Søknad om Foreldrepenger

Armyangel

Mats <3
jentene i juni13
Skal sende søknad om foreldrepenger nå da det begynner å nærme seg permisjon. Vi har valgt 80 % dekning som gir oss 57 uker med permisjon. Det vil si 45 uker til mor og 12 til far?

Under punktet "Tidspunkt for permisjon-mor" skriver man da dato for første dag av permisjon og så 45 uker frem?

Chatten på NAV var selvfølgelig stengt, får prøve igjen til uka :) Må få sendt før påske :)

Stemmer det...45 uker til mor og 12 uker til far....pluss at du har vel ferie? som du kan føre over til neste år, og får det inn i permisjonen. Og hvis far ikke vil ha en kan ha noe permisjon, så kan du søke om å få dem mot slutten av din egen permisjon.

Hvorfor må du sende detfør påske?? Jeg har ikke ordnet det enda. Tenkte jeg skulle få meg en bekreftelse av jordmor/ lege neste gang jeg er der

Må sendes 6 uker før permisjonstart, jeg går i permisjon 11.mai :) Så da må jeg sende det før påskeaften :)

Lønner det seg å få ferien inn i permisjonen? :D Jeg fikk overføre all ferie til neste år :)

Du bestemmer selvfølgeig sjøl om når du tar ferien. Jeg tenker nok at jeg skal ta ferien min når permisjonen har gått ut. Får da på en måte en lengere permisjon :P

Visste ikke det om 6 uker.. Man får da ganske kort tid på å ordne det, hvis det er tidligst i U26 og senest i U30, som følger av 6 uker før permisjonsstart.

men jenter, jeg har plutselig blitt usikker på en ting. Jeg har nå 4 uker ferie igjen i år, som jeg har tenkt å ta som første del av permisjonen og dermed flytte den 4 uker fremover. Men får jeg lov til det? Det står jo klare regler om når permisjonen skal tas... Jeg har jo ikke mulighet å flytte ferien til 2014- ikke mer enn to uker, da mister jeg to... Hjelp?

Visste ikke det om 6 uker.. Man får da ganske kort tid på å ordne det, hvis det er tidligst i U26 og senest i U30, som følger av 6 uker før permisjonsstart.

men jenter, jeg har plutselig blitt usikker på en ting. Jeg har nå 4 uker ferie igjen i år, som jeg har tenkt å ta som første del av permisjonen og dermed flytte den 4 uker fremover. Men får jeg lov til det? Det står jo klare regler om når permisjonen skal tas... Jeg har jo ikke mulighet å flytte ferien til 2014- ikke mer enn to uker, da mister jeg to... Hjelp?
Dette kan du ta opp med den som ordner med lønna di, for er den personen som regner ut permisjonen og sånn. Men syns det er rart at du ikke får lov til å føre over alle ferien din, og kun to uker....

Du må ta de tre ukene før termin og seks uker etter termin uten avbrekk med ferie. Så troooor jeg (men dobbelsjekk) at du kan ta ferie før du fortsetter permisjonen, men da må mannen din ha sin permisjon mens du har ferie.. Du har krav til å overføre ALL ferie når det er svangerskapsrelatert!

Jeg har 9 uker permisjon, utsetter permisjonen med 4 uker etter det (og nei, mannen din MÅ ikke ha perm disse fire ukene) og tar ut ferie da, og dermed er ikke det noe problem ^^ dette skrev jeg bare i søknaden om foreldrepenger, enkelt og greit ^^ du må bare huske å opplyse sjefen om de fire ukene, det har egentlig ingen praktisk betydning for h*n siden du er borte likevel.

• Liker
Reactions: VeL
må man skrive inn ferien på et annet skjema?! for sist så søkte eg på et og samme skjema, men finner ikkje det punktet om ferie denne gangen?

Dette kan du ta opp med den som ordner med lønna di, for er den personen som regner ut permisjonen og sånn. Men syns det er rart at du ikke får lov til å føre over alle ferien din, og kun to uker....
Tjaa... Saken er at vi i firmaet har fri i påsken så jeg kan ikke snakke med henne før etter 13.04 da jeg selv er tilbake fra ferien. Og takket være denne tråden vet jeg nå at jeg må levere før vi drar... Jaja, vi får finne ut av det vi kan, og krysse fingrene for at dette var noenlunde rett :)
To uker er en generell regel (tror nesten den stammer fra AML, for at folk skal få noe ferie hvert år), men kan hende det er andre regler når det gjelder fødsel? Skal prøve å finne ut.

Du må ta de tre ukene før termin og seks uker etter termin uten avbrekk med ferie. Så troooor jeg (men dobbelsjekk) at du kan ta ferie før du fortsetter permisjonen, men da må mannen din ha sin permisjon mens du har ferie.. Du har krav til å overføre ALL ferie når det er svangerskapsrelatert!
Det var godt å høre :) Det gjenstår bare å finne hvor det står...

Jeg har 9 uker permisjon, utsetter permisjonen med 4 uker etter det (og nei, mannen din MÅ ikke ha perm disse fire ukene) og tar ut ferie da, og dermed er ikke det noe problem ^^ dette skrev jeg bare i søknaden om foreldrepenger, enkelt og greit ^^ du må bare huske å opplyse sjefen om de fire ukene, det har egentlig ingen praktisk betydning for h*n siden du er borte likevel.
Takk, det høres lurt ut. Hvordan ser det ut i søknaden i så fall? Nevner du at du har ferie?

Fant noe på arbeidstilsynets side (her). Legger ut til dere, i tilfelle flere kan ha bruk for det. Fortsetter leteaksjonen :)

Overføring av ferie
Arbeidstaker og arbeidsgiver kan skriftlig avtale å overføre inntil to uker ferie til neste ferieår. Dette forutsetter at begge parter er enige om dette.
Forskuddsferie kan avtales på samme måte.
Du kan kreve å få overført inntil to uker ferie neste år, dersom sykdom har forhindret deg i å avvikle ferie innen ferieårets utløp. Kravet må fremsettes innen utgangen av året. Overført ferie på grunn av sykdom kommer i tillegg til eventuelt annen avtalt overføring.
Ferie som i strid med lovens bestemmelser ikke er avviklet innen ferieårets utløp skal overføres til påfølgende ferieår. Ferie som ikke er avviklet vil altså ikke falle bort dersom arbeidsgiver og/eller arbeidstaker forholder seg passiv og ikke tar initiativ til å få avviklet lovpålagt ferie. Unntaket er dersom manglende ferieavvikling skyldes sykdom eller foreldrepermisjon. Da skal alle opptjente feriepenger utbetales første vanlig lønningsdag påfølgende år.
Sykdom i ferien
For å ha rett til ny ferie er det en forutsetning at du har vært helt (altså 100 %) arbeidsufør/sykemeldt.
Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i minst seks virkedager (lørdag inkludert) i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall feriedager utsettes til senere i ferieåret. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring, og fremsettes så raskt som mulig ("uten ugrunnet opphold") etter at arbeidet gjenopptas.
Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve å få utsatt ferien til senere i året. Krav om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.
Ferie under fødsels- og omsorgspermisjon
Arbeidstaker har rett, men ikke plikt, til å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger. Permisjonen vil da forskyves tilsvarende den perioden en har ferie.
Arbeidstaker bestemmer selv når ferien skal avvikles i ferieåret. Ferie som ikke blir avviklet innenfor ferieåret går tapt.

Jeg sendte inn papirene forrige uke. Endelig ! Får bare håpe alt var fylt ut ordentlig ;p

Jeg går ut i permisjon 13. mai og er egentlig ferdig 3. januar 2014, men så går jeg rett på 5 uker ferie til 7. februar, så tar mannen sine 12 uker. Kjekt å få litt forlenget permisjon :)

Back
Topp