Vi skal feire jul for første gang!

Dråpa

Flørter med forumet
Utstøtt av familie og venner pga utmelding av Jehovas vitne, sitter vi igjen med svært få kontakter.
Samboers familie og noen få i min.
1 mnd til første jul. Barna er kjempespente og gleder seg enormt! :)
Jeg å! :p


Men hvordan får dere råd å kjøpe gaver? Julepynt og alt tilhørende? Julemat o.l.?
Vi er 5 personer i huset og lever på en 80% inntekt som er fra samboers vikarjobb.

Kan man få hjelp økonomisk pga julen?
Vil ikke skuffe barna som har gledet seg nesten 1 år...


Noen gode råd?



Litt bekymret mamma...
 
Julepynt og slikt er jo gjerne ting man har fått og kjøpt opp gjennom årene når man "alltid" har feiret jul. Julegaver kan kjøpes gjennom året, gjerne på salg. Ellers tenker jeg man må feire jul etter hva man faktisk har å rutte med, ikke lurt å blakke seg på julefeiring, kommer jo dager etter jul også hvor man skal overleve. Gavene trenger ikke være dyre og overdådige.

Aner ikke om det finnes noen ønonomisk støtte.
 
Om dere har lav inntekt kan dere søke til nav sosial.
Kontakt Frelsesarmeen og Hjelp oss å hjelpe. De kan bidra med både mat og gaver :)
 
Men vet du, venter du med og kjøpe julepynt til rett før julaften ( uka før ) så er det meste satt ned til halv pris! Og det tar tid og spare seg opp mye jule pynt, det er noe som jeg selv har kjøpt litt og litt for hvert år. Hadde ikke hatt råd til og kjøpe inn alt på en gang. Det blir ganske mye :)

Kjøp julegaver til barna og dropp dere voksne dersom det blir for mye utgifter.det trenger IKKE og koste mye! Barn blir kjempe fornøyde bare det ligger pakke under treet, og ikke etter hva ting koster :)

Har du coop butikk i nærheten , så hadde dem pepperkake former til kun 1 kr for 5 stk :) det Kjøpte jeg i dag så vi har til vi skal bake julekaker:)

Er du flink til og lage noe? Såg en veldig fin oppskrift på nettet. Ta med deg barna ut i skogen og plukk store kongler. Ta hvit maling på tuppene og dypp i hvitt glitter! Ta hyssing på i enden, og vips så har dere laget fin julepynt! Fint og gi bort, og fint og dekorere med selv, enten på jule treet, eller henge i vindu eller noe:)

Jeg aner ikke hva julemat koster, vi har alltid fått ribbe fra familien, siden svigers har sendt inn dyr til slakting selv. Og fått hjemmelaget julepølse av min familie. Tilbehør som surkål, rødkål kålrabi stappe osv koster ikke så mye. Men klart at mat budsjettet økes en del i desember mnd, viss en skal kose seg med godt og god middag hele ferie uka!

Om dere har skog eller venner som eier, så kan dere jo høre om dere kan få bli med og hugge juletre? Fin aktivitet med familien og kjekt og spare pengene.
 
Så spennende :-D Fretex pleier å ha julepynt. Du kan også finne gaver der, det hender at de får inn flotte merkeklær osv.

Ikke sats på å bruke masse penger. Sats på å skaffe noe til barna. Hva med å slå to fluer i en smekk og gi dem litt julepynt? F.eks. et plasttre. De er små, og kommer med små lys. Kanskje med julekuler også.
Du kan også strikke julegaver, eller brodere. Mønster koster en del, men du kan kjøpe tråd og vev og brodere et fint dikt e.l. og en ramme det inn. Ramme kan du også kjøpe på Fretex. Hender seg de får inn nye som fremdeles er i pakken sin også.

Mat er fine gaver. Du kan lage småkaker og ha på krukker som du dekorerer med klistremerker, stjerner og hjerter, og kanskje litt julestoff på toppen som holdes på plass av silkebånd.
Marsipan er lett å lage, men tar en del tid. Men det kan være gøy for barna å være med på det. Litt usikker på kostnadene der, siden mandler er dyrere nå pga tørke.
 
Trenger ikke å bli dyrt. Ribbe får du til 30 kr, tilbehør til 10-15 kr.
Pynt kan man lage selv.
Kjøp glanspapir og klipp opp strimler sånn at du kan lage lenke av ringene. Tar tid, men blir arti for ungene å pusle med.
Kan også dra i skogen og finne granbar, som du kan lime på kongler og andre ting du finner i skogen. Fin å henge på ytterdøra.
Fretex eller andre bruktbutikker har også mye julepynt til salgs.
Kjøp gaver til ungene i år og si at dere får innføre gavekjøp til voksne til neste år hvis økonomien ikke strekker til. Alternativt er å lage noe hjemmelaget julegaver og gi til voksne. (Godter, småkaker, strikka ting/klær osv) Bare fantasien setter grenser.
 
Jeg har laget mye fin julepynt selv! Viss du går innpå sider som feks: pinterest.com og søker på "christmas decorations diy" så får du opp masse du kan gjøre selv :) og som barna kan delta på! Der kan du også søke på ting som feks: "christmas on bugdet" og få tips og råd :)
 
Med én 80 % inntekt til en familie, vil jeg jo tro dere kvalifiserer for å få juletilskudd fra sosialtjenesten ved NAV. Det er ment å dekke en ordentlig gave til hvert barn, og noe ekstra til mat. Håper dere får en fin jul sammen :)
 
Spennede :D ! Du har fått gode tips over her, trenger ikke være dyrt eller overdådig! Vent på salg, og hele huset trenger ikke være stappet med nisser første jul ! :)

klippe papir opp til snøfnygg er også en billig pynt :) finne kvister i skogen å henge feks julekuler i er veldig søtt :) tenn litt lys, litt ved i peisen om dere har det. (Smart å handle julepynt etter jul, og ha den liggende til neste om du har veldig lyst å kjøpe)

Håper dere får en fin første jul sammen <3
 
Jeg har brukt mnge år på å samle inn julepynt og samler enda :)
Du kan jo søke Nav om hjelp til jul?

Ellers er et tips fra meg: Kjøp falsk juletre på Ikea (disse er rimelige, men det blir jo en litt dyr investering om man har dårlig råd) og man får kjøpt rimelig pynt på Nille og Europris osv. Kanskje Fretex har noe? Og det trenger ikke være overpyntet heller, litt er jo stor forskjell fra ingenting!
Og dere trenger ikke kjøpe så dyre gaver, om det ligger etpar pakker under treet, en leke til hver og kanskje et klesplagg så er vel det fint, det er jo tross alt første julen og alt :)
En sjokoladekalender til hvert barn, de er rimelige på Nille :) Og de får jo feiret litt jul på skole osv.
Kanskje dere kan bake lussekatter og pepperkaker og ha på julaften :) Planlegg å stå opp tidlig med barna, og la dem spise litt godteri til frokost (det var SÅ stas da jeg var liten, pappa stod opp og vi gikk inn på stua med julestrømpen og fikk spise litt godteri til Disneyprogram tidlig om morgenen) så var det vafler med kardemomme til frokost (kan jo lage grove vafler).

Og kos dere! Familietiden er det aller viktigste! God jul :D
 
Så spennende! Kjenner noen som var i en lignende situasjonen for noen år siden, og det var magisk å prate med de ungene.

Julepynt som gaver er en god idé, det gir vi ofte i min familie og ungene synes det er kjempestas å samle fra år til år. Det første året kan dere jo også ta et "designvalg" om å lage julepynt av hvitt kopi-papir? Det finnes massevis av fine oppskrifter på kurver, lenker og stjerner på nett. Poppis I de dyre interiørbladene, I hvert fall ;-)

Uansett budsjett tror jeg barna gleder seg aller mest til å være sammen, få overraskelser og lage tradisjoner. La dem ønske seg hva de vil, men hjelp dem gjerne med å lage laaaaange ønskelister med alt mulig på. Da får de fortsatt "akkurat det de ønsket seg" selv om de ikke får de dyreste tingene.

Siden dere ikke har en haug tradisjoner enda, kan det være lurt å planlegge en aktivitet eller to. Mange familier spiller et brettspill, leser en julefortelling høyt, går rundt juletreet eller tar familiebilder. Min far pleier alltid å ringe til en onkel han sjelden snakker med.
 
Så tøffe dere er som har tatt deres standpunkt. Ja jul første gang kan bli dyrt, vi har kjøpt all julepynt på halvpris rett før julaften eller i romjulen... Men går du på IKEA ol kan du få rimelige kuler og glitter. Prøv å pynt litt i år og tenk juletreet får mer neste år. Vi sparer jo på all pynt ifra år til år så blir billigere.

Julemat er på tilbud inni mellom så følg med og slå til på tilbud.

Gaver jeg er vant med å få lett blanding klær ol som jeg trenger og kanskje en ting bare for kosen... Trenger ikke all verdens...

Julen for meg er tid med familien se koselige programmer på TV og lage julekaker...

Pynte pepperkake hus er kjempe koselig og mener det koster lite med ferdige på IKEA, rema 1000 ol...

Lykke til og husk barn setter pris på tid med foreldrene
 
Så tøffe dere er! :D
Kjenner jeg blir spent på deres vegne!

Billig og fin julepynt får du tak i på bruktbutikker, Nille og Europris.
 
Julepynt er dyrt når man skal kjøpe inn alt. Det du kan gjøre er å spørre på diverse kjøp salg grupper om noen har til overs og vil selge billig. Man tar jo vare på fra år til år, så mengden vil jo øke med tiden. Barna lager vel litt på skolen også. Sjokolade kalendere får du til 10 kr på Nille osv. Gave messig trenger de ikke være allverdens. Barna har ikke erfaring fra før, så de blir helt sikkert ikke skuffet. En leke til hver og et klesplagg holder det. Eventuelt pakk inn ting de trenger som du må kjøpe uansett og gi det som julegave.

Snop til frokost og jule tegnefilmer på tv er et must. Risengrynsgrøt til lunch med en mandel i til hver av barna. ( marsipan/sjokolade gris til den som finner mandelen). Bruk resten av grøten til å lage riskrem til dessert. Pinnekjøtt/ ribbe til middag kl 17. Da ringes julen inn. Gaveåpning etter middag. Dette er vår tradisjon da vel og merke. Nå får jo dere starte deres egne tradisjoner. Viktigste med jul er å kose seg med familien og spise ekstra god mat! Må ikke være så ekstremt dyrt.

Tøft gjort av dere og lykke til!!! Måtte dere ha en riktig god jul :D
 
Julemat er heldigvis ganske billig mat:)
Se på Finn mange gir bort julepynt.
 
Ang pynt kan man kjøpe Norges glass eller gamle syltetøy glass. Kjøpe hvit eller rød spray maling som passer til glass.

Så tar du hyssing/garn og surrer rundt glassene, for å så spraye med med maling. Da er det bare å ta av hyssingen og man har fått veldig fine lykter som man kan bruke ute og inne. :)

Kjøp inn papir og barna kan lage kurver og lenker av dem og henge på juletreet. Veldig koselig førjulsaktivitet. :)
 
Utstøtt av familie og venner pga utmelding av Jehovas vitne, sitter vi igjen med svært få kontakter.
Samboers familie og noen få i min.
1 mnd til første jul. Barna er kjempespente og gleder seg enormt! :)
Jeg å! :p


Men hvordan får dere råd å kjøpe gaver? Julepynt og alt tilhørende? Julemat o.l.?
Vi er 5 personer i huset og lever på en 80% inntekt som er fra samboers vikarjobb.

Kan man få hjelp økonomisk pga julen?
Vil ikke skuffe barna som har gledet seg nesten 1 år...

Masse masse masse lykke til, håper du vil oppdatere oss litt. Gleder meg med dere.
Noen gode råd?



Litt bekymret mamma...

Så spennende, kribler nok godt i magen på dere alle :)

Snakk med Nav, forklar situasjonen, jeg tror nok dere kan få hjelp der.

Kanskje du kan poste ett innlegg i en kjøp og salg side på FB der dere etterlyser julepynt? Dere trenger jo ikke å pynte hele huset nå den første julen? Julepynt er ofte på 70% i romjulen.

Ikke stress, ikke bekymre deg, og ikke tro at julen kun er julaften. Julen er HELE desember. Gjør en hyggelig juleting hver dag, les julefortellinger, lag noe sammen, bak noe, se en julefilm, bruk tiden på hverandre. Tid og kjærlighet er det som betyr mest, og det er gratis. :)

Hvor i landet bor du forresten?
 
Lurer også på hvor dere bor?

Uansett så er det utrolig tøft gjort! Applaus til dere! Jeg har feira jul i alle år, men er enda ikke ferdig med å handle julepynt. Ta litt etter litt!
Ville ha droppa gavene til dere voksne, og heller fokusert på barna. Er mange tilbud, er snart black friday og jollyroom er midt i jolly racet. Ville ha kjøpt noen kupp der. :)
Ellers gått for de billige butikkene, nille, europris, evt sverige/danmark hvis dere bor i nærheten? Nille og europris har veldig mye fin pynt faktisk. :)
Ellers er det også et must å sjekke ut pinterest for inspirasjon! Der er det mye gjør-det-selv av ting man finner i naturen, og som ser utrolig fint ut! Ville også lagt ut annonse på feks facebook, der su skriver det du har skrevet her. Da vil jeg tro dere får mye pynt, og evt kkøpt mye billig brukt. :)
 
Back
Topp