Ha bleie på en sengevæter på over 5 år?

Pallar

Elsker forumet
Har en gutt som tisser på seg hver eneste kveld. Jeg kjenner jeg begynner å bli sliten av å vaske sengeklær, truser og pysjer hver eneste kveld. I tillegg er jeg nødt til å vekke han å sette han i dusjen. Han våkner nemmelig ikke av seg selv.

Men det rare er at han tisser kun mellom 1-3 timer etter han har lagt seg.
Han tisser alltid rett før han legger seg, og drikker ikke noe nevneverdig ett par timer før han legger seg.

Ville dere hatt på han bleie? Eller fortsatt å vaske klær? Har pågått i flere mnd nå.

ville hatt på han bleie.
noen mangler ett hormon som gjør at man ikke er tørr om natten. Å da er det bare å vente til kroppen begynner å produsere dette, så går det seg nok til. Om det fortsetter så ville jeg tatt det opp med lege for evt utredning.

lykke til!

Hva mener gutten selv da?

Som oftest ønsker han å sove med truse. Men han liker ikke at jeg vekker han for å dusje sent på kvelden. Noe jeg selvfølgelig forstår.
Problemet med å ha på han bleie er at vi holdt på leeenge for å få han bleiefri. Han var 4,5 år før han ble bleiefri, og enda har han noen uhell. Hvis han har bleie på om natten, så bæsjer han i den om morningen før han står opp, slik at han slipper å bæsje i do.

ville hatt på han bleie.. Mange steder selger de libero nr 8.. :) Den vil nok passe :)

Kan tenke meg at han kanskje syns det er avslappende å vite at han kan få det på seg og slippe å bli vekket hver natt.. Han vokser det nok av seg..

Med mindre det er en underliggende sykdom? Sjekket det hos lege? =)

Da ville jeg gitt han et ultimatum - bæsje på do om morgningen eller dusje om natten.. =)

og såklart; Belønning i form av klistremerke, kryss på kalender ol, når han bruker doen og ikke bleien=)

ville hatt på han bleie.
noen mangler ett hormon som gjør at man ikke er tørr om natten. Å da er det bare å vente til kroppen begynner å produsere dette, så går det seg nok til. Om det fortsetter så ville jeg tatt det opp med lege for evt utredning.

lykke til!
Signerer...:)

ville hatt på han bleie.. Mange steder selger de libero nr 8.. :) Den vil nok passe :)

Kan tenke meg at han kanskje syns det er avslappende å vite at han kan få det på seg og slippe å bli vekket hver natt.. Han vokser det nok av seg..

Med mindre det er en underliggende sykdom? Sjekket det hos lege? =)

Han har jo epilepsi. Så det kan jo være forklaringen. Han hadde ca 14-dager med tørr truse etter at vi bestemte oss for å sove uten bleie. Men etter det har han hatt uhell nesten hver kveld.

Vi fikk bleier for større barn på resept. Åsså fikk vi enuresealarm. Var hos barnelegen med han da. I november slutta han med bleier :) brukte alarmen i 2 uker åsså var det over :) alarmen fås kjøpt på nett, den er gull værdt. Min er snart 6 år

Jeg gjorde det samme når jeg var på hans alder ( tissa i senga om natta) merka det ikke selv ! , å jeg husker at jeg skjemtes veldig av det , å ihvertfall når jeg måtte ha bleier på om natta ! Så ikke få han til å føle seg liten og ikke flink! Er jo sikkert noe han ikke kan kontrollere selv ! Men du kan jo ta å bruke bleie på natta , det går seg jo til etterhvert :-) et tips er jo å gå til kiropraktor det skal vist funke på slike problemer har jeg hørt :-) masse lykke til :-)

Vi fikk bleier for større barn på resept. Åsså fikk vi enuresealarm. Var hos barnelegen med han da. I november slutta han med bleier :) brukte alarmen i 2 uker åsså var det over :) alarmen fås kjøpt på nett, den er gull værdt. Min er snart 6 år

Hvordan fungerer alarmen, og hvor kjøper jeg den?
Tusen takk for tips :)

Han har jo epilepsi. Så det kan jo være forklaringen. Han hadde ca 14-dager med tørr truse etter at vi bestemte oss for å sove uten bleie. Men etter det har han hatt uhell nesten hver kveld.
aah, da er det nok ikke bare på "trass" nei .. Men ja, heller bleie enn å måtte skifte på seng og gutt midt på natten.. Natten er til for å sove, for store og små, og noen ganger må man bare ta sånn snarveier for å få det til å fungere i livet! =)

Ville gått til legen for utredning.
Husker jeg ihvertfall fikk noen tabletter som skulle forhindre uhell

Hvordan fungerer alarmen, og hvor kjøper jeg den?
Tusen takk for tips :)
Du har den i et truseinnlegg i trusa. Å en bitteliten dråpe gjør så alarmen hyler. Å da vil barnet etterhvert lære seg og våkne før han må tisse. Alarmen gjør så han kommer inn i rutinene :) bruk tisse underlag i senga. Det blir litt tissing de første dagene, men det går over. Husker ikke hvor vi kjøpte vår. Men Google enuresealarm så finner du :) mange helsestasjoner har også som
Man kan låne :) de fleste har det, men ikke vår :/ alarmen vi kjøpte kosta 1000 kr, men det finnes noen litt dyrere også. Men som sagt, gull værdt. Helt fantastisk å få en tørr gutt om natta. Han slutta med nattbleie da han var 3 år. Men begynnte å tisse seg ut igjen når han var 3.5. Å han tissa masse masse. Som oftes tissa han 2-3 timer etter leggetid. Å da var det mye

Vi har Drynites på resept.
Og ettersom dette har pågått i flere mnd, ville jeg nok tatt på trusebleie. Dersom han er sengevæter, så får man forbruksvare på blåresept og drynites'ene er ofte mye bedre å ha på enn Libero bleiene.

Man må være 8 år for å få bleier på blå resept. Hvis man har problemet på dagen også, er aldersgrensen 5 år. Og første resept må skrives ut av spesialst på området. Vår 7 åring passer heldigvis i de største på dagligvaren ennå. For de på apoteket blir dyre i bruk, uten resept..

Man må være 8 år for å få bleier på blå resept. Hvis man har problemet på dagen også, er aldersgrensen 5 år. Og første resept må skrives ut av spesialst på området. Vår 7 åring passer heldigvis i de største på dagligvaren ennå. For de på apoteket blir dyre i bruk, uten resept..

Det stemmer ikke. Var en vanlig allmennlege som skreiv ut bleier til vår gutt på blåresept, å han var 4,5 år da.

Back
Topp