Dette med vanlig melk og 10 mnd-regelen..

MaryLou

Juni12s energiske <3
VIP
Kan ikke helt si jeg forstår meg helt på den..

Hvorfor er det sånn at vi venter til barna er 10 mnd her til lands, mens söta bror og andre land sier det er greit ved 6 mnd??

Fant dette inne på melk.no:

Anbefalingene er i hovedsak gitt med tanke på barnas jerninntak det første leveåret. Kumelk inneholder svært lite jern. Morsmelk inneholder heller ikke mye jern, men dette jernet utnyttes godt. Derfor kan det ha negative k
onsekvenser hvis spedbarnet får jernfattig kumelk i grøt og som drikke før ett års alder.
Etter ett års alder har andre matvarer overtatt som hovedkilder til jern for barnet, og dermed utgjør ikke kumelken noe problem for jerninntaket.

Jeg har hele tiden trodd det hadde med allergi å gjøre, men etter litt søking på nettet, så finner ikke jeg noe på det ihvertfall..
:confused013Man skal jo heller ikke ha melk i maten som barn under 10 mnd spiser, sies det jo også..

Men... hvis man gir grøt, brød og andre matvarer som er rik på jern - er det da et problem med melk i kostholdet?

Ta denne smoothien f.eks.

ella.jpg
Hvorfor bør jeg vente til lillegutt er 10 mnd før han får denne?

:anyone

Det er pga. Opptak av jern. Melk (kalsium ) hemmer opptak av jern og lagring av jern. meieriprodukter har store mengder Kalsuim i seg og derfor bør man ved lave jernlager (babyer har svært lave jernlager) unngå meieriprodukter.
Jernmangel er den største mangelsykdommen blandt barn /babyer (1 av 10 ett åringer lider av jernmangel)
Jeg mener meieriprodukter er unødvendig før barnet er over året, jeg kommer nok muligens å bruke litt helmelk og usaltet meierismør i maten hennes fra 10 mnd, men ville aldri vurdert å introdusere det tidligere. Alt som er i melken kan erstattes med andre matvarer enkelt ;-)

Mulig nabolandet sjekker jern innholdet til babyer på helsekontroll og derfor anser det som problemfritt å skrive fra 6mnd, de babyene med lavt lager kan helsesøster be foreldrene la vær å gi melk?

Det er pga. Opptak av jern. Melk (kalsium ) hemmer opptak av jern og lagring av jern. meieriprodukter har store mengder Kalsuim i seg og derfor bør man ved lave jernlager (babyer har svært lave jernlager) unngå meieriprodukter.
Jernmangel er den største mangelsykdommen blandt barn /babyer (1 av 10 ett åringer lider av jernmangel)
Jeg mener meieriprodukter er unødvendig før barnet er over året, jeg kommer nok muligens å bruke litt helmelk og usaltet meierismør i maten hennes fra 10 mnd, men ville aldri vurdert å introdusere det tidligere. Alt som er i melken kan erstattes med andre matvarer enkelt ;-)

Hvorfor er det ingen som skriver sånn inne på melk.no??
:p

Da var jeg litt klokere.. :) Takk for godt svar!

(..men tror ikke lillegutt vil lide noen stor nød om han får en smoothie med litt yoghurt i ny og ne lell, om man gir i moderate mengder. :angel5 Det er jo forskjell på de der og en vanlig Litago-yoghurt også vil jeg tro.. :) )

Hvorfor er det ingen som skriver sånn inne på melk.no??
:p

Da var jeg litt klokere.. :) Takk for godt svar!

(..men tror ikke lillegutt vil lide noen stor nød om han får en smoothie med litt yoghurt i ny og ne lell, om man gir i moderate mengder. :angel5 Det er jo forskjell på de der og en vanlig Litago-yoghurt også vil jeg tro.. :) )
Kan være farlig om nordmenn finner ut at for mye melk ikke er bra i forhold til jern opptak vettu ;)
I norge skal man jo drikke så mye melk :p

Er enig om at det er rart :) For 10 år siden gikk eldste rett på vanlig melk når hun sluttet med pupp når hun var 8, 5 mnd :confused: Hun er i tillegg født 2 mnd for tidlig og hadde melkeallergi og fikk nutramigen til hubn var 6 mnd. I dag er hun frisk som en fisk og har aldri vært plaget med noe ;)

Den har jeg brukt nå i over en måned. Jeg kjøper all barnemat i Sverige. Og det blir da friske barn i Sverige også, ikke blir de sjekket noe ekstra på kontrollene der.

Back
Topp