Vi trenger vel ikke enda en konfirmasjonstråd....

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
..... Meeen hørte debatt om konfirmasjonsgaver på p2 i ettermiddag og tenkte på forumet og diskusjon rundt hva som er mye og vanlig å gi fra foreldre.

"Årets konfirmanter kan vente seg 10.848 kroner i snitt på gavebordet fra foreldrene sine. Dette er en nedgang på hele 2.237 kroner fra fjorårets beløp på 13.085 kroner."
Det er da i tillegg til selskap som koster en god del.

Og masse gode tips til hvordan en kan legge frem pengene for den unge lovende :) ❤️

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/her-er-summene-vi-skal-gi-arets-konfirmanter/
 
Det er galskap... Men nokon har bedre råd og vil gjerne gi barna gåver, det kan me jo ikkje sei noko på i grunn.
 
Har ikke tenkt så langt enda vi.

Men jeg fikk ikke pengegave av mine foreldre i konfirmasjonen. Fikk selskapet. Og et smykke tror jeg.
Koster jammen meg nok med selskapet, og vi hadde ikke god råd da jeg vokste opp.
 
Det er galskap... Men nokon har bedre råd og vil gjerne gi barna gåver, det kan me jo ikkje sei noko på i grunn.

Vanskelig å spå sin egen økonomi, men av prinsipp og av ønske om å lære barnet mitt måtehold og respekt for penger tenker jeg selskap og en mindre gave holder i massevis. Om hen skl ha bunad blir det ikke noe ved siden av. Til gutt kommer jeg da heller til å spare litt til en dress når han er utvokst, konfirmantedressen varer jo sjelden lenge :hilarious:

Jeg tror og håper vi har litt bedre økonomi om 5-10 år, da blir eventuell sparing til barna heller være øremerket bolig som de kan få når den tid kommer.
 
Har ikke tenkt så langt enda vi.

Men jeg fikk ikke pengegave av mine foreldre i konfirmasjonen. Fikk selskapet. Og et smykke tror jeg.
Koster jammen meg nok med selskapet, og vi hadde ikke god råd da jeg vokste opp.

Akkurat samme som jeg fikk. I tillegg til at jeg arvet mormors bunad som mor sydde opp og inn, det var jo en stor jobb.
Fikk en gave av far+familie også. Blir fort litt ekstra når man har skilte foreldre som har hver sin økonomi.
 
Vi har ikke økonomi til å følge dagens standar. Syns det er ille økonomisk bare å holde selskapet, og i tillegg kjøpe bunad.. blir ikke noe ekstra fra oss...
 
Vi har ikke økonomi til å følge dagens standar. Syns det er ille økonomisk bare å holde selskapet, og i tillegg kjøpe bunad.. blir ikke noe ekstra fra oss...
Det burde da være mer enn godt nok hvis det er både selskap og bunad :eek::Heartred
 
Vanskelig å spå sin egen økonomi, men av prinsipp og av ønske om å lære barnet mitt måtehold og respekt for penger tenker jeg selskap og en mindre gave holder i massevis. Om hen skl ha bunad blir det ikke noe ved siden av. Til gutt kommer jeg da heller til å spare litt til en dress når han er utvokst, konfirmantedressen varer jo sjelden lenge :hilarious:

Jeg tror og håper vi har litt bedre økonomi om 5-10 år, da blir eventuell sparing til barna heller være øremerket bolig som de kan få når den tid kommer.

Ja det er ikkje lett å vite. Eg lære alt mine måtehold, for eg er enslig mor ;)
 
Det burde da være mer enn godt nok hvis det er både selskap og bunad :eek::Heartred

Tror de fleste som får bunad får det i gave, og bare det.
Disse tallene skjønner jeg ikke hvor kommer fra.. hvis ikke alle konfirmanter deltar på en undersøkelse i etterkant av konfirmasjonen.

En må gi etter lommeboka, men regner med de aller fleste har startet forberedelsene noen år i forveien ved å sette av litt.
Her vi bor booker de fleste lokale flere år i forveien..
 
Får se hva den viser om 2 år da men summen nå er det vi har tenkt å gi
 
Tror de fleste som får bunad får det i gave, og bare det.
Disse tallene skjønner jeg ikke hvor kommer fra.. hvis ikke alle konfirmanter deltar på en undersøkelse i etterkant av konfirmasjonen.

En må gi etter lommeboka, men regner med de aller fleste har startet forberedelsene noen år i forveien ved å sette av litt.
Her vi bor booker de fleste lokale flere år i forveien..
Bunad er jo kjempedyrt, og hvis ungdommen ønsker seg det, så er det jo en helt topp gave :) jeg hadde hvertfall forventet at bunad var eneste gave (fordi de koster såpass).
 
Bunad er jo kjempedyrt, og hvis ungdommen ønsker seg det, så er det jo en helt topp gave :) jeg hadde hvertfall forventet at bunad var eneste gave (fordi de koster såpass).

Leser om flere som får bunad som antrekk og gave i tillegg.. blir helt svett jeg. Bunad er mer enn dyrt nok, og selskapet koster som regel en god del det også..
 
Leser om flere som får bunad som antrekk og gave i tillegg.. blir helt svett jeg. Bunad er mer enn dyrt nok, og selskapet koster som regel en god del det også..
Uff, ja :sorry: men jeg syns en bunad er mer enn god nok gave, det er en helt super gave :Heartred
 
Bunad er jo kjempedyrt, og hvis ungdommen ønsker seg det, så er det jo en helt topp gave :) jeg hadde hvertfall forventet at bunad var eneste gave (fordi de koster såpass).

Enig!
Tror ikke konfirmantene forventer noe mer heller.
Dette jaget er kanskje foreldrene som legger opp til?
 
Da jeg ble konfirmert for 23 år siden, hadde bunaden begynt å gjøre sitt inntog igjen hos konfirmantene. Var storfornøyd med å få den som gave, og forventet ikke noe mer ved siden av.
Leser i avisene at ungdommer leier bunad til konfirmasjonen hvis de ikke har råd til å kjøpe, i frykt for å være utenfor. Synd at noe som skal være en hyggelig tid for ungdommen blir preget av penger.
 
I vår familie er bunad tradisjonelt noe mammas foreldre har stått for. Vi har Hardangerbunad og den er dyyyyyyyr. Så hvis det blir vi som skal betale den for Leah blir det + selskapet gaven (og det er mer enn nok!). Hadde aldri gitt samme sum i penger eller annen gave.

Hvis det blir noen andre som betaler bunaden blir det nok selskapet + et symbolsk smykke for dagen + en liten sum på sparekonto.
 
Enig!
Tror ikke konfirmantene forventer noe mer heller.
Dette jaget er kanskje foreldrene som legger opp til?
Aner ikke hvor det har kommet fra :rolleyes: på min tid (føler seg jo ikke gammel når man skriver slik:hilarious:) så var det aldri snakk om å få begge deler. Det fleste fikk enten pengegave uten å bli spurt, eller de fikk valget mellom bunad og penger :)
 
Aner ikke hvor det har kommet fra :rolleyes: på min tid (føler seg jo ikke gammel når man skriver slik:hilarious:) så var det aldri snakk om å få begge deler. Det fleste fikk enten pengegave uten å bli spurt, eller de fikk valget mellom bunad og penger :)

Synes samfunnet har forandret seg stort bare de siste 15 årene.. folk pusser opp mer, de fleste har nye biler,høyere utdanning,osv. En vellykkethet som mange streber etter.. mange har behov for å bli anerkjent.. og det å ha det beste av det beste..
jeg er ikke oppvokst i en slik familie, men kjenner det litt som voksen at jeg kan ha et snev av enkelte ting - noe som irriterer meg
 
Bunad i gave? Hjelpes, det blir dyrt.
Selv fikk jeg bunadsølv til jul og bursdagsgave mange år i forveien av konfirmasjonen. Og bunaden i gave av besteforeldrene mine.
 
Back
Topp