Litt strikkehjelp..?

Småtass

Glad i forumet
Jeg strikker en lille Marius jakke til babyen men ser at jeg skal legge opp noe som heter oppklipsmasker (6stk) når jeg leser gjennom oppskriften ser jeg ikke helt hva de skal brukes til. Ser ut som jeg skal sy to tette maskinaømmer langs midten og klippe opp mellom sømmene. Til slutt etter forkantene er strikket skal klippekanten brettes inn og sys fast.
Hva er oppklipsmasker og hvorfor trenger jeg de? (dette er ikke til knappehull for de strikker jeg medforkantene). Forstår ingenting jeg :)

Jøss,det var rart. Nå er ikke jeg en veldig dreven strikker da.. sitter her nå og rekker opp en bukse jeg strikka på øyemål :p
Begynte med beina og det ble bra. Men så måtte jeg jo legge ut noen ekstra masker til rompa.. du kan vel trygt si jeg tok litt hardt i.. strikka på en litt liten rundpinne så jeg så ikke resultatet før jeg skulle felle av.
Så ut som et skjørt opp ned..

Men ang de klippemaskene dine så er de vel der for en grunn,men jeg kan ikke skjønne hvor du skal ha dem hen.. :confused:
Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Såpass, på øyemål. Da er du nok mer dreven enn meg, uansett resultat :).

Synes og at det er rart men klarer ikke forstå hvorfor de er der... Vurdere å bare hoppe over de og satse på at det går finr uten, men dumt å måtte rakne hele jakken når jeg plutselig innser at de var litt viktige allikevel :)

Om det er jakke du strikker, så er de oppklippsmaskene for at du ska kunne strikke rundt og ikke frem og tilbake. Altså, du strikker det som en genser, syr langs oppklippsmaskene etterpå og klipper imellom. Så har du plutselig jakke istedet for genser:-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Ahh, smart! Men er det nødvendig, kan jeg ikke bare strikke frem og tilbake hvis jeg ønsker det?

Ahh, smart! Men er det nødvendig, kan jeg ikke bare strikke frem og tilbake hvis jeg ønsker det?

Jo, men det blir vanskeligere mtp mønstret, og om du strikker rundt går det fortere å bli ferdig :-)

Godt det er noen som skjønner.. he he. Så da skal man da ha ekstra masker i tillegg til det som er til str?

Ja, de står jo i oppskriften, og det er der man klipper opp for å åpne jakka. Da kan man også bestemme om man vil sy i glidelås eller strikke fine kanter med knappehull :-)

Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Back
Topp