Svangerskapspenger

Jeg og har hørt at det skal bli slutt på at gravide skal få sykmelde seg så lett, og heller prøve å få en ordentlig tilrettelegging på jobben. Er derfor det har blitt nytt med at du må samarbeide med NAV, jordmor og arbeidsgiver, for å gjøre det beste ut av jobbinga. Fikk jo brev fra NAV sjøl om at jeg SKAL samarbeide med arbeidsgiver og prøve å få en ordentlig tilrettelegging, hvis ikke så riskikere jeg å miste svangerskaps pengene.

Såpass ja. Følger jo med et ark med sykemeldinga også hvor man skal skal skrive hvordan man tilrettelegger. Men jeg ble enig med sjefen om å ikke skrive noe der for det som er tilrettelegging for meg er at jeg jobber mindre,altså er sykemelding tilrettelegging for meg. Kan ikke få tilrettelagt noe særlig for meg på jobben annet enn at jeg har litt muligheten til å ta ting i eget tempo og sette meg ned og slappe av hvis jeg trenger det. Men det er ikke alltid det går heller,men en til en oppfølging. Er ikke bare å si til brukerene at nå må jeg slappe av litt :p
Av samme grunn kan jeg ikke jobbe halve dager fordi det blir veldig forstyrrende for brukeren om personalet byttes ut midt i vakta.

Såpass ja. Følger jo med et ark med sykemeldinga også hvor man skal skal skrive hvordan man tilrettelegger. Men jeg ble enig med sjefen om å ikke skrive noe der for det som er tilrettelegging for meg er at jeg jobber mindre,altså er sykemelding tilrettelegging for meg. Kan ikke få tilrettelagt noe særlig for meg på jobben annet enn at jeg har litt muligheten til å ta ting i eget tempo og sette meg ned og slappe av hvis jeg trenger det. Men det er ikke alltid det går heller,men en til en oppfølging. Er ikke bare å si til brukerene at nå må jeg slappe av litt :p
Av samme grunn kan jeg ikke jobbe halve dager fordi det blir veldig forstyrrende for brukeren om personalet byttes ut midt i vakta.
Jeg har fått innvilget tilrettelegging av NAV, for er der vi måtte søke. Og jeg har fått ordnet det slik at jeg går utenpå, og hjelper til med litt småtteri når det gjelder brukerne våres. Så det var da ikke noe problem.

Hei jenter!

Jeg var opprinnelig i juliforumet, men har nå etter OUL fått flyttet termin til juni. Derfor er jeg litt hos dere og :)

Selv er jeg 50% sykemeldt med bekkenløsning. Men hva er forskjellen egentlig, annet enn grunnlaget. Da tenker jeg på økonomisk mtp utbetaling av lønn? Og hvordan er dette med sykeuker, kan de brukes opp?

Ble mange spørsmål her, men forstår ikke forskjellen annet enn grunnlaget for fraværet.

Jeg har fått innvilget tilrettelegging av NAV, for er der vi måtte søke. Og jeg har fått ordnet det slik at jeg går utenpå, og hjelper til med litt småtteri når det gjelder brukerne våres. Så det var da ikke noe problem.

Hmm. Føler det bare hadde blitt klønete her. Men så er vi ekstremt tett på da,så da ville jeg bare gått her som hushjelp omtrent.

Hei jenter!

Jeg var opprinnelig i juliforumet, men har nå etter OUL fått flyttet termin til juni. Derfor er jeg litt hos dere og :)

Selv er jeg 50% sykemeldt med bekkenløsning. Men hva er forskjellen egentlig, annet enn grunnlaget. Da tenker jeg på økonomisk mtp utbetaling av lønn? Og hvordan er dette med sykeuker, kan de brukes opp?

Ble mange spørsmål her, men forstår ikke forskjellen annet enn grunnlaget for fraværet.

Om du får svangerskapspenger så bruker du ikke opp retten til sykemelding :-)

Ok. Har man en begrenset rett til sykepenger, utover at man ikke kan være sykemeldt i over 12 mnd sammenhengende?
Blir kanskje litt mange spm fra meg. Men har ikke peil på sykemelding og reglene rundt :/

Ok. Har man en begrenset rett til sykepenger, utover at man ikke kan være sykemeldt i over 12 mnd sammenhengende?
Blir kanskje litt mange spm fra meg. Men har ikke peil på sykemelding og reglene rundt :/

Jeg aner ikke jeg heller, har ikke vært sykemeldt selv :-)

Irriterer meg at jeg ikke finner det noe sted,men jeg mener jeg leste det på nav.
Noe med at man ikke kan være sykemeldt sammenhengende i mer enn så og så lang tid. Og når man har brukt opp det må man være frisk en viss periode før man faktisk har rett på sykemelding igjen. Spør meg ikke hvor jeg har tallet fra,men mener det var 26 uker.. Begynner å lure på om jeg har drømt dette her, for jeg finner det jo ikke igjen på nav sine sider :p

Etter 12mnd som sykmeldt går man ned til 66% av lønnen hvis man fortsatt ikke kan jobbe. Om man kan jobbe f.eks 50% får man 66% av lønnen for de 50 man er sykmeldt og vanlig for de resterende 50.
Når man har vært sykmeldt et år og "brukt" opp må man jobbe 26uker sammenhengende - uten sykmelding, egenmelding er lov etter vanlige regler, før man har rett på ny sykmelding med full utbetaling.

Så man kan jo faktisk være sykmeldt et helt svangerskap uten at det blir for lenge Hvis man ikke var sykmeldt fra før vel og merke :)
Man må samarbeide med nav etter et visst antall uker med sykmeld ellers får man bot tror både arbeidsgiver og arbeidstaker.......og så kan man vel sikkert miste retten....

Back
Topp