Vondt å amme

MissNuts

Blir kjent med forumet
Det kjennes som nåler gjennom brystvortene hver gang junior suger (letter litt underveis). Bruker ammeskjold innimellom, men er anbefalt å bruke dette minst mulig. Noen tips?
 
Det er utdrivningsrefleksen som kjennes sånn ut. Det blir bedre etterhvert. :)
Det er ikke noe å gjøre noe med, dessverre, du må bare holde ut.
 
Kan være trøske også, så er verdt å sjekke det ut.
 
Eventuelt stramt tungebånd.
Gi det litt tid og oppsøk hjelp om det ikke går seg til.
 
Det er utdrivningsrefleksen som kjennes sånn ut. Det blir bedre etterhvert. :)
Det er ikke noe å gjøre noe med, dessverre, du må bare holde ut.

Shit, er den så ille? Med første ga jeg opp, da det var for vondt. Nå greier jeg ikke amme uten skjold i starten. Når går det over [emoji33][emoji33]?
 
Shit, er den så ille? Med første ga jeg opp, da det var for vondt. Nå greier jeg ikke amme uten skjold i starten. Når går det over [emoji33][emoji33]?
Det kan komme av dårlig sugetak også.. verdt å høre med ammehjelper/ammepoliklinikk.
 
Shit, er den så ille? Med første ga jeg opp, da det var for vondt. Nå greier jeg ikke amme uten skjold i starten. Når går det over [emoji33][emoji33]?

Ja, altså det kan være det. :)
Jeg trodde jeg hadde sopp eller betennelse, men det viste seg å først være utdrivningen, og senere feil ammeinnlegg.
 
Hadde også veldig vond utdrivning i starten med førstemann men ikke sikkert det er det:) etter bare noen dager tror jeg det ga seg veldig fort ved amming, noen sekunder:)
Med andremann: ingen smerter, bortsett fra mye sår de første ukene.

hvis det kjennes bedre med skjold og ungen får i seg mat, ville jeg brukt det. Er selvfølgelig grunner til å ikke bruke det og.
Vi brukte skjold de første ukene/mnd med første og det var litt vanskelig å slutte men har ikke negative ting å si om det ellers.
 
Hos meg er det trøske, og stafylokokker som forårsaker slike smerter! Det letter litt underveis, men aldri helt bra.
Jeg ville tatt kontant med legen for en bakterievekstprøve, men du kan også begynne å smøre med canesten for å se om det hjelper :)
 
jeg slet veldig med svært kraftig og vond utdrivingsrefleks og det var svært ubehagelig. Alle andre årsaker ble utelukket i samråd med hs og det er bare noe man må holde ut med eller ikke holde ut med hvis det blir for plagsomt:Heartred
 
Har du fått sjekket noe?
Kan være både trøske og betennelse, så kan være greit å få tatt en titt :)
 
Har ikke fått sjekket. Helsesøster mener det er utdrivningen og såre knopper.... men hvor lenge skal man holde ut vondtene? Min er bare 3,5 uke, så håper jo det gir seg snart.
 
Har ikke fått sjekket. Helsesøster mener det er utdrivningen og såre knopper.... men hvor lenge skal man holde ut vondtene? Min er bare 3,5 uke, så håper jo det gir seg snart.

Be en ammehjelper se på ammingen din, og bytt type ammeinnlegg. Det kan lønne seg å prøve en annen ammestilling, og pass på at barnet kommer til puppen, og ikke motsatt.
Det kan gjøre vondt en god stund, men det blir bedre for de fleste. ...og noen må bare holde ut, dessverre. :/
 
Be en ammehjelper se på ammingen din, og bytt type ammeinnlegg. Det kan lønne seg å prøve en annen ammestilling, og pass på at barnet kommer til puppen, og ikke motsatt.
Det kan gjøre vondt en god stund, men det blir bedre for de fleste. ...og noen må bare holde ut, dessverre. :/

Takk for tips!
Ser allerede at jeg gir puppen i stedet for at han kommer til den...
 
Takk for tips!
Ser allerede at jeg gir puppen i stedet for at han kommer til den...

Det er ganske typisk, jeg gjorde det selv også, og jordmoren som hjalp meg i begynnelsen sa at de fleste gjør det i begynnelsen.
Det gjør at det fort blir både sårt og vondt, både for puppen, nakken og ryggen.
Bruk heller en god ammepute, eller finn en annen stilling. Det blir lettere ettersom babyen blir litt større også. :)
 
Jeg hadde det helt likt og jeg hadde trøske, sopp. Som er veldig vanlig, spesielt om du har fått hjelp av jordmødre el. til ammingen i starten, og også hvis du har fått antibiotika ved fødsel. Det er fryktelig vondt og kjempe unødvendig, med behandling går det fort over og da slipper ammingen å være noe man gruer seg til - og heller være en fantastisk hyggelig tid med bebien..

Kan være mye annet også, jeg benyttet meg av ammehjelpen når jeg akkurat startet å amme, ringte de og gikk deretter til legen med hva de hadde sagt. Ble tatt mer på alvor da. Før det sa hun mer sånn, "ja det skal være litt vondt og det er bare å holde ut.." Men det er bare tull. Det er noe man kan gjøre noe med om det gjør vondt. Selvfølgelig er det nytt for kroppen og må nok vendes til uansett, men med tiden blir det bedre. Så om man orker er det verdt å holde ut. Om man ønsker det. :) Lykke til!!
 
Back
Topp