What to do?

Litamor1107

Forelsket i forumet
Jeg skal til legen i dag, og min foreløpige plan er å be om gradert sykemelding. Men jeg er så usikker...
Har vært syk i over en måned nå med en virusinfeksjon i hals/luftveier, og hoster enda. Jeg har en annen kronisk autoimmun sykdom som gjør at slim i luftveiene er vanskelig å bli kvitt, og siden jeg nå ikke kan ta den medisinen jeg vanligvis tar, sitter det enda hardere i. Man kan vel trygt si at jeg er LITT sliten og at nattesøvnen ikke har vært super den siste måneden. Sov ingenting natt til i går, men ellers får jeg vel 2-3 timers søvn.

Men jeg vil jo helst jobbe, så jeg var sykemeldt i jula og første uka etter jul men har vært 100% på jobb i litt over en uke nå. Det vil si nesten, for det har blitt en egenmeldingsdag og en halv dag avspasering fordi jeg rett og slett måtte slappe av/sove og at jeg ble verre i luftveiene.

I forrige uke var jeg hos jordmor, og hun lurte på om jeg var sikker på om det var så lurt at jeg var på jobb nå. Det kombinert med forverring gjorde at jeg bestilte en legetime. I tillegg har jeg fått pustebesvær når jeg ligger på rygg (vena cava?), og det viste seg at det samme pustebesværet også kom når jeg satt ved PC'en på jobb. Jeg har prøvd å søke litt på nett om vena cava og finner ingenting om at det kan gi symptomer i sittestilling. Noen med erfaringer rundt dette? Jeg er i uke 23+6 i dag, så det er jo tidlig med sånne plager også og jeg vil ikke dra til legen og virke sutrete eller som en hypokonder. Men det føles altså som om jeg skal svime av i mangel på luft og at jeg blir uvel når jeg sitter i mer enn en halvtime/time ved PC'en, og det er jo problematisk når det er det eneste jobben min består av.

Jeg har to barn fra før og det begynner å tære på hjemmesituasjonen også at jeg har vært syk så lenge. I tillegg fikk mannen min det samme og var syk ca en uke, så da lå mye av ansvaret hjemme på meg.

Nå høres jeg veldig sutrete ut.... Men hva ville dere gjort? Måtte bare lufte hodet og tankene mine litt her inne, for jeg har ikke så mange andre å diskutere dette med.
 
Syns det høres ut som du ikke bør jobbe fullt nå. Både for din egen del, og de hjemme :) lykke til hos legen!
 
Syns det høres ut som du ikke bør jobbe fullt nå. Både for din egen del, og de hjemme :) lykke til hos legen!

Haha, når jeg leser det jeg selv har skrevet så er det kanskje i aller størst grad for de der hjemme at jeg bør ta det med ro:wacky:. Blir litt småsprø av å være så sliten:hungover:. Takk :)
 
Ta vare på deg selv og den lille i magen (og familiens grunnleggende behov) foran jobb! God bedring!
 
Lytt til kroppen din, ingen vits i å presse deg for langt for da tar det lengre tid å bli helt frisk. Jeg er sykemeldt i mitt hovedyrke, men da pga min sjef absolutt ikke vil ha meg på jobb som gravid og har derfor presset meg ut i sykemelding.

God bedring :)
 
Lytt til kroppen din, ingen vits i å presse deg for langt for da tar det lengre tid å bli helt frisk. Jeg er sykemeldt i mitt hovedyrke, men da pga min sjef absolutt ikke vil ha meg på jobb som gravid og har derfor presset meg ut i sykemelding.

God bedring :)

Hæ? Pressa deg ut i sm?? Det for noe å gjøre??!!
 
Er selv gradert sm nå, 20%. Tar det én dag i uken, onsdag. Utrolig deilig å få en pause. Var så fryktelig sliten etter jul (tross ferie) at jeg satt og grein av motløshet allerede 3. arbeidsdag

Regner med å utvide til 40% litt ut i februar, men enn så lenge holder det for at jeg skal fungere noenlunde både hjemme og på jobb.

Kanskje hadde det vært best med 40% allerede nå, men jeg har så mye jeg må/vil bli ferdig med før permisjonen at jeg føler jeg ikke har tid!
 
Er selv gradert sm nå, 20%. Tar det én dag i uken, onsdag. Utrolig deilig å få en pause. Var så fryktelig sliten etter jul (tross ferie) at jeg satt og grein av motløshet allerede 3. arbeidsdag

Regner med å utvide til 40% litt ut i februar, men enn så lenge holder det for at jeg skal fungere noenlunde både hjemme og på jobb.

Kanskje hadde det vært best med 40% allerede nå, men jeg har så mye jeg må/vil bli ferdig med før permisjonen at jeg føler jeg ikke har tid!

Kjenner meg veldig igjen i at det er mye jeg vil ha ferdig før permisjonen. Men lege og jordmor hadde snakket sammen og var enige i at jeg burde være litt sykemeldt nå. Ble 50% i en måned. Litt lengre enn jeg hadde sett for meg, men det blir nok litt godt også:) Nesten merkelig, men jeg følte meg nesten mer opplagt når jeg gikk ut fra legen. Kanskje bare lettet....

Tusen takk, alle sammen!
 
Det er nok det lureste.
Det er jo deg, babyen og familien det går utover om du presser deg for langt. Du gjør ingen en tjeneste ved å styre slik på
 
Hæ? Pressa deg ut i sm?? Det for noe å gjøre??!!

Vært ganske stygg verbalt mot meg både ansikt til ansikt og over telefon. Komplisert desverre.. Får heller ikke lyst å dra på jobb å møte han etter
det som er blitt sagt.. Arbeidstilsynet og det meste skulle blitt dratt inn i dette for å få skikk på han!
 
Vært ganske stygg verbalt mot meg både ansikt til ansikt og over telefon. Komplisert desverre.. Får heller ikke lyst å dra på jobb å møte han etter
det som er blitt sagt.. Arbeidstilsynet og det meste skulle blitt dratt inn i dette for å få skikk på han!

Har dere ikke en tillitsvalgt eller et verneombud som kan ta tak i dette? Den eneste måten han kan bli bedre på er jo hvis noen sier fra... Hvis han er åpen for å lytte da.
 
Har dere ikke en tillitsvalgt eller et verneombud som kan ta tak i dette? Den eneste måten han kan bli bedre på er jo hvis noen sier fra... Hvis han er åpen for å lytte da.

Jobber på en privatklinikk med få ansatte, hvor sjefen er en av dem. Ingen tillitsvalgt eller verneombud på arbeidsplassen heller.. Har fått beskjed fra Nav om å dra inn alt av arbeidstilsyn og fagforbund, men jeg ønsker meg ikke tilbake til den arbeidsplassen etter permisjonen.. Og fått beskjed om å ikke miste den jobben da jeg har 80% fast og det blir mer og mer arbeidsledighet i 2016.. Dilemma :b hehe!

Han orker nok neppe å forandre seg eller lytte til det noen har å si av kritikk.. tro meg, jeg har prøvd! :/
 
Jobber på en privatklinikk med få ansatte, hvor sjefen er en av dem. Ingen tillitsvalgt eller verneombud på arbeidsplassen heller.. Har fått beskjed fra Nav om å dra inn alt av arbeidstilsyn og fagforbund, men jeg ønsker meg ikke tilbake til den arbeidsplassen etter permisjonen.. Og fått beskjed om å ikke miste den jobben da jeg har 80% fast og det blir mer og mer arbeidsledighet i 2016.. Dilemma :b hehe!

Han orker nok neppe å forandre seg eller lytte til det noen har å si av kritikk.. tro meg, jeg har prøvd! :/

Jeg hadde en sånn sjef en gang, og uansett hva vi gjorde og hvem vi dro inn ble det sletts ikke bedre.. Jeg sa til slutt opp uten ny jobb å gå til! Kanskje like greit å være sm, og satse på ny jobb innen permisjon er over ;)
 
Back
Topp