Barnehageopptak

Er sååå klar!

Desperate housewife!
Jeg er ansvarlig for opptaket i barnehagen og blir overrasket hvert år. Jeg lurer på om foreldre egentlig er klar over hvor heldige de er som blir tildelt plass. Det virker på meg som om foreldre tar det som en selvfølge at de får plass. Sannheten er jo at vi i barnehagen er helt avhengige av at noen slutter for at vi skal få ledige plasser. Da sier det seg jo selv at å få plass midt i året er svært vanskelig....
Men noe jeg synes er helt bak mål er at barn som er født etter 1. Sept. ikke har rett på barnehageplass!! Vi gjør det i vår barnehage hvis vi har anledning.

Hvilke erfaringer har dere med barnehageopptaket i deres kommune?

Vi gjør også det i vår barnehage så lenge vi har anledning.. Men slik som nå når det er hovedopptak er det rimelig stor pågang av barn med rett på barnehageplass, og da blir det vanskelig å få inn yngre barn. Det er en helt latterlig regel.. Da burde iallefall foreldrene til barn som er født etter 1. sept ha krav på lenger permisjon eller noe..

Altså, d må jo gå ann og søke plass midt i året selv om det ikke er sikkert man får det.
Kan jo hende disse foreldrene bare tar en sjangse, og ikke syns d er så farlig om de ikke får plass!? Hadde jeg kunne gått hjemme til Jul så hadde jrg jo prøvd og søkr plass i Januar. Istedenfor og betale for en plass du ikke bruker i 6mnd.. Så ser ikke problemet...

Hos oss er det ikke et vanskelig få plass, mange som begynner midt i året i barnehagen til lillemor.

Blir det samme som hos deg. Men jeg er spendt hvert år jeg, om mine får videre plass el ikke. Elsdte trenger jeg ikke å bekymre meg for lenger da, siden ha begynner på skolen. Men jeg har aldri tatt det som en selvfølge, for man vet jo aldri hva som kan skje.

Altså, d må jo gå ann og søke plass midt i året selv om det ikke er sikkert man får det.
Kan jo hende disse foreldrene bare tar en sjangse, og ikke syns d er så farlig om de ikke får plass!? Hadde jeg kunne gått hjemme til Jul så hadde jrg jo prøvd og søkr plass i Januar. Istedenfor og betale for en plass du ikke bruker i 6mnd.. Så ser ikke problemet...

Hos oss er det ikke et vanskelig få plass, mange som begynner midt i året i barnehagen til lillemor.
Nei, det er klart at hvis ikke foreldrene tar det så nøye om de får plass eller ei er det jo ikke noe krise. Jeg sier jo heller ikke at jeg ikke skjønner hvorfor de søker. Problemet er bare når foreldrene tror at "det er så lett" for en liten barnehage som vår og få ledige plasser midt i året.... Vi gjør jo alt det vi kan for å få det til, men lett er det aldri.

Jeg søkte på januar med sønnen vår.... Fikk ikke plass... hehe

Jeg er veldig sjokkert over hvor dårlig bhg dekning det er jeg, og hvor idiotisk systemet er med et bhg opptak.

Og at selv om det liksom ikke fungerer slik, så er det enkelte som kommer seg inn pga kjentskap i bhg... Det liker ikke jeg.

Blir det samme som hos deg. Men jeg er spendt hvert år jeg, om mine får videre plass el ikke. Elsdte trenger jeg ikke å bekymre meg for lenger da, siden ha begynner på skolen. Men jeg har aldri tatt det som en selvfølge, for man vet jo aldri hva som kan skje.

Plass videre? Barna kan vel ikke miste plassen? Hørtes slitsomt ut å måtte bekymre seg for :) :) :(
Det kan man ikke her vært fall.

Det spørs nok litt hvor en bor forstår jeg, begge mine begynte midt i året, første i januar og andre i februar, når de byttet barnehage når vi flyttet så startet de k desember:) men klart når det er fult så er det fullt:)

Nei, det er klart at hvis ikke foreldrene tar det så nøye om de får plass eller ei er det jo ikke noe krise. Jeg sier jo heller ikke at jeg ikke skjønner hvorfor de søker. Problemet er bare når foreldrene tror at "det er så lett" for en liten barnehage som vår og få ledige plasser midt i året.... Vi gjør jo alt det vi kan for å få det til, men lett er det aldri.

Ok, men hvordan vet du at foreldrene tar lett på det - og forventer og få plass?
Det eneste dere kan gjøre er jo og gjøre deres beste, og om det ikke går så går det ikke. Sånn er det, og skulle tru de aller fleste oppegående mennesker skjønte det.

Man mister ikke plassen hvis man har fått plass, så den bekymringen har jeg virkelig ikke med storebror :) Ellers er det vel ikke sånn at folk tror det er så lett å få plass - ikke her vi bor i alle fall, men det er klart man blir frustrert over at man ikke får plass. Det er dyrt å være i ulønna permisjon over tid. Og hvem som helst søker selvsagt, og håper på at det skal dukke opp en ledig plass.

Syns det er spesielt at politikerne kan være så fornøyde med at det er full barnehage dekning i hele landet når det er utifra 1. september regelen de opererer. Min sønn er født 29. september og vi søkte plass fra høsten (ordinært opptak) året etter. Fikk ikke kommunal plass før i februar. Men vi var heldige og hadde han i privat barnehage (studentbarnehage) før det.

Plass videre? Barna kan vel ikke miste plassen? Hørtes slitsomt ut å måtte bekymre seg for :) :) :(
Det kan man ikke her vært fall.
Å joda, i den bgh kan man bekymre seg for mye rart. Lederen lurte på i fjord om vi kom til å levere og hente unga til det tidspunktet vi alltid har hentet dem. Ja sa jeg, det kommer vi til å gjøre. Og fikk til svar at det var fint, for da kunne eldste få full plass. Derfor bekymrer jeg for dette vært år.

Å joda, i den bgh kan man bekymre seg for mye rart. Lederen lurte på i fjord om vi kom til å levere og hente unga til det tidspunktet vi alltid har hentet dem. Ja sa jeg, det kommer vi til å gjøre. Og fikk til svar at det var fint, for da kunne eldste få full plass. Derfor bekymrer jeg for dette vært år.

Høres helt merkelig ut....
er det privat? Da kan de kanskje styre litt som de vil.
Håpe dere får beholde vært fallda :) :)

Privat ja. Men hu lederen er veldig merkelig å. Lager litt sine egne regler, men jeg ringte bgh kontoret og pratet med ei der, og hu sa at lederen ikke har lov til det. Så hvis hu begynner med slik tull igje, så vet jeg hva som er lov og ikke lov.

Jeg jobber i privat barnehage, og det der hørtes helt bak mål ut spør du meg!! Har man fått plass så har man jo den til skolestart.. Og hvorfor skulle det ha noe med når man henter og leverer å gjøre?? Jøss..
Så også noe oppi her om at kjentfolk kommer inn lettere?? Er det sant?? Det er jo isåfall utrolig dårlig gjort! I barnehagen hos oss fungerer det iallefall ikke slik. Her tar vi inn alle vi har plass til, først og fremst de som har krav på det, så er det plasser igjen får flere tilbud.. Det skjer jo at unger slutter midt i året.. da går vi inn på venteliste og finner nye barn. Man kan jo selvfølgelig søke hele året, men man kan ikke forvente å få plass hvis man søker etter hovedopptak. Men absolutt ingen umulighet! =)

Jeg vet ikke, har aldri søkt om bhgplass før, men jeg har lest i avisa at det er mangel på bhgplasser her!
Og det er fryktelig dumt i så fall.

Her er det 50 meter å gå til barnehagen, håper inderlig at vi får plass der istedet for å måtte reise 10-15 minutter avsted hver eneste morgen/ettermiddag..

Ok, men hvordan vet du at foreldrene tar lett på det - og forventer og få plass?
Det eneste dere kan gjøre er jo og gjøre deres beste, og om det ikke går så går det ikke. Sånn er det, og skulle tru de aller fleste oppegående mennesker skjønte det.
Neida- de fleste forstår, men det er nesten alltid noen som ikke ser at vi kan gjøre et unntak for akkurat de.... Det er jo oftest slik i barnehagelivet som her i livet ellers at vi husker de "vanskelige" foreldrene, og glemmer alle de som er enklere å takle :)

Her har vi endelig fått barnehageplass i den barnehagen vi ønska. Stått på venteliste/overflytting i 3 år...minsten har bare stått på den lista i 1,5 år :)

Neida- de fleste forstår, men det er nesten alltid noen som ikke ser at vi kan gjøre et unntak for akkurat de.... Det er jo oftest slik i barnehagelivet som her i livet ellers at vi husker de "vanskelige" foreldrene, og glemmer alle de som er enklere å takle :)

Sjønner den, men jeg har også hørt om folk som har fått trikset inn barnet sitt i bhg fordi de kjenner f.eks den som sitter med inntakslisten/ansvaret.
Så, jeg sjønner godt folk kan bli litt pågående, slik er det nok overalt. Den som maser den får.

Og det behøver ikke å bety at de er vanskelige foreldre.

Privat ja. Men hu lederen er veldig merkelig å. Lager litt sine egne regler, men jeg ringte bgh kontoret og pratet med ei der, og hu sa at lederen ikke har lov til det. Så hvis hu begynner med slik tull igje, så vet jeg hva som er lov og ikke lov.

Ja det hørtes bare rart ut....
Bra du vet hva du har rett på, lettere og svare og stå på sitt da :) :)

Back
Topp