Jeg er livredd for epidural!

Spire90

Gift med forumet
jentene i juni13
Helt siden en skummel tannlegetime for et par år siden, har jeg vært redd for sprøyter.
Aldri vært det tidligere, kunne gjerne sitte og se på at legen satt sprøyter/tok blodprøver, men nå takler jeg det ikke, og må snu meg vekk og knipe igjen øynene bare for en liten blodprøve.

Begynner jo å tenke på fødsel og alternativer, og jeg må si jeg er liiivredd for epidural.
Den lange sprøyta/dingsen! Fy søren. Kanskje jeg under fødselen er så sint at jeg bare takker ja, og at det er problemfritt, men tanken på det nå gjør meg nesten kvalm.

Dere som har fått det, hvordan kjennes det ut? Hvis de setter det under en ri, går det vel bra, men det er jo noen som skal ta keisersnitt som er planlagt, gjør ikke det forferdelig vondt da å ta epidural?
Eller bruker de annet bedøvelsesmiddel?

Kjenner man det om de setter det når man er i fødsel?

Jeg hadde til og med mareritt i natt om at jeg måtte ta keisersnitt (keisersnitt er jeg også redd for :P ). Men fikk heldigvis full narkose :P

Jeg merka ikke noe tror jeg.. da hadde jeg vel huska det ;)
Og så er det jo på ryggen så du ser den ikke heller ;)
Ganske sikker på man får lokalbedøvelse ja,kanskje uansett? Og jeg tror nok du kommer til å glemme det meste hvis du får så vondt at du vil ha epidural,så det går nok veldig bra.
Jeg hadde en kjempefin opplevelse med keisersnitt og epidural. Var noe dritt at jeg ikke fikk føde vaginalt etter så mange timer og nesten i mål,men nesten holder ikke ;)
Jeg var veldig glad for at jeg kunne ha epidural og kunne være med pa' fødselen allikevel. Hadde vært trist syns jeg og bare sove bort hele greia og våkne med baby..

Man kjenner ett lite trykk i ryggen. Og om den fungerer så er du i himmelen etterpå. Jeg har et dårlig forhold til sprøyter. Griner når jeg må ta en blodprøve omtrent. Jeg var redd når jeg skulle ta epidural også, og trakk meg unna et parr ganger, men du nerka d jo nesten ikke. Kun det trykket på en måte. Jeg angrer ikke, fikk sove noen timer og hadde d bedre enn jeg hadde hatt det siste døgnet.

Ok :) Jeg er jo redd/skeptisk til at jeg ikke vet noe om.

Jeg har hele tiden vært positiv til epidural, fordi jeg har vært mest redd for smerten. Så får vi se hva jeg blir mest redd for når jeg faktisk er i den situasjonen. Vil være åpen for alt.

Jeg fikk spinal bedøvelse før ks.

Å Det kjente jg ikke, altså jeg HUSKER Ikke, for jeg var i så smerterike at det var helt utrolig.

Så jeg tipper du ikke vil huske det hvis du har så vondt at du roper på den..

Jeg fikk spinal/epidural bedøvelse før jeg skulle ha planlagt ks. Fikk først en bedøvelse i ryggen, kjente så vidt et lite stikk, og så satte de spinalen/epiduralen. Kjendte kun et slags rart press inni ryggen, ikke noe smerter idet hele tatt. Og jeg syntes det var ganske greit å slippe og se på de sprøytene de brukte baki der ;)

Er vel pga redsel for epidural jeg bestemmte meg for å føde uten første gang jeg var gravid;) jeg har to fødsler bak meg uten epidural og satser på en tredje:)

Takk for svar :) Vi får se hva jeg ønsker.. Men å søke på bilder gjorde meg ikke særlig positiv til det, haha.
Men det kan jo som sagt være at jeg blir litt annerledes når jeg er midt oppi fødselen og ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg :P

Jeg og er kjempe nervøs for nåler, takler ikke å se på når det blir tatt blodprøver. Men jeg tror (bare tror) at man får en lokalbedøvelse først. Jeg kjente det ikke i det hele tatt at den ble satt....ikke engang at legen tok på meg. Og det husker jeg veldig godt. Har tatt den begge fødslene, og har hatt god opplevelse begge gangene :)

Takk for svar :) Vi får se hva jeg ønsker.. Men å søke på bilder gjorde meg ikke særlig positiv til det, haha.
Men det kan jo som sagt være at jeg blir litt annerledes når jeg er midt oppi fødselen og ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg :P

He he. Det må du ikke gjøre vettu :p

Det skal være standard prosedyre å få en lokalbedøvelse først ja. Har hvertfall ikke hørt om noen som ikke har fått det først :) her er jeg også livredd for alt som har med nåler og gjøre. klarer ikke se på når de tar blodprøver og MÅ ligge hver gang jeg skal stikkes, eller så detter jeg i bakken! Selvfølgelig er jeg velsignet med blodårer det er vanskelig å ta blodprøver av ;)

Når jeg skulle ha ks med 1.mann så gruet jeg meg myyyye mer for all nålestkk i forkant av ks enn det å faktisk bli skåret opp :p men alt gikk strålende!

Jeg sitter med den samme redselen for epudral.. Jeg spurte etter det forrige fødsel, men etter den posen jeg fikk med veske og da anesti legen skulle komme å sette den så turte jeg ikke alikevell.. Men alt gikk heldigvis bra uten, jeg kom meg igjennom kun med lystgass.. :)

Jeg er også redd for sprøyter og alt som har med nåler og gjøre, til og med akupunktur... jeg skal prøve uten epidural, blir det for ille og jeg ikke klarer mer så blir jeg vell og be om å få det, men mitt mål er og prøve uten epidural, lystgass er lov, når som helst :)

Jeg er også redd for sprøyter og alt som har med nåler og gjøre, til og med akupunktur... jeg skal prøve uten epidural, blir det for ille og jeg ikke klarer mer så blir jeg vell og be om å få det, men mitt mål er og prøve uten epidural, lystgass er lov, når som helst :)

Ikke alle sykehus som tilbyr lystgass, så d er greit og sjekke ut på forhånd:)

Jeg vil heller ikke ha edpidural, men ikke fordi jeg er redd sprøyter, men fordi jeg syns det høres skummelt ut. "Bli "lam" i beina og ikke kjenne at man føder"... Høres ikke noe særlig ut. Hadde jeg hatt fødsler på flere døgn ville jeg kanskje revurdere, men min første fødsel gikk helt supert uten noen form for medisinsk smertelindring, totalt 10 timer med rier.

Jeg tror Ahus i allefall har lystgass :) Men blir det regnet som medisinsk smertelindring?

Tja, lystgas er vel mellomtingen. Jeg hadde ikke det heller jeg da. Hadde badekar (ikke effekt på smerter, men på 45 min gikk jeg fra 6-9 cm i badekar) og akupunktur. Håper på det samme denne gang, kanskje uten badekar.

Back
Topp