Vogn og katt

Høres fornuftig ut :) syns absolutt det er fint hunder kan gå løs på steder hvor det ikke ferdes folk så lenge de er oppdratt til å komme når eier roper på de! At man har hund som "skremmer" kattene vekk i bånd hvor de kun får kjefte på de blir noe helt annet, slik jeg tolket det som ble skrevet var det snakk om å slippe hunden løs og la de gyve løs på kattene, derfor ble jeg så provosert først. Beklager, ikke meningen å tolke deg feil. Forstår jo at du ikke mente det vondt. Men sett i sammenheng med det andre som ble skrevet så fikk jeg et helt annet inntrykk :)
Han bjeffer ikke på katten heller, han bare vil til den, og da løper katten :) Han har tatt igjen lemen før, og enda det prøvde å forsvare seg med fresing og biting så sto han bare å kikket på det når det stoppet, han prøvde ikke å bite det. Tror nok ikke han ville bitt en katt heller hvis han tok den igjen, men det er jo bare det at katten løper når han løper mot den som gjør hele greia :p
 
Han bjeffer ikke på katten heller, han bare vil til den, og da løper katten :) Han har tatt igjen lemen før, og enda det prøvde å forsvare seg med fresing og biting så sto han bare å kikket på det når det stoppet, han prøvde ikke å bite det. Tror nok ikke han ville bitt en katt heller hvis han tok den igjen, men det er jo bare det at katten løper når han løper mot den som gjør hele greia :p
Høres ut som en snill og god hund :) ja. De fleste katter er jo redd hunder, selv om mange hunder bare er nysgjerrig og vil hilse på :p men så finnes det enkelte raser som hadde drept en katt på flekken om de hadde hatt mulighet. Jeg har innekatt selv, spent på hvordan det blir med en baby i hus. Blir nok travelt hvis katten skal fortsette å være inne (da må jeg jo følge med katten absolutt hele tiden) så satser på den blir og gå ute når katten er blitt ett år :) merker hun har godt av det etterhvert og, de blir jo litt crazy inne etterhvert disse kattene. Men har valgt å vente med å slippe hun ut siden vi skal flytte om et par uker, for å unngå forvirring.
 
Skal man som eier drive og passe på en katt? Det må du jo forstå at ikke går an, da de går fritt ute. Tenk på alle villkattene som ferdes rundt da! Og la leker ligge slengt ute er jo ikke det smarteste. Man slepper ikke en hund etter en katt, det er dyreplageri! Lar du en hund løpe etter en katt slik at den blir skadet medvirker du faktisk til dyremishandling. Er sjokkert over hva enkelte får seg til å gjøre. Og hva skal eier gjøre med at katten tisser mener du? Les deg litt opp på kattehold så skjønner du at det er stor forskjell på å ha hund og katt. Man passer ikke på en katt. Her må du faktisk ta ansvar selv desverre, enten du liker det eller ikke!
Katter er det dyret folk skaffer seg som ikke gidder å ta ansvar. Skal de på ferie så slipper de ut katta og den får klare seg selv i to uker. Og ja, jeg mener at folk har et ansvar for sin egen katt. Spesielt når den kommer opp på min trapp og pisser i skoene som står der. Eller går på min veranda og pisser på lekene til ungene. De kan starte med å sterilisere katta og se om det funker.
Og jeg har ikke sluppet hunden etter katta, til oss slutten den å komme etter vi satte hunden ut i bånd med jevne mellomrom.
Og vi bor på landet, ikke i byen. Har en nabo som har katt. Ungene må faktisk kunne ha utelekene sine i hagen uten at katta skal ødelegge alt. Kan ikke bære inn trøtraktorer, vipper, husker, trampoline osv hver gang barna har vært ute. Og det samme gjelder møblene jeg har på verandaen. Putene tar man jo inn, men kan jo ikke bære inn sofaen hver dag...
 
Katter er det dyret folk skaffer seg som ikke gidder å ta ansvar. Skal de på ferie så slipper de ut katta og den får klare seg selv i to uker. Og ja, jeg mener at folk har et ansvar for sin egen katt. Spesielt når den kommer opp på min trapp og pisser i skoene som står der. Eller går på min veranda og pisser på lekene til ungene. De kan starte med å sterilisere katta og se om det funker.
Og jeg har ikke sluppet hunden etter katta, til oss slutten den å komme etter vi satte hunden ut i bånd med jevne mellomrom.
Og vi bor på landet, ikke i byen. Har en nabo som har katt. Ungene må faktisk kunne ha utelekene sine i hagen uten at katta skal ødelegge alt. Kan ikke bære inn trøtraktorer, vipper, husker, trampoline osv hver gang barna har vært ute. Og det samme gjelder møblene jeg har på verandaen. Putene tar man jo inn, men kan jo ikke bære inn sofaen hver dag...
Handler ikke om å ikke gidde å ta ansvar. Men man kan ikke styre hva katten gjør ute desverre. Selvfølgelig bør man sterilisere/kastrere katten, det er jeg helt enig i, og å dra bort uten at noen har ansvar for å gi den mat og omsorg er jeg sterkt uenig i. Men ikke kom her og si til meg som har katt at jeg har skaffet meg det fordi jeg ikke gidder og ta ansvar, det viser litt om hvor uvitende du er om kattehold. Men man kan ikke som eier ha kontroll på hva kattene foretar seg når de løper fritt ute, enten du liker det eller ikke, sånn er det bare.
 
Katter er det dyret folk skaffer seg som ikke gidder å ta ansvar. Skal de på ferie så slipper de ut katta og den får klare seg selv i to uker. Og ja, jeg mener at folk har et ansvar for sin egen katt. Spesielt når den kommer opp på min trapp og pisser i skoene som står der. Eller går på min veranda og pisser på lekene til ungene. De kan starte med å sterilisere katta og se om det funker.
Dette er det særeste jeg har lest, snakk om å generalisere! Vi har både hund og katt vi, og tro det eller ei, vi GIDDER å ha ansvar for både hundene og kattene.. Når vi reiser på ferie, har vi noen vi kjenner som bor i huset for å ta seg av dyra, da spesielt mtp kattene slik at de skal få daglig kos, være inne etc. I tillegg har vi selvfølgelig sterilisert begge to, trenger ikke flere katter.

Men om naboen ringer på døra og sier at kattene tisser på lekene til barna vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. Jeg kan jo ikke springe etter dem i hagen til naboen? Men jeg har og vanskelig for å tro at dem ville tisset på noen leker. Sandkasse ja, men å tisse på en trøtraktor..? [emoji23]
 
Dette er det særeste jeg har lest, snakk om å generalisere! Vi har både hund og katt vi, og tro det eller ei, vi GIDDER å ha ansvar for både hundene og kattene.. Når vi reiser på ferie, har vi noen vi kjenner som bor i huset for å ta seg av dyra, da spesielt mtp kattene slik at de skal få daglig kos, være inne etc. I tillegg har vi selvfølgelig sterilisert begge to, trenger ikke flere katter.

Men om naboen ringer på døra og sier at kattene tisser på lekene til barna vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. Jeg kan jo ikke springe etter dem i hagen til naboen? Men jeg har og vanskelig for å tro at dem ville tisset på noen leker. Sandkasse ja, men å tisse på en trøtraktor..? [emoji23]
Jo her har de faktisk tisset på alt av leker vi har hatt på verandaen og i hagenvog sko som vi har hatt på trappa. Sandkasse har vi ikke.
Jeg sende en melding og fåreslo at hun kanskje kunne kastrere katta så ikke den ble et så stort problem for oss, men det ville hun ikke.
Men nå har det løst seg til oss da. Vi setter hunden ut i bånd med jevne mellomrom. Eneste dyra som går løs i hagen vår nå er rådyr, men det skjer mest på natt.

Og nei, ikke alle er uansvalige, men mange katteeiere er det. Du kan jo lese i aviser om sommeren om hvor mange katter som er forlatt. Og hvor mange kattunger som ingen tar ansvar for.
 
Jo her har de faktisk tisset på alt av leker vi har hatt på verandaen og i hagenvog sko som vi har hatt på trappa. Sandkasse har vi ikke.
Jeg sende en melding og fåreslo at hun kanskje kunne kastrere katta så ikke den ble et så stort problem for oss, men det ville hun ikke.
Men nå har det løst seg til oss da. Vi setter hunden ut i bånd med jevne mellomrom. Eneste dyra som går løs i hagen vår nå er rådyr, men det skjer mest på natt.

Og nei, ikke alle er uansvalige, men mange katteeiere er det. Du kan jo lese i aviser om sommeren om hvor mange katter som er forlatt. Og hvor mange kattunger som ingen tar ansvar for.
Ja. Men nå handlet jo ikke denne diskusjonen om folk som reiser fra kattene sine. Og måten du skrev det på var veldig generaliserende, som om alle som har katt bare driter i de og reiser fra de.
 
Og nei, ikke alle er uansvalige, men mange katteeiere er det. Du kan jo lese i aviser om sommeren om hvor mange katter som er forlatt. Og hvor mange kattunger som ingen tar ansvar for.
Det var faktisk ikke dette du skrev, du skrev at det var kun uansvarlige folk som skaffet seg katt, som ikke tok vare på dyrene sine. Ikke bare er det sårende, men det er også utrolig provoserende. Og ja, det er i media hvert år at folk drar fra dyrene sine, ikke bare katter, men også kaniner og andre husdyr. Dette betyr ikke at ALLE behandler dyr likt. Selv om man leser om en vond hendelse i media, om det er dyr, barn eller eldre, så betyr det faktisk ikke at ALLE behandler dem slik.

Synes du bør tenke deg litt om neste gang du velger å skrive slikt i ett terminforum med masse hormoner. Forstår at det er frustrerende for deg, men å gyve løs på alle katteeiere å kalle dem uansvarlige er bare latterlig.
 
Hva kan man egentlig gjøre for å unngå at nabokattene springer inn terrassedøra uten å være dyreplager? Jeg er ikke oppvokst med dyr, og liker dem ikke heller. Har ikke hund. Jeg har prøvd å jage dem, men naboene har barn - så de kattene skvetter ikke av noe. Fikk tips om å hive vann på de, er det ok?
 
Hva kan man egentlig gjøre for å unngå at nabokattene springer inn terrassedøra uten å være dyreplager? Jeg er ikke oppvokst med dyr, og liker dem ikke heller. Har ikke hund. Jeg har prøvd å jage dem, men naboene har barn - så de kattene skvetter ikke av noe. Fikk tips om å hive vann på de, er det ok?
Du kan sprute vann på de ja :) det er absolutt ikke dyreplageri. Det har vi gjort mot vår kattunge som hopper på bordet. Evt legge noe utenfor døren som holder de unna :)
 
Du kan sprute vann på de ja :) det er absolutt ikke dyreplageri. Det har vi gjort mot vår kattunge som hopper på bordet. Evt legge noe utenfor døren som holder de unna :)
Får prøve det. Hva kan jeg legge utfor døra? [emoji4] Sitter ofte på trappa vår når vi kommer hjem
 
Back
Topp