Navn

Emil Johan fra før, å nr 2 skal hette Bjørn Trygve
Jeg liker veldig godt navnet Bjørn, men så et eller annet sted at ei skrev at hun ikke fikk kalle barnet Bjørn fordi faren til barnet ikke het det, og det måtte være oppkalling hvis man skulle bruke det.. ? Håper hun tulla, er et fryktelig fint navn. Har du sjekka om det er lov? :)

Jeg liker veldig godt navnet Bjørn, men så et eller annet sted at ei skrev at hun ikke fikk kalle barnet Bjørn fordi faren til barnet ikke het det, og det måtte være oppkalling hvis man skulle bruke det.. ? Håper hun tulla, er et fryktelig fint navn. Har du sjekka om det er lov? :)

Det var hvertfall slik før, at man ikke fikk kalle barna "natur" ting lengere. Altså Stein, Bjørn og slike ting. Men vet jo om unger som heter Varg og Ask. Det er jo også natur?

Er det lov å gi barna sine dyrenavn, som Bjørn, Kanin og Elg, fruktnavn, som Eple og Banan eller andre navn som betyr noe annet, som Sykkel, Blyant og Tau?– Det er ingen regler forbyr disse navnene, men den generelle regelen som forbyr navn som kan være til "vesentlig ulempe", kan i noen tilfeller også gjelde navn av denne typen. Voksne vil nok få godkjent mange av disse, men blir det søkt for barn, regner jeg med at for eksempel Sykkel og Blyant blir avvist. Det samme gjelder kanskje ogsåKanin og Banan, i alle fall som eneste navn. For noen tiår siden ble Kolibri regnet for å være til ulempe, men det er ikke sikkert det samme ville skjedd i dag. I noen tilfeller er dyrenavn i bruk som etternavn, slik somHjort og Due. De vil derfor bli avvist som fornavn. I andre tilfeller finnes dyrenavn både som fornavn og etternavn fra gammelt av, for eksempel Ravn og Elg. Disse vil bli godkjent. Eple ble godkjent som etternavn for noen få år siden og vil av den grunn ikke bli godkjent som fornavn, men engelske Apple er greit. Tau er allerede i bruk som etternavn og fornavn.

Hentet fra klikk.no. ser ut som det skal gå bra.

någen plasser står d at d e låv å någen plasser står d at d ikke er lov. så eg får nesten bare se d ann når han her født om m får ha det eller ikke :) men håper d for for oss er barnet bjørn alerede :P så blir kjipt vist vi må kjifte navn.

Storesøster heter Mia...og står mellom Mats eller Emil til lillebror :)

Jeg syntes Kasper, Didrik, Linus, Matheus, Mikkel er fint bla.
Annika, Elida, Matilde, Ronja, Eveline, Wilma... Er så mange fine navn =)
Vår lille i magen skal hete Theodor <3
Hadde det vært jente hadde vi nok valgt Linnea tror jeg =)

Vi snakket litt på å kalle opp igjen etter besteforeldre.. men Arne Bjarne og Finn Johan ble liksom ingen slager =P Ikke hvis det hadde blitt jente heller for den del.. Astri Synøve (kunne jo funka) og Gerd Hedvig =P Neei.. var ikke så vanskelig å velge bort det gitt =P Dessuten har bestemor sagt at hvis vi kaller opp igjen ungene våre etter henne, så skal hu sørge for at vi blir arveløse =P (Ikke helt fornøyd med navnet sitt)

Her har den lille tulla ikke fått noe navn, og vi klarer IKKE bli enige..ser for meg at set blir tulla etter at hun er komt ut også :-/

Jeg syntes Kasper, Didrik, Linus, Matheus, Mikkel er fint bla.
Annika, Elida, Matilde, Ronja, Eveline, Wilma... Er så mange fine navn =)
Vår lille i magen skal hete Theodor <3
Hadde det vært jente hadde vi nok valgt Linnea tror jeg =)

Vi snakket litt på å kalle opp igjen etter besteforeldre.. men Arne Bjarne og Finn Johan ble liksom ingen slager =P Ikke hvis det hadde blitt jente heller for den del.. Astri Synøve (kunne jo funka) og Gerd Hedvig =P Neei.. var ikke så vanskelig å velge bort det gitt =P Dessuten har bestemor sagt at hvis vi kaller opp igjen ungene våre etter henne, så skal hu sørge for at vi blir arveløse =P (Ikke helt fornøyd med navnet sitt)
Jeg syns Arne Johan er et fint navn :-)

Jeg syns Arne Johan er et fint navn :)

Da ville det bare blitt mine bestefedre =P
Hadde jo ikke vært noe krise kanskje..
Men vi har nå uansett lagt det på hylla og bestemt oss for Theodor =) Så da er det bare å håpe at det kommer en liten Theodor litt uti juni =)

Da ville det bare blitt mine bestefedre =P
Hadde jo ikke vært noe krise kanskje..
Men vi har nå uansett lagt det på hylla og bestemt oss for Theodor =) Så da er det bare å håpe at det kommer en liten Theodor litt uti juni =)
Plutselig blir det en Theodorine :P Min kjære er veldig hjelpsom med å finne navn for tiden, det siste forslaget var Jumping Badger... :P

Plutselig blir det en Theodorine :p Min kjære er veldig hjelpsom med å finne navn for tiden, det siste forslaget var Jumping Badger... :p

Huff ja, tenk om det.. Ville ikke gjort meg noenting å fått ei jente, men da kunne jeg fått vite det nå.. Blir liksom litt "guttete" rundt her =P Hehe..
Haha.. Det syntes jeg du skal gå for =P

He he. Jumping Badger faktisk.. hva med Skippy the bush cangaroo?
Eller Rocky Racoon? :p
Her har vi jentenavnet klart,men veldig usikker om det blir gutt. Så da blir det vel en gutt tenker jeg siden navnet ikke er klart :p

Vurderte en stund Snikende Ullteppe, men avventer beslutningen til jeg ser om det passer til ungen :P

Jeg kjenner jeg Blir litt sprø a hele navne greiene jeg... Helt greit at vi ikke har navnet klar, det hàr vi ikke hatt med de andre to heller, men det at vi ikke har noen gode kandidater engang stresser meg:p
Syntes det var kjennere med eldste da hun fikk navn med en gang, enn med gutten som var flerde dager gammel....

Jeg kjenner jeg Blir litt sprø a hele navne greiene jeg... Helt greit at vi ikke har navnet klar, det hàr vi ikke hatt med de andre to heller, men det at vi ikke har noen gode kandidater engang stresser meg:p
Syntes det var kjennere med eldste da hun fikk navn med en gang, enn med gutten som var flerde dager gammel....

Samme her. Har ingen gode kandidat navn engang.. Så sliter veldig. Men vi får vel sette oss ned en dag og skrive ned lister med navn.

Hvis jeg får jente skal hun hete Leah-Emine, og blir det gutt kalles han opp etter min far som heter Stig Martin, og blir hetende Martin-Leander :)

Back
Topp