Vondt nederst i ryggen/rompa, bekkenløsningssmerter?

rugesola

Glad i forumet
Jeg lurer litt på hva dette er. Har prøvd å lese litt om bekkenløsning, og da står det at smertene er relaterte til stillingsendring og bevegelse. Jeg, for min del, har de siste dagene fått problemer med å sitte fordi jeg får veldig vondt nederst i ryggen/rompa. Det er også vondt i sidene, hofteleddene, og rundt symfysen(kjennes ut som om det er i benet), og når jeg tenker på det var det vel verre etter jeg gjorde husarbeid i går. Vi har fugler og her støvsuges det annenhver dag. Det medfører litt av en aktivitet, da jeg stadig vekk må legge meg på alle fire for å komme til her og der. Det føles veldig ut som om jeg er støl i rompa! Nå skal jeg ikke legge skjul på at jeg har sittet mye de siste ukene. Sofaen har vært tilholdssted nr1, for å si det sånn... [8D]

Mitt ønske er ikke at noen her skal gi meg en diagnose, men jeg synes det er litt dumt å ta kontakt med lege hvis det her er noe annet. Lurer derfor på om de som vet at det har bekkenløsning har smerter når de sitter? Jeg prøver å tenke over hvordan jeg sitter, men jo mer rett jeg er i ryggen, jo mer vondt gjør det lenger ned.

Vil ikke at dette skal være noen "klagetråd", så slenger med at ellers har jeg det ganske så bra og nyter min voksende mage! Håper dere andre også har det bra[:)]


Rugesola
 
Hadde minimalt med bekkenløsning med nr. 2, men kjente det kanskje i lysken/ symfysen... Men det var mest ved brå bevegelser osv..
 
Jeg fikk sånn vondt som du beskriver ca for litt siden.. stikkinger i ryggen nederst særlig i visse måter å stå på eller bøye seg.. legge noe nederst i handlevogna var helt forferdelig.. og den siste biten end på doen..måtte nesten klaske nedpå:P
Men da hadde jeg liggi veldig lenge dårlig.. og tenkte at jeg ikke ville til legen før jeg visste at det ikek gikk over.. var på nippet til å ringe legen men så gikk det bedre;) en paracet hjalp også!

Men jeg har aldri hatt bekkenløsning så vet ikke hvordan det føles heller..så ja;) hehe.. mitt råd er hvertfall å vente et par dager og se..blir det verre ville jeg ringt legen.. men det kan jo å gå over;)
 
Vondt i ryggen\rumpa er bekkenløsning. Og den kan gå rundt hele.
jeg har det selv, og jordmor tror ikke jeg kommer tilbake i jobb...
Klarer ikke sitte i samme sitlling lenge. Og kjøre bil mer enn 30 min er vondt[&o]

Lykke til videre da!!
 
Hola!
 
Jeg er 28 uker på vei med nr. 1 og har hatt smerter i setet og nedre del av rygg i flere mnd. Det har blitt værre siste mnd nå, og ved aktivitet sprer det seg raskt til hoftene også, og til en viss grad lysken. Jeg har tatt det opp med lege, og ble henvist til fysio. Vektoppgangen de siste 5-6 ukene har ifølge de skylda for at det er blitt værre...der kommer han frem til at det er bekkenspenninger, dvs mine muskler rundt og i bekkenet kompanserer for den naturlige bekkenløsningen alle gravide får i svangerskap -smerter eller ei. Dette kan også være veldig vondt, selv om det "bare" er muskulært! Hos meg blir det værre spesielt om jeg går mye, står og bøyer meg mye. Etter litt for mye gange føler jeg det i blant som at rumpa mi skal eksplodere!
 
 
Oppskriften jeg fikk av fysioterapauten var rett og slett å trene muskulaturen i korsrygg og setet. Det vil ikke kunne fjerne smertene, men lindrer og bygger opp musklene slik at det vil ta lengre tid før du får vondt neste gang...han sa det også er veldig viktig å tøye godt og lenge, om du kjenner effekt/lindring av det er det også en god indikasjon for at det er muskulært.
Let me know om du vil ha noen greie øvelser for rumpen og ryggen, det tar ikke lange tiden og du kan lett gjøre de hjemme!
 
Jeg har også en liten knotrete ball jeg skal sitte på noen min om dagen, for å løse opp trigger-punkt i rumpa.
 
Noe jeg satte pris på å høre var at smertene ikke er farlige, dvs at du ikke skal være redd for at du gjør noen skade på bekkenet om du f. eks støvsuger...det er "bare" fordi rumpemusklene har misforstått litt og er i heeelspenn ;o) Men du skal ikke ha vondt, så det er viktig å balansere mellom aktivitet og hvile...
 
Også var det godt skotøy da selvfølgelig... og just det, jeg kjøpte meg ett sånt bekkenbelte til å ha på ekstra vonde dager, og selv om det ikke boter problemet føler jeg det støtter og lindrer godt!
En sak til, prøv en liten varmeflaske på det vonde området. Det lindrer også godt!
 
OK, dette ble mye på en gang (beklager)! Og det er jo ikke sikkert om det er dette du opplever heller... det kan jo like gjerne være en vond bekkenløsning også, isåfall får du bare overse dette... men hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til legen og skaffet meg en henvisning til fysioterapi! De finner nok ut hva det er og hva som kan hjelpe for akkurat deg, og da får du kanskje muligheten til å gjøre den siste ventetiden litt mindre vond. Det hjalp meg i hvertfall! Det er farsken ikke lett å se forskjell på alle disse symptomene man har rundt omkring bekkenet, og hva det er....
 
Og ingen klagetråd, helt enig med du :-) Man får klage litt iblant, men vi lager tross alt ett nytt menneske -så det skulle jo bare mangle om det ikke kjentes litt...
 
Jeg ramlet over denne siden en dag, med litt inngående informasjon om de mest vanlige plagene i bekkenet under svangerskap... kanskje du kjenner deg igjen i en av de?
http://www.lekegrinda.com/Skandinavisk.shtml
 
 
Lykke til i hvertfall, snart har du kontroll over egen kropp igjen og en liten en å ta vare på :-)
 
 
 
Tusen takk, alle sammen!

Jeg skal ta kontakt med legen i dag, det her blir bare verre. Håper med at jeg kan lære øvelser hos en fysioterapeut og få hjelp der [:)]


Rugesola
 
Back
Topp