Vitaminer utgått på dato

Fia1985

Flørter med forumet
Hei. Er det noen farmasøyter/apotekteknikere som kan svare på om det er ok å ta vitaminer utgått på dato? Jeg har en pakke med Nycoplus Gravid (for de første mnd i svangerskapet) som var best før 03/18. Må de kastes eller kan jeg ta de?
 
Jeg lurte akkurat på det samme. :) Ikke om gravidvitaminer, men om c-vitaminer. Mine var gått ut i 2015, da, så en god del lengre siden enn dine. Jeg tok en og tenkte at de nok bare har litt mindre vitaminer i seg (hvis de har noen i det hele tatt, da...).
 
Jeg hadde sikkert spist de:p kanskje ikke hvis det er omega3 kapsler da.
 
Omega3 ville jeg ikke tatt - blir harsk.
Vitaminer og mineraler vil miste sin effekt, så kjøp nye hvis du skal sikre deg riktig dose.
 
Når det er såpass kort tid siden utløpsdatoen hadde jeg nok spist de. De setter jo ofte slike datoer med veldig god margin. Hadde det vært snakk om et halvt år over utløpsdatoen hadde jeg kastet de.
 
Samboeren min har jobbet med helsekost i flere år. Alt av helsekost har en utløpsdato som er LANGT innenfor «utløpsdatoen». Det er lover og regler for det. Det er helt trygt å spise kosttilskudd som har gått ut på dato[emoji8][emoji106]
 
Samboeren min har jobbet med helsekost i flere år. Alt av helsekost har en utløpsdato som er LANGT innenfor «utløpsdatoen». Det er lover og regler for det. Det er helt trygt å spise kosttilskudd som har gått ut på dato[emoji8][emoji106]
Helsekost og kosttilskudd er ikke nødvendigvis det samme. Og kvalitet blir dårligere når datoen er overskredet, så hvis man skal sikre at man får i seg den mengden vitamin man skal/må/trenger så bør man ikke bruke dem noe særlig over datoen.
 
Helsekost og kosttilskudd er ikke nødvendigvis det samme. Og kvalitet blir dårligere når datoen er overskredet, så hvis man skal sikre at man får i seg den mengden vitamin man skal/må/trenger så bør man ikke bruke dem noe særlig over datoen.

Men som du kanskje skjønner så går kosttilskudd under kategorien helsekost[emoji106] og det er ikke helt riktig som du sier. Det skal gå flere år før kosttilskudd mister effekten sin altså. Eneste er omega 3 skal man ikke ta så lenge over tiden, for den blir veldig harsk. [emoji4][emoji106]
 
Men som du kanskje skjønner så går kosttilskudd under kategorien helsekost[emoji106] og det er ikke helt riktig som du sier. Det skal gå flere år før kosttilskudd mister effekten sin altså. Eneste er omega 3 skal man ikke ta så lenge over tiden, for den blir veldig harsk. [emoji4][emoji106]
Da får vi være enige om å være uenige, da vi har to forskjellige verdener vi får informasjon fra :) Dvs klassisk skolemedisin (og tilhørende kosttilskudd) og natur og helsekost.
 
Back
Topp