Bkno9388530

Første møte med forumet
Hei! Vi har en liten jente på 2 måneder som ble født 5 uker for tidlig. Hun veide 2315 gram når hun ble født. På sykehuset ga de oss beskjed om at hun skal få multivitamin-tilskudd frem til hun blir 1 år. Hun skal få 10 ml multivitamin i tillegg tillegg til d-vitamin og jern.

Problemet er at hun misliker sterkt å ta vitaminene. Vi gir det i små doser før hun ammes fordelt utover dagen på sånne plastsprøyter som man trekker opp. Vi har også prøvd på liten kopp både rent og blandet med morsmelk. Uansett hvordan vi gjør det vrir hun seg unna, kniper igjen munnen, gråter, spytter det ut igjen, brekker seg og hoster. Det føles rett og slett fælt å tvinge det i henne. Jeg gruer meg til hver gang jeg må gi det til henne og hun får sjelden i seg alt hun skal fordi hun spytter det ut igjen. Det eneste vi ikke har prøvd er å gi det på flaske fordi hun enda ikke tar flaske og vi er redd at det kan ødelegge videre forsøk med flaske (og mulighet for meg å få litt avlastning).

Spørsmålet mitt er: er det andre her som har premature barn som gir multivitamin? Hvordan gjør dere det? Har dere noen lure tips til hvordan vi kan få det til bedre?
 
Her gav vi alt av vitaminer i melken på flaske til mine to premature. Fordelte mengden på to måltider (to flasker) både fordi da smakte de ikke at det var vitaminer i og at hvis de gulpet opp det ene måltidet så gikk de ikke glipp av hele mengden vitaminer den dagen. Blandet det i bare i litt melk, husker ikke om det var 10 eller 20 ml, for så i tilby mer melk etterpå. Da var vi også sikker på at de hadde fått i seg alle vitaminene. Nå var mine så sugesvake at amming ikke var noe alternativ i starten og de godtok fint flaske så vår situasjon var litt annerledes enn din, men tenkte allikevel å dele erfaringen.
 
Her gav vi alt av vitaminer i melken på flaske til mine to premature. Fordelte mengden på to måltider (to flasker) både fordi da smakte de ikke at det var vitaminer i og at hvis de gulpet opp det ene måltidet så gikk de ikke glipp av hele mengden vitaminer den dagen. Blandet det i bare i litt melk, husker ikke om det var 10 eller 20 ml, for så i tilby mer melk etterpå. Da var vi også sikker på at de hadde fått i seg alle vitaminene. Nå var mine så sugesvake at amming ikke var noe alternativ i starten og de godtok fint flaske så vår situasjon var litt annerledes enn din, men tenkte allikevel å dele erfaringen.
Tusen takk for svar! Hvis vi får til å gi henne flaske ved siden av ammingen etterhvert er det absolutt en lur måte å gi det på :)
 
Back
Topp