Besteforeldre/Oldeforeldre

MyFairytale <3

Glad i forumet
Vil barnet deres få stor familie? Besteforeldre og kanskje også oldeforeldre?? Har dere nært forhold, kunne dere turt å la de være barnevakt f.eks? =)

Trollet vårt kommer til å få 5 besteforeldre (Foreldrene til samboern er skilt, og faren hans har ny kone)
De kommer til å nærmest sloss for å få passe gullet vårt =P De gleder seg veldig alle sammen, og det ville ikke bekymret meg et sekund å la noen av de passe han.

Han kommer også til å få 5 oldeforeldre. Min mormor og morfar kunne jeg helt klart la passe lillegull. De er gamle, men super spreke og energiske. Og jeg vet at de har veldig lyst! De tre andre oldemødrene ville jeg nok ikke la ha han alene.. De er gamle og litt mer skrøplige =P (hehe.. Det hørtes fælt ut, men ) De ville nok heller ikke passet han alene tror jeg.. de har såpass selvinnsikt! =)
Vi har veldig godt forhold til hele gjengen! =)

Min kommer til å få 4 besteforeldre og 2 oldemødre, min mormor og min manns mormor. Begge er i oppegående "tilstand" :) ellers har jeg en stor familie. Har 3 eldre søsken som alle har samboere/ektefelle og flere barn hver, så vi blir alltid en vær gjeng ved bursdager og andre høytider :)

Min lille får 3 besteforeldre, og 3 oldeforeldre (alle 3 på gamlehjem..) Hele min familie bor desverre i Stavanger og vi i Bergen, så det blir nok ikke så mye pass. Farmor til baby og tante bor her, og det er vel de som kommer til å passe vår gutt tenker jeg. Skulle ønske jeg hadde min familie nærmere.. :(

her har vesla
Besteforeldre på bege sider, Oldemor på min side, oldefar på begge sider, TIPP oldemor på min side
Så håper vi at Min oldemor lever når lilletrille kommer, så hun får se sitt 6 tipp oldebarn <3

Hun blir 95 i juli, men merker jo at hun er gammel nå.

Her får han fire besteforeldre, som bor på våre respektive hjemsteder. Blir nok noen koselige besøk, særlig tror jeg mor vil være ivrig. Han får også fire oldeforeldre. Farmor og farfaren min og hver vår mormor. Eneste slekta han får her, er en onkel og tante, samt to søskenbarn. Men det er jo ikke verst ;)

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Vel her har vi begge våre foreldre, sambo sin far har ny samboer, hun er kjempe flink med barna, men t er litt nytt, så kaller henne ikke for bestemor eller noe slik:) de fleste passer gjerne:)

Barna har fem oldeforeldre:)

Her blir det 3 besteforeldre,og 7 tanter og onkler :) besteforeldrene kan sitte barnwvakt ja,ingen problem der :) enkelte av tantene og onklene er jeg litt skeptisk til,litt for uansvarlig.

Skjønner at vi er veldig heldige med at vi bor nære familien.. Her bor alle under 15 minutter unna.. veldig greit =) Søster'n min bor ca 5 min gangavstand fra huset vårt..
Han får også to tanter, en onkel og to søskenbarn i gangavstand =)

Her er det 4 besteforeldre (2 på hver side) og 1 oldemor (min mormor) :)
Alle bor i nærheten av oss :)

Her er det fire besteforeldre og tre oldeforeldre :-) var fire av sistnevnte da jeg ble gravid, men ikke nå lenger. Foreldrene til sambo er eldre enn mine, og han har ingen besteforeldre i live, mens jeg da har tre av mine. Min mormor og morfar er bare noen få år eldre enn faren til sambo. Tror ikke noen av oldeforeldrene ville vært barnevakt, men de kommer til å delta i livet vårt :-)

Her blir det 4 besteforeldre og 2 oldeforeldre - eller en oldemor og en oldeonkel ;) , begge på svigersiden.

For meg så kjennes det greit ut å la vesla og nurket bli passet på av mormora deres, og nurket av farmora deres hvis/når han er i omegn, for jeg kjenner til dem og føler at de respekterer både meg/mannen min sine meninger mht barneoppdrag og stoler på at de ikke lar andre holde dem hvis de ikke vil, og ikke gir dem mat som de ikke er klare for (for søte eller salte mater osv).

På svigersiden er det for store forskjeller på måter man er sammen med barn til at jeg føler meg komfertabel (kan hende hormoner har noe å si her da, men men). Var nettopp på besøk hos dem i tre uker med mannen og vesla (som nå er 22 måneder gammel), og kunne ikke la dem passe på vesla. Hun var ikke helt komfertabel med dem selv, og de respekterer ikke hennes kommunikasjon om f.eks. at hun ikke vil at folk skal holde henne osv.

Oldemor og oldeonkel...det er litt av det samme der, men med oldeonkel føler jeg meg komfertabel med at han går tur i nabolaget med nurket når hun blir født så lenge hun syns det er greit, for han lar ingen 'fremmede' komme og holde henne (det var sånn det var når vesla var lita i hvert fall, og vi bodde i nærheten av svigerfamilien de første 7 månedene).

3 par besteforeldre og 2 oldemødre. Har en tredje oldemor,men hun er dement og bor på hjem. Oldemødrene er 85 begge to,tror jeg. Min mormor hadde ikke orka å passe junior over lang tid,men i 2010 da han var 4 mnd passet hun ham ca 1 1/2 time mens jeg var hos tannlegen.
Mannens mormor er nok en del sprekere,men aldri i verden om den dama ville fått passe junior. Sorry ass..
Førstemann her var første barnebarn i både min og mannens familie så det har vært veldig stas. Ikke noe problem å få barnevakt siden vi har 3 par å dele på. Mannens foreldre er skilt så da har vi ekstra der ;)

Her får veslejenta 5 besteforeldre (samboers mor er gift på nytt) og 1 oldemor og oldefar :) Min mormor/morfar. Begge de er kjempespreke og har flere ganger passet mine 2 barn og resten av gjengen kommer nok til å krangle om jenta ;) Har også ei 10 år yngre søster som gjerne passer tantebarna sine :)

Her blir det 4 besteforeldre og 2 oldeforeldre - eller en oldemor og en oldeonkel ;) , begge på svigersiden.

For meg så kjennes det greit ut å la vesla og nurket bli passet på av mormora deres, og nurket av farmora deres hvis/når han er i omegn, for jeg kjenner til dem og føler at de respekterer både meg/mannen min sine meninger mht barneoppdrag og stoler på at de ikke lar andre holde dem hvis de ikke vil, og ikke gir dem mat som de ikke er klare for (for søte eller salte mater osv).

På svigersiden er det for store forskjeller på måter man er sammen med barn til at jeg føler meg komfertabel (kan hende hormoner har noe å si her da, men men). Var nettopp på besøk hos dem i tre uker med mannen og vesla (som nå er 22 måneder gammel), og kunne ikke la dem passe på vesla. Hun var ikke helt komfertabel med dem selv, og de respekterer ikke hennes kommunikasjon om f.eks. at hun ikke vil at folk skal holde henne osv.

Oldemor og oldeonkel...det er litt av det samme der, men med oldeonkel føler jeg meg komfertabel med at han går tur i nabolaget med nurket når hun blir født så lenge hun syns det er greit, for han lar ingen 'fremmede' komme og holde henne (det var sånn det var når vesla var lita i hvert fall, og vi bodde i nærheten av svigerfamilien de første 7 månedene).

Det der er så provoserende.. Skal vi lære barn at det er greit å gjøre med dem som man vil? Hvor går da grensa neste gang når en person kommer og vil ta på tissen el.lign?? Ungen vil ikke, men veit at hun må jo likevel fordi det er en voksen som vil??? Blir sinna her jeg.. Og ja, jeg vet at det er forskjell på seksuelle overgrep og det å gi en klem til noen som ikke vil, men det man lærer barnet er søren ikke bra.. "Du bestemmer over kroppen din helt til jeg vil noe annet enn deg, da bestemme jeg for jeg er voksen"... Samme med "bestemor blir så lei seg hvis du ikke gir henne en klem" - SO WHAT? Er det barnets ansvar å sørge for at den voksne er glad? Unnskyld trådkapring, men jeg bliiiir så provosert..

Min har og mini i magen får 3 ekte besteforeldre. (+ 2 som er gift med en besteforelder) 2 oldeforeldre.
Får mulighet for litt barnepass fra 2 av besteforeldrene, men ikke så veldig mye.

Ellers så blir det endel tanter og onkler og flere søskenbarn. Så vi har ganske så stor familie egentlig.
Har et bra forhold til alle unntatt et par individ som er noe for seg selv.
Men vi andre er svært sammenknyttet og god familie :)

Er mye sammen og er veldig sosiale. Spesiellt i høytider. :)

Det der er så provoserende.. Skal vi lære barn at det er greit å gjøre med dem som man vil? Hvor går da grensa neste gang når en person kommer og vil ta på tissen el.lign?? Ungen vil ikke, men veit at hun må jo likevel fordi det er en voksen som vil??? Blir sinna her jeg.. Og ja, jeg vet at det er forskjell på seksuelle overgrep og det å gi en klem til noen som ikke vil, men det man lærer barnet er søren ikke bra.. "Du bestemmer over kroppen din helt til jeg vil noe annet enn deg, da bestemme jeg for jeg er voksen"... Samme med "bestemor blir så lei seg hvis du ikke gir henne en klem" - SO WHAT? Er det barnets ansvar å sørge for at den voksne er glad? Unnskyld trådkapring, men jeg bliiiir så provosert..

Helt enig! Ja det er forskjell,men jeg skjønner sammenligningen veldig godt! Hvordan skal barn vite forskjell på hva som er greit og ikke? De vet jo ikke at det ikke er greit at noen tar dem på tissen f.eks. når de er små så blir de jo vasket b.av voksne uansett og det er jo lov.. og hvis man MÅ gi en voksen klem eller MÅ godta å bli holdt,sitte på fanget osv så lærer man jo at voksne bestemmer uansett.
Voksne bestemmer mye og sånn må det være fordi barn er barn. Men de skal søren meg ha rett til å bestemme over egen intimsone!
Bestemor er sånn som skal kose og stryke på kinnet og alt sånt. Gjerne plukke på håret ditt også idet hun sier "jøss så langt hår du har fått". Kusina mi er ikke komfortabel med sånt i det hele tatt og gir kun en obligatorisk hei og hade klem. Men hun får selvfølgelig kommentarer for det. At det er så typisk henne og "jeg må jo få lov til å ta litt på deg da" (type stryke i håret osv).
Syns man skal respektere andres intimsone uansett alder!

HønseLovisa og Skravlebøtta, det er akkurat det som er så viktifg for meg også - at uansett hvor lite barnet er skal han eller hun få den respekten vi bør gi et menneske, for de er jo tross alt det! Spesielt det med kroppskontakt, at de må få vite at de har rett til å bestemme hva de syns er greit eller ikke. For meg var det viktig med vesla når hun var nyfødt til og med å si til henne hva jeg holdt på med før jeg gjorde det så mye som mulig slik at hun kunne reagere. I begynnelsen var det jo bare øyekontakt - det at hun så på meg viste at hun hadde hørt meg i hvert fall, og senere selvfølgelig kunne hun være med i prosessen mer og mer, og da også bestemme om hun vil gi meg nattakos eller ikke osv, for det er jo ikke alltid hun vil det - i hvert fall ikke akkurat da jeg spør :p Selvfølgelig må barna tvinges til å sitte i bilstol selv om de ikke vil, osv., så det er jo ikke snakk om at de skal få bestemme alt selv, men det med kroppen sin og folk som tar på dem uten å først få lov (når det ikke er snakk om farlige situasjoner...stoppe et barn fra å løpe ut i trafikken osv) bør de få vite at de har lov til å bestemme over.

Så det er viktig for meg at jeg er der for barna når de er med svigerfamilien (min familie og andre venner her i Norge syns jeg er ganske flinke med dette, mens kulturelt er det helt forskjellig i Taiwan...ikke at det ikke fins folk i Norge som behandler barn slik, og at det fins folk i Taiwan som ikke gjør det selvfølgelig :P), slik at de kan sende meg 'hjelp meg' blikk hvis de ikke tør si eller vise at de er ukomfortable, eller jeg kan hjelpe dem når de andre ikke vil høre på hva de sier eller viser, slik at barna lærer at de har lov å bestemme slikt selv, og de voksne kan lære at jeg forventer at de respekterer barna mine ;)

Når barna blir littegrann større er det enklere å la dem få stå mer og mer på egne ben :) for det er jo viktig at de får egne forhold til alle i familien uten at jeg skal ordne og styre alt (føler meg plutselig som en hønemor...)

Her blir det 5 besteforeldre og 6 oldeforeldre :)

Her blir det 6 besteforeldre, 3 oldemødre, 2oldefedre og 2 tippoldemødre på mine søte små <3 ene tippoldemora har passet elstegutten min et par ganger en liten stund og :)

Back
Topp