Sår på brystvorta :(

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Jepp, årsaken til brystverk er et sår som er 1cm bredt og ca 1 mm dypt rett under venstre brystvorte :eek: Er så vondt at jeg ynker meg når Hermine kommer borti puppen, og da hun sparka meg i puppen i morges holdt jeg på å begynne å gråte :( Synes det er så rart å skulle få sår etter 5 måneder, har ikke hatt det før.
Hva skal jeg gjøre? Er så vondt å pumpe, og amming er helt grusomt!
Har kjøpt brystskjold og vurdere å bruke det på natta når jeg ammer, for snuppa tar så dårlig tak og det hjelper ikke akkurat på smertene. Noen som har brukt det som har tips? Må jeg stå opp å skylle/koke det på natta? Kan jo ikke la være å amme på den puppen siden hun spiser 2-3 gasnger hver natt. Smører med lanolin og håper det gror fort! o_O

Ang skjold - så skal de kokes en gang til dagen - ellers skyller du de bare i varmt vann etter bruk slik at alle melkerester forsvinner. Jeg oppbevarte mine i en tupperwareboks imellom bruk.

Smør, lufttørk og prøv skjold!
Jeg hadde god erfaring med skjold sist - Lillebror tok det ikke.
Jeg var veldig sår med begge to... Det som hjalp best var å smøre på Inotyol, men den må vaskes av før amming.
Og så anbefaler jeg slike for å få luft selvom du har på klær
http://bereglede.no/index.php?main_page=product_info&cPath=125_324&products_id=628
jeg har jo sånne hjemme, men får ikke tilgang på de før på søndag :(

Hvordan fungerer skjoldene i bruk??? Regner med hun tar det siden hun tar flaske ;) Er det mye styr å få det på på natta???

Uff, det er virkelig tøft med såre brystvorter! Aller viktigste er å finne årsaken og korrigere denne. Tar hun for dårlig tak? Er det sopp?

jeg har jo sånne hjemme, men får ikke tilgang på de før på søndag :(

Hvordan fungerer skjoldene i bruk??? Regner med hun tar det siden hun tar flaske ;) Er det mye styr å få det på på natta???

Enig med IrisM - hvorfor får du sår?

Skjold er enkelt, bare sett de på puppen før du ammer ;)

Ang skjold - så skal de kokes en gang til dagen - ellers skyller du de bare i varmt vann etter bruk slik at alle melkerester forsvinner. Jeg oppbevarte mine i en tupperwareboks imellom bruk.
okei! Har jo to, så slipper å stå opp å skylle det på natta heldigvis! :) Får teste det til natta, håper bare det går fort å få det på for våkner hun for mye vil hun jo ikke ta puppen :confused:

Uff, det er virkelig tøft med såre brystvorter! Aller viktigste er å finne årsaken og korrigere denne. Tar hun for dårlig tak? Er det sopp?
Er ikke helt sikker. Ammer jo kun på natta, så mistenker at det er pumpa som er årsaken. At jeg har hatt for hardt trykk på pumpa. Men hun har jo også dårlig sugetak på natta, men har ikke gjort meg sår før nå, og kun på den ene sida :eek:

Tror ikke det er sopp, har sett i munnen hennes men ser ingen tegn på sopp!

Er ikke helt sikker. Ammer jo kun på natta, så mistenker at det er pumpa som er årsaken. At jeg har hatt for hardt trykk på pumpa. Men hun har jo også dårlig sugetak på natta, men har ikke gjort meg sår før nå, og kun på den ene sida :eek:

Tror ikke det er sopp, har sett i munnen hennes men ser ingen tegn på sopp!
du kan ha trøske/ sopp uten at hun har det

Da må man til lege/ legevakt. Hva det kommer av vet jeg ikke...

Da må man til lege/ legevakt. Hva det kommer av vet jeg ikke...
hmm...må kanskje ringe til legekontoret hjemme å høre hva jeg skal ta meg til, har jo ikke så lyst å oppsøke legevakt pga sår på puppen :p Hvis det er sopp vil vel den andre puppen også bli sår innen kort tid :confused: Har hørt at mange må gi opp amminga når de får sopp fordi det er så vondt å amme da :(

Noen som har hatt sopp??? Det gjør vondt nå når jeg pumper, men det er nok bare smerter fra såret!

Har ikke hatt hverken sopp eller betennelse, bare heise såre brystvorter i starten, og det holdt i massevis for meg. Kjøpte skjold, men de fikk han ikke til å ta, så jeg måtte bare lide meg gjennom de første ukene. Og etter hvert som melka kom skikkelig i gang, og han fikk ordentlig dreisen på det, så ble tiden han lå ved puppen betraktlig kortere, og da ble alt så meget bedre :D
Jeg ville nok antatt at det var den nye pumpen som var skyld i det, men tatt en tur til legen for sikkerhets skyld :)
God bedring uansett! :) :smiley-angelic003

Kan det være pga den nye pumpe bh-en kanskje? Fordi den suger for hardt? Kan også være sopp. Ta og smør pupp m vanlig Farris, bruk evt q-tips til og smøre den m. Også lufttørke, har hjulpet for mange det:) Får så innmari vondt av deg, er så sykt vondt m såre brystvorter:oops:

Noen som har hatt sopp??? Det gjør vondt nå når jeg pumper, men det er nok bare smerter fra såret!
Jeg hadde sopp to ganger med storebror. Det gjør helsikes vondt i hele puppen egentlig.. Litt som å dra piggtråd gjennom :( jeg har også hatt et sår som du beskriver, og det fikset seg med å smøre på bepathen og bruke skjold. Samtidig som man bare må bite tennene sammen.. Lykke til :)

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

Jeg bruker skjold hele tiden, det er kjempelett, bare setter det over brysvorta, men jeg må holde det fast når hun suger da:-) Koker det ikke hver dag lenger, går fint her i allefall:-)

Back
Topp