altså! Ser på babybilder og spiser snop eller noe om jeg får lyst på snus :)
 
Håper du ha klart å kutte ut mer snus nå :) for hver mindre snus du tar jo bedre er det jo ;) og derfor anbefaler de nikotinplaster/tyggis for det inneholder mye mindre nikotin og ikke minst mye mindre av alle de andre farlige stoffene ;)

Vet jo at du ikke ønsker noe som gir deg dårlig samvittighet, men vil bare fortelle at nikotin får blodårene til å trekke seg sammen i hele kroppen også blodårene i navlestrengen. Dette fører til mindre næring til barnet og derfor vil barnet gjennomsnittlig veie litt mindre enn gjennomsnittet ;)

Lykke til
 
Klarte gå over ifra røyk til snus i januar, å bare røykt noen få etter det. Når testen viste positivt, bestemte jeg meg før å kutte snusen og. IKKE ENKELT! Har tatt en snus noen dager, ingen andre dager. Har ikke egen snus, men "stjeler" gjerne en av faren. Vet hvor vanskelig det er! Stå på alle!! :dance008
 
Enig i de som sier at man ikke skal trøste seg på at andre får friske barn selv om de røyker/snuser. Kjenner mange med eksem og allergi Pga mors røyking. Selv har jeg som første i slekta!! Astma og allergi da min mor røykte under svangerskapet. Gjorde ikke det med de andre,de er friske, så ja best å slutte:)) Prøv å tenk at babyen burde få velge selv,og ville ikke valgt nikotin:)
 
Jeg syns det kjempevanskelig å slutte å røyke, men valget om å slutte var LETT.
Heller grusomt for meg enn for babyen. Er det ikke en mamma sin jobb å sette barnet først?
Og så er jeg livredd for krybbedød!

Jeg sluttet å røyke someren 2008, og fremdeles har jeg røykesug :(
 
Jeg begynte å røyke da jeg var rundt 14 år (29 nå). Sluttet på dagen da jeg fikk positiv test. :) Gikk fra ca 20 sig til 0, men brukte Nicotinelle i to uker når suget var som verst. Tygget fra 1-5 per dag. Etter to uker var jeg kvalm og syntes det luktet råtten fisk så suget var det ikke :p For meg var det eneste valget å slutte helt, ikke å trappe ned, for jeg hadde nok lurt meg selv og "trappet ned" i 9 mnd... Nå har jeg aldri sug men noe av det som fikk meg gjennom den verste tiden var at jeg kunne se frem til å behynne igjen. Hehe! Nå har jeg ingen planer om det, savner kun det "sosiale" når andre møtes for en røyk. Samvittigheten er helt ren og det er så herlig!! Med storesøster var jeg ikke like flink :( Da fikk jeg rådet fra legen å heller trappe ned enn å skutte brått siden det stresset meg. Røykte ca 3 til dagen og har sort samvittighet enda selv om hun heldigvis er frisk!
 
Jeg syns det kjempevanskelig å slutte å røyke, men valget om å slutte var LETT.
Heller grusomt for meg enn for babyen. Er det ikke en mamma sin jobb å sette barnet først?
Og så er jeg livredd for krybbedød!

Jeg sluttet å røyke someren 2008, og fremdeles har jeg røykesug :(

Sign! Røykingen er det minste vi kan "ofre" for dem! :)
 
Klarte ikke å slutte med førstemann, men kuttet ned.. Der og da så syns jeg dt var litt dumt, men nå syns jeg det er verre. Tenker på hva røyken kan ha gjort med gutten min. Heldigvis er han ikke mye syk, men litt pollenallergi og litt liten av vekst ( men det må sies at det er jeg og, og har mange flere allergier) Vil ikke tenke på skyldfølelsen jeg hadde hatt viss han hadde vært mye mer syk. denne gangen sluttet jeg med røyken 2 mnd før pillen, for å være sikker på at jeg skulle klare det. og nå er jeg helt sikker på at det er babyen i magen som holder meg røykfri, er utenkelig for meg å ta bare 1 røyk nå ( som de forrige gangene jeg har sluttet, og begynt igjen). Håper dere som prøver å slutte får det til.. Får ikke gjøre det godt igjen senere...
 
Jeg stompa røyken helt i rundt 2-3 måned. Før det hadde jeg kutta ned fra 10-15 om dagen og ned til 1-2 om dagen.
Tenker fortsatt på røyk stort sett hver dag :( og de hersens hormonene gjør meg til ei hurpe til tider og når jeg har mest lyst til å sparke til et møbel skulle jeg virkelig ønske jeg kunne gått ut å røyket...
Av og til kjennes det ut som at hjerte mitt skal hoppe ut av brystet fordi jeg blir så oppspilt/ sint. Har aldri slitt med sinne før men tror nok det er en blanding av røyksug og hormoner.. Men men, er vel bedre for babyen med en gal mor enn med en røykende en :p

Håper det går nedover på snusfronten også... :) Vet at det er vanskelig! Uansett hvor stor motivasjon babyen er!
 
Sliter med det samme. Har bestemt meg for at når magen virkelig kommer til syne er det over og ut med juksesnusen. Men inntil da sverger jeg til onico (uten tobakk og nikotin). Lykke til.
 
Jeg sluttet å snuse etter mange års bruk, byttet først ut snusen med nicorette coolmint for så nå bruke røyketyggis. Da slipper du nikotin suget mens du kutter vanen med snus. Så er det bare å kutte helt, en tøff periode men virkelig verdt det. Har nå vært snusfri i over 2 mnd, og røykfri i over 5 så endelig nikotin fri :) :) Selv om tanken på snus fremdeles er fristende er tanken på den lille i magen bedre. Ønsker deg masse lykke til, jeg er bombesikker på at du klarer det!! Bombesikker!! :)
 
Back
Topp