Våre fødselshistorier!

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Ble inspirert av diskusjonene inne på "fødeavdelingen"-tråden. De fleste skrev sikkert noe om fødselen da de annonserte at de hadde født, men det husker jeg ingenting av :p
Hvordan var fødselen deres nå sist? Hvordan var opplevelsen i forhold til eventuelt tidligere fødsler? Hvilke tanker sitter dere igjen med etterpå?

Min fødselshistorie:
Mandag 27.08.12 våkna jeg kl 06.00 av at jeg kjente et *pop* og det ble søkkvått i senga :eek: Det var enda 15 dager igjen til termin, som var 10.09.12, så ble rimelig tatt på senga for å si det sånn ;)
Mannen fikk sånn høvelig panikk og ringte fødeavdelinga som ga beroliget han med at vi bare skulle slappe av og legge oss å sove igjen, og så skulle vi ringe inn når riene begynte å ta seg opp. Det gikk 15 minutter og så var det 4 minutter mellom riene :eek: Spiste en yoghurt og mannen pakka sykehusbagen min ferdig i all hast, var jo to uker igjen til termin så jeg hadde ikke pakka den klar enda ;) Hadde heldigvis lagt ei liste oppå den hvor det sto hva som mangla, så han vimsa rundt, halvpanisk, og pakka i hop det som mangla.
Kl 07 var det 4 minutter mellom riene, så da ringte han inn til fødeavdelinga igjen og fikk et "oi, er dere langt unna" til svar :eek: Så da heiv vi oss i bilen og kjørte inn til en sjekk!
07.30 ble jeg undersøkt og da var jeg på 5cm allerede. Hadde mest sannsynlig sovet meg gjennom de mildeste riene iløpet av natta :D Fikk lystgass og la meg i badekaret, det var deilig! Riene tok seg fort opp og kom som haggel, var fryktelig intenst så jeg ropte på epidural...da var klokka blitt 11.30, blei undersøkt og var kommet til 9cm så noe epidural fikk jeg ikke o_O Pressriene begynte da å komme, men fikk ikke presse siden det mangla 1cm, og jeg ble argsint :mad: :p Kl 13 fikk jeg imidlertid klarsignal og på 3 pressrier og 15 minutter var snuppa ute! :D Kl 13.15, 7 timer etter at vannet gikk og jeg merka første tegn til fødsel var hun ute, 3434gr, 48cm og 36cm hodeomkrets! :rolleyes: Fikk to pyntesting til slutt, og kl 13.30 fikk jeg spise frokost ;)

Hadde handla inn masse energidrikker, kjeks og lovehearts for å ha energi under fødselen. Hadde planlagt at det skulle ta laaang tid, og at vi skulle gå leeenge hjemme og vente. Slik blei det ikke, var jo ikke hjemme mer enn en liten time. Er imidlertid veldig glad for at det gikk såpass fort og greit, for var helt vilt vondt da det sto på!
Opplevde fødselen som trygg og husker det som en positiv opplevelse! Jordmor var inne hos meg hele tida da det var veldig stille på fødeavdelinga den dagen, og det var veldig fint syntes jeg. Hadde mannen der, og søstra mi, og det var greit for oss begge at hun var der som ekstra støtte for begge to.
Gleder meg allerede til neste unge, ikke fordi å føde var så gøy, men fordi det var en så trygg og positiv opplevelse! Fikk høre at kroppen min er skapt for å føde, og at til neste unge må jeg holde meg i byen de siste ukene før termin for DA kommer det til å gå fort :confused: :)

574610_10152067804190013_2074412396_n2_zpsd17dae57.jpg

Lille dukka vår ca 15 minutter gammel :rolleyes:

Jeg hadde termin 29.09.12, på 10-årsdagen til storebror. Vi rakk imidlertid 4 kontroller etter termin, for lillebror lot vente på seg. Siste uken var tøff. Jeg hadde fødeplass på ABC, og ønsket inderlig en naturlig fødsel i rolige hjemmekoselige omgivelser uten medikamell innblanding. Jeg hadde skrevet 5 sider langt fødselsbrev, og var veldig innstilt på full pakke med rolig musikk, vannfødsel, stearinlys, kjente jordmødre og tryggheten jeg følte ved ABC. Etterhvert spøkte det imidlertid for fødselsplanen, ettersom man ikke kan føde på ABC dersom man blir igangsatt. Jeg fikk daglig akupunktur siste uken, vi hadde sex, jeg gikk trapper/bakker, spiste sterk mat, ble strippet gjentatte ganger.... Jeg ville ikke settes i gang, og holdt fast ved håpet!

Først 15 dager etter termin begynte det å skje ting. Vi var på vei inn til overtidskontroll nummer 4 da vannet plutselig går. Hodet var ikke festet, og bi fikk derfor beskjed om å komme inn til sykehuset. Vi fikk komme inn til ABC, og jeg var forventningsfull og glad. Jeg måtte ligge ned til hodet kom lenger ned i bekkenet. Jeg fikk mer akupunktur, hørte på rolig musikk og slappet av. Riene kom sakte, men sikkert. Lillebror i magen lå imidlertid helt stille, og var tydelig slapp. Etter 6 timer ved ABC måtte vi derfor overflyttes til vanlig fødeavdeling.

Tårene rant, og jeg følte meg ikke komfortabel med sykehusomgivelsene og jordmor. Jeg håpet imidlertid enda på en normal fødsel, og ville gjøre det beste ut av situasjonen. Riene var nå regelmessige og gode. Ettersom jeg var så langt på overtid, og babyen ikke hadde det optimalt ga de meg drypp. Dette satte i gang helt forferdelig vonde rier. De avsluttet raskt dryppet, og riene holdt seg fortsatt ufattelig sterke - sterkere enn de noengang var med storebror til tross for at jeg bare hadde 3-4 cm åpning. Etterhvert fikk jeg høy feber, og lå og skalv ukontrollert mellom riene, og greide overhodet ikke å slappe av. Timene gikk, men progresjonen uteble. Kl.2:00, etter 5 timer med sterke rier og fremdeles ikke noe mer åpning, ble det bestemt at nok var nok. Vi ble flyttet i all hast opp på operasjonsstuen og 30 minutter senere var lillebror ute.

Vi endte opp med 9 dager på sykehuset. Lillebror var slapp med engang han kom til verden og ble derfor sendt rett til nyfødtintensiven hvor de for sikkerhetsskyld gav ham antibiotika i 5 dager. Feberen slapp ikke helt taket hos meg, og etter 4 dager fant de ut at jeg muligens hadde en veldig alvorlig infeksjon i livmoren. De satte meg på intravenøst antibiotika 7 ganger i døgnet, og jeg måtte bli på sykehuset i tilsammen 9 dager.

Jeg var overhodet ikke forberedt på keisersnitt - det var helt utelukket for meg. Det var tøft at fødselen ble så annerledes i forhold til håpet og planen. Sårt at jeg som kvinne ikke var i stand til å føde mitt barn.

Storebror kom til verden på naturlig vis, men fødselen var også tøff, og han ble til slutt hjulpet ut med sugekopp. Mest sannsynlig har begge guttene vært litt store for bekkenet mitt, ettersom jeg bare er 155cm og begge var over 4 kg. Hodet hadde problemer med å komme ordentlig ned i bekkenet med begge, og begge fødselene stagnerte.

Ved neste barn er jeg veldig usikker. Jeg håper grundigere undersøkelser vil kunne si noe om hvorvidt jeg er i stand til å føde normalt igjen. Jeg vil helst det. Men noen fødsel ved ABC går ikke når en har hatt keisersnitt. Kanskje blir det keisersnitt med neste også? Bedre med planlagt keisersnitt enn en gjentakelse av forrige fødsel.

Jeg hadde termin mandag 17. september, men ingenting skjedde. Var på den siste svangerskapskontrollen samme dag, og legen sa jeg hadde forhøyet blodtrykk og noe proteiner i urinen, så jeg måtte komme tilbake på torsdagen 21. september.
Morgenen før jeg skulle til legen for ny sjekk hadde slimproppen gått, jeg var litt nervøs så venninna mi ble med meg ned til byen. På bussen begynte jeg å kjenne svake tak som kom hvert tiende minutt. Blodtrykket var fremdeles høyt og hadde proteiner i urinen fremdeles. Ble sendt til sykehuset for en sjekk. Barnefar dro fra jobben for å bli med meg dit, alt var fint så vi fikk dra hjem.
Vi spiste middag i fem tiden, da klokka var halv seks måtte jeg nyse, da gikk vannet.
Jeg hadde bind på så det kom ingenting i sofan, sjekket bindet og det var missfarget. Jeg gikk i dusjen og barnefar ringte føden, vi måtte komme med en gang. På vei ned til sykehuset igjen ble takene jeg hadde kjent hele den dagen mye sterkere. Mye venting på sykehuset, men klokka åtte ble vi lagt inn.
Så ble vi overlatt til oss selv, det var vist fult hus. Resten av vannet gikk klokka ni, fremdeles sterkt missfarget.
Tia gikk, ingen kom inn til oss...nå var riene så sterke at jeg måtte puste meg igjennom dem. Klokka elve kom det ei jordmor, sjekket åpning, kun 3 cm, de satte inn en modningspille. Fikk litt sterkere rier.

Sov ingenting natta til fredag, begynte å bli sliten, jeg hadde for j**vlige rier nå. Kun 4 cm åpning på fredag. Fikk 2 modningspiller til. Var litt i dusjen i løpet av dagen, på do hele tiden følte jeg. Jeg klarte ikke å ligge i senga, så jeg gikk og gikk inne på rommet. Fremdeles ingen søvn på meg siden natt til torsdag, natt til lørdag holdt jeg på å krepere følte jeg, var så sliten, ingen fremgang. En elektrode ble satt på hodet til babyen. Klokka 04.00 lørdag morgen ville jeg ha epidural, den funket ikke. Rett etterpå kommer overlegen i full fart, og sa: nå kan vi ikke vente lenger. Trillet i full fart for å få keisersnitt. Før vi dro sa jordmor, jeg hadde på følelsen at dette kom til å skje. (jasså hva med å dele det før jeg prøvde epidural en time før, så kanskje jeg kunne få slippe den påkjenningen).
Skalv som et aspeløv jeg var så redd for babyen.
Klokka 05.07 Anette er ute, og gråter, heldigvis:)
Fikk et raskt blikk på henne, så forsvant far og barn ut. Jeg var i dårlig forfatning, og mistet mye blod. Ble kjørt på intensiven etterpå. Der ble jeg i seks timer på grunn av veldig lav puls. Barn og far fikk ikke komme ned til meg.

Alt bra med barnet, men jeg var så utfattlig sliten to døgn uten søvn. Ikke ble det noe søvn etterpå heller så klart.
den første månden med Anette kommer jeg aldri til å savne.

Neste gang vil jeg ha planlagt ks, tror bekkenet kan være for trangt. Men jeg tar aldri sjangsen på en vanlig fødsel.
Ingen informerte oss underveis på hvordan det stod til med henne, vi var overlatt mye for oss selv, ingen veiledning på smertelindring. Følte meg bare i veien egentlig.
Premien var heldigvis fantastisk:)

Våknet ca kl 4. Ikke trøtt. Litt vond i ryggen, og noe nedpress. Etter 2 timer stod jeg og Alexander opp ca 06.30. Stelte oss og spiste frokost. Etter hvert syntes jeg det føltes mer og mer ut som om nedpresset kom jevnt og varte lenge. Tok på en rieteller på pc ‘en (contraction master) og tok tiden.. og jaggu meg var det ca 7 min mellom hver gang… så da konkluderte jeg med at det kanskje var rier jeg hadde fått meg. God timing det siden vi skulle på føden for overtidskontroll kl 11.

På overtidskontrollen ble jeg satt på CTG registrering. Denne registrerer kynnere/rier. Jeg ga beskjed at jeg egentlig trodde jeg hadde fått rier, og da jordmoren så tallene på den første rien som ble registrert stod hun bare å måpte for hun syntes tallet var så høyt i forhold til min reaksjon. De andre riene som ble registrert i løpet av de 20 minuttene var ikke like høye da. Hadde høy start, men roet seg ned.

Fikk så snakke med lege som sjekket babyen med ultralyd og siden jeg sa at jeg trodde jeg hadde rier sjekket hun også om de riene hadde gjort noe effektivt for meg. 2 cm åpning fant hun, og så tøyde hun litt for å få ting litt mer i gang.

Alexander ble hentet av svigermor da hun var ferdig på jobb, og så var det bare å vente. Riene holdt seg temmelig regelmessig på 7 minutter i mellom så lenge jeg satt/lå. Etter hvert tok de seg også opp i varighet, men de holdt seg på 7 minutter i mellom. Om jeg var stående kom de hyppigere, men varte da kortere. Over midnatt (30/9-12 ca kl 01) ringte jeg inn til føden for å høre hva de syntes. De mente at så lenge riene fortsatt hadde 7 minutter mellomrom var det lurt å vente med å dra inn. La meg i senga og prøvde å sove. Våknet jo for hver ri, men fikk nok sove litt innimellom – masse små powernaps. Var mange ganger på toalettet for følte hele tiden det presset på blæra mi. Et sted mellom 6 og 6.30 om morningen hørte jeg et knepp. Lå lenge og tenkte mens jeg mye kjente at riene tok seg opp. Gikk på toalettet og følte det var masse vann som kom. Riene fortsatte å ta seg opp. Hadde tatt med meg mobilen inn på badet, så jeg brukte den for å ringe og vekke Kim. Ga klar beskjed til han da han kom inn på badet at vi måtte avgårde. Han ringte sykehuset, og de ville snakke litt med meg også. De spurte Kim om vi kom til å nå frem i tide eller om de skulle sende ambulanse. Vi kjørte selv. Klokka var 7 mens vi kjørte la jeg merke til. Var ikke noe behagelig å kjøre med så sterke rier.

Oppe på fødeloftet var de klar for fødsel. Jordmoren vi fikk (Janet) spurte om jeg hadde pressetrang, det hadde jeg ikke så da ble det inn på registrering og sjekk. 5 cm åpning. Inne på føderommet ble jeg sittende på knærne og hvile overkroppen på sengen. Tok lang tid før jeg orket å komme meg opp i senga. Jordmoren spurte hvordan forrige fødsel var, og jeg fortalte om badekar og lystgass på sengen etterpå. Etter en stund spurte hun om hun skulle fylle i badekaret, men jeg sa hun kunne bare finne lystgassen. Følte ikke den gjorde meg svimmel eller ør i det hele tatt denne gangen, men den var god å ha allikevel. Ca 1 time etter vi hadde kommet inn på rommet sjekket hun status igjen og da var vi kommet til 7 cm. En knapp halvtime senere kom trykketrangen, men jeg var ikke 10 cm enda så måtte prøve mitt beste å holde tilbake. Ikke så lett når kroppen plutselig lever sitt eget liv. Gikk heldigvis ikke lenge før jeg kunne presse. Men i motsetning til forrige fødsel var det ikke befriende å presse denne gangen. Hver eneste pressrie var veldig vond syntes jeg. Jeg lå sidelengs i senga og Kim satt på en stol rett ved siden av meg og holdt meg i hendene. Jeg klaget masse. Uff så masse. «Jeg vil ikke, jeg vil ikke» «Jeg er varm!» Og når Kim fikk den lure idéen om å slippe hendene mine for å finne en kald klut til meg fikk jeg panikk «Kim, ikke gå fra meg. Ikke gå!!!» Så han var kjapt tilbake for å si det sånn og barnepleier var den som fant en våt klut. Etter 13 minutter var endelig lille Daniel ute. 3850 gram og 50 cm lang. Hodeomkrets var 36 cm.
DSC_2964_edited.jpg

Hadde termin 26.09,men hun ville ikke kommer før 03.10.
Begynte med svake mensmurringer kl 15 ca,den 02.10. Det kom hyppigere og hyppigere... Men,var ikke veldig vondt.
Bestemte oss for å levere storebror hos kusinen min,for han skulle sove der.
Leverte han 18-19,og da hadde jeg ikke veldig vondt.
Da vi kom til sykehuset,begynte det å bli verre..... Men,var kun 1,5cm og jeg ble bedt om å gå meg en times tur... Be bare verre og verre,og jeg gråt masse på turen.... Da vi kom tilbake var jeg 3 cm og ble lagt inn. Var veldig glad. Jeg ga klar beskjed om at jeg skulle ha epidural på 4cm,og det fikk jeg. Da var kl.01.30,1 time senere var Mina født,kl.02.45... Så 4-10cm på en drøy time. Gikk så fort. Hun kom ut på 2 pressrier ... :)
3450 g,og 52cm :) Ble sydd en halvtimes tid etterpå. Vet ikke riktig hvor mange sting.
Gutten var 4151 g,så var en del større.Da ble jeg klippet og var veldig vondt etterpå. Pluss ingen smertelindring. Og varte i 20 timer,og hadde stormrier.
SÅ ville glatt hatt fødsel nr 2 igjen :)

Alt bra med barnet, men jeg var så utfattlig sliten to døgn uten søvn. Ikke ble det noe søvn etterpå heller så klart.
den første månden med Anette kommer jeg aldri til å savne.

Neste gang vil jeg ha planlagt ks, tror bekkenet kan være for trangt. Men jeg tar aldri sjangsen på en vanlig fødsel.
Ingen informerte oss underveis på hvordan det stod til med henne, vi var overlatt mye for oss selv, ingen veiledning på smertelindring. Følte meg bare i veien egentlig.
Premien var heldigvis fantastisk:)
Skjønner godt du har skrekken fra å føde på nytt jeg! Jeg hadde en "lett" fødsel, men kommer heller aldri til å savne den første måneden med baby! Husker jeg ville gråte hver gang folk sa at jeg måtte nyte nyfødttida, for jeg syntes ikke det var noe å nyte. Var så innmari utslitt i 4 uker, plagdes med amminga og var ikke vant til å være oppe på natta så var konstant i ørske :confused:

Skjønner godt du har skrekken fra å føde på nytt jeg! Jeg hadde en "lett" fødsel, men kommer heller aldri til å savne den første måneden med baby! Husker jeg ville gråte hver gang folk sa at jeg måtte nyte nyfødttida, for jeg syntes ikke det var noe å nyte. Var så innmari utslitt i 4 uker, plagdes med amminga og var ikke vant til å være oppe på natta så var konstant i ørske :confused:

Hehe nei vil ikke kalle det å nyte jeg heller, men tia nå derimot, den nyter jeg:-)

Hehe nei vil ikke kalle det å nyte jeg heller, men tia nå derimot, den nyter jeg:)
jeg også! Elsker den alderen her, er jo nesten bare kooos jo :rolleyes:
Får håpe det går bedre å ha nyfødtbaby neste gang når man er vant til å ha barn, natteoppvåkning og å aldri få hvilt seg ut :p ;)

jeg også! Elsker den alderen her, er jo nesten bare kooos jo :rolleyes:
Får håpe det går bedre å ha nyfødtbaby neste gang når man er vant til å ha barn, natteoppvåkning og å aldri få hvilt seg ut :p ;)

Det er kjempekos:) Satser på at det går lettere denn første tia med nr 2 ja, det gjør der foreløpig for venninna mi i hvertfall:)

Min fødselshistorie; *langdrama*
Hadde termin 4.oktober og hadde et normalt svangerskap uten for store plager. 1.september fikk jeg vedvarende magesmerter i høyre costalbue, og nevnte dette til jordmor når jeg var på kontroll 3. september. Bt og urin ble sjekka, og alt såg fint ut. Ble ikke kvitt smertene, og hørte med mamma som er sykepleier/helsesøster, som mente at det kunne være babyen som pressa opp mot ribbeina. På fødselskurs 10.september nevnte jeg nok en gang plagene til jordmor og ble bedt om å kontakte lege (ei anna jordmor som var der mente at det var sure oppstøt jeg plagdes med.. Dumme dama!!) Kom meg ikke til lege pga bilmangel, og smertene var nå blitt så intense og kom med kvalme og oppkast, og knaspring av paracet, varmepute eller en varm dusj hadde null effekt. På kvelden 11.september klarte jeg ikke mer, og ble liggende naken i fosterstilling på baderomagulvet i gråt og fortvilelse. Jonathan ringte legevakta og vi dro på sjekk 22.30. Jepp! Høyt bt, protein i urinen og innleggelse med misstanke om sv.skapsforgiftning. Var på ul med gynekologen, og alt stod fint til med babyen. Han trodde ikke det var noe alvorlig for jeg var så oppegående.. Ble plassert på fødestue med CTG,og etter flere misslykkede forsøk på å få lagt inn en veneflon, kommer leger, jordmødre og gynekologer brasende inn på rommet med beskjed om at det må tas hastesnitt NÅ!! Jeg haw sv.skapsforgiftning med HELLP-utvikling (alvorlig tilstand hos mor, hvor jeg hadde påbegynt morkake-og leversvikt, lite blodplater som ga økt blødningsfare osv..)
Etter 5min kom jeg ferdig preppa til operasjonsstua, og 10min etter (01.18) var Jenny ute, 2130g/44cm/32cm om hodet.
Jeg fikk besøk av mann og datter mens jeg lå på intensiven, noe som gjorde godt for et nybakt mammahjerte. Fikk komme til fødeavdelingen på morgenkvisten, men fikk pusteproblemer og store smerter utpå dagen, så jeg måtte ned igjen på overvåkinga. Der fikk jeg morfin, antibiotika, oksygen, og ble målt bt på hvert 20min , og ble tatt blodprøver av annenhver time. (Slitsomt.) Prøvene måtte stabilisere seg innen 48timer, hvis ikke stod lunge-og nyresvikt for tur.

Long story short; (hoho...:p;) )
Jeg lever, så det stabiliserte seg i siste liten, men det var på hengende håret. Til tross for at det gikk dramatisk for seg, sitter igjen med en helhetlig positiv opplevelse. Jeg ble godt ivaretatt og fikk ei lita, men velskapt datter.:) Får ekstra god oppfølging i neste svangerskap (som jeg allerede har begynt å tenke på), og jeg gruer meg ikke for det. :)

Hadde termin 4.oktober og hadde et normalt svangerskap uten for store plager. 1.september fikk jeg vedvarende magesmerter i høyre costalbue, og nevnte dette til jordmor når jeg var på kontroll 3. september. Bt og urin ble sjekka, og alt såg fint ut. Ble ikke kvitt smertene, og hørte med mamma som er sykepleier/helsesøster, som mente at det kunne være babyen som pressa opp mot ribbeina. På fødselskurs 10.september nevnte jeg nok en gang plagene til jordmor og ble bedt om å kontakte lege (ei anna jordmor som var der mente at det var sure oppstøt jeg plagdes med.. Dumme dama!!) Kom meg ikke til lege pga bilmangel, og smertene var nå blitt så intense og kom med kvalme og oppkast, og knaspring av paracet, varmepute eller en varm dusj hadde null effekt. På kvelden 11.september klarte jeg ikke mer, og ble liggende naken i fosterstilling på baderomagulvet i gråt og fortvilelse. Jonathan ringte legevakta og vi dro på sjekk 22.30. Jepp! Høyt bt, protein i urinen og innleggelse med misstanke om sv.skapsforgiftning. Var på ul med gynekologen, og alt stod fint til med babyen. Han trodde ikke det var noe alvorlig for jeg var så oppegående.. Ble plassert på fødestue med CTG,og etter flere misslykkede forsøk på å få lagt inn en veneflon, kommer leger, jordmødre og gynekologer brasende inn på rommet med beskjed om at det må tas hastesnitt NÅ!! Jeg haw sv.skapsforgiftning med HELLP-utvikling (alvorlig tilstand hos mor, hvor jeg hadde påbegynt morkake-og leversvikt, lite blodplater som ga økt blødningsfare osv..)
Etter 5min kom jeg ferdig preppa til operasjonsstua, og 10min etter (01.18) var Jenny ute, 2130g/44cm/32cm om hodet.
Jeg fikk besøk av mann og datter mens jeg lå på intensiven, noe som gjorde godt for et nybakt mammahjerte. Fikk komme til fødeavdelingen på morgenkvisten, men fikk pusteproblemer og store smerter utpå dagen, så jeg måtte ned igjen på overvåkinga. Der fikk jeg morfin, antibiotika, oksygen, og ble målt bt på hvert 20min , og ble tatt blodprøver av annenhver time. (Slitsomt.) Prøvene måtte stabilisere seg innen 48timer, hvis ikke stod lunge-og nyresvikt for tur.

Jeg lever, så det stabiliserte seg i siste liten, men det var på hengende håret. Til tross for at det gikk dramatisk for seg, sitter igjen med en helhetlig positiv opplevelse. Jeg ble godt ivaretatt og fikk ei lita, men velskapt datter.:) Får ekstra god oppfølging i neste svangerskap (som jeg allerede har begynt å tenke på), og jeg gruer meg ikke for det. :)
oioioioi, det var dramatiske saker ja! Enda godt det blei en god slutt! :)

Huff, enda godt det hele endte bra. Dumt de ikke oppdaget det før, og du ble tatt på alvor.
Heldigvis er det godt å få slik en fin premie:-)

Huff, enda godt det hele endte bra. Dumt de ikke oppdaget det før, og du ble tatt på alvor.
Heldigvis er det godt å få slik en fin premie:-)
Ja, det gikk litt lenge før det ble oppdaga, men på den siste kontrollen var jo bt og urin normal, og for å påvise HELLP-syndromet må man ta blodprøve. Stakkars jordmora mi på helsestasjonen. . Hun fikk så dårlig samvittighet stakkar, men jeg bærer absolutt ikke nag. Kom jo noe godt ut av det liksom!! <3 :)

Ja, det gikk litt lenge før det ble oppdaga, men på den siste kontrollen var jo bt og urin normal, og for å påvise HELLP-syndromet må man ta blodprøve. Stakkars jordmora mi på helsestasjonen. . Hun fikk så dårlig samvittighet stakkar, men jeg bærer absolutt ikke nag. Kom jo noe godt ut av det liksom!! <3 :)

Jeg kan skjønne at hun tenker på det, men bra du har lagt det bak deg:-)

Mange dramatiske fødsler her! Bra det har gått så bra med alle :)
Her er min fødselshistorie:
Jeg hadde termin 26/9, men var innstilt på overtid.. Termindatoen kom og gikk, og jeg var på overtidskontroll nr 1 og 2. Alt stod alltid bra til med baby :) Den 12. dagen på overtid fikk jeg endelig komme inn for igangsetting. Storebror var levert til mimmi, og jeg og sambo var klare for en lang ventedag på sykehuset. Da jeg kom inn ble jeg satt på ckg med sparketest og sjekket åpning. 1 cm og ingen rier :P klokka ca 11 fikk jeg satt en tablett i skjeden, og så satt vi på det knøttlille venterommet og ventet.. Klokka 14:55 kom første rie, som var sykt vond, de neste kom sykt tett, og det var ikke tid til å puste imellom. Sambo ringte på jordmoren som tok seg syyyyyyyyykt god tid, men da hun kom inn sa hun "oisann, du er så igang ja, vi får gå til fødsestua", så beveget vi oss til en fødestue. Det kjentes ut osm jeg hadde en lang, vond sammenhengende rie, så jeg spurte etter epidural, jordmoren sjekket åpning igjen og det var da blitt 9cm og hun tok vannet samtidig, så noe epidural var det ikke snakk om. Jeg fikk heldigvis lystgass, og pustet febrilsk i den. Jordmoren satt seg like godt på data'n inne på fødestua. Plutselig følte jeg at baby'n var på vei ut, og prøvde å rope dette gjennom lystgassmasken. Jordmoren tok det igjen med ro, helt til sambo sa litt strengt til henne at hun måtte komme. Da hun kikket nedentil var hodet ute! to press til og så fikk jeg lille Elise opp på brystet. :love017 :love017
Det tok ca 1,5 timer fra første rie til hun var ute, så det ble litt mer enn et par pyntesting... Elise var 3530g og 52cm lang.

Rart å tenke på at det bare er litt over 4 mnd siden, for selve fødselen og tiden på sykehuset føles så uendelig lenge siden. Selvom tida går sykt fort!

Back
Topp