Vi betaler for plassen å derfor skal den brukes

Det er ikke pålagt fri, da barna får tilbud om bhg i bydelen i sommerukene.

Våre barn er hjemme i påsken, jul og i 5 uker denne sommeren.

I fjor brukte vi plassen i sommer fordi jeg var syk og inn og ut av sykehus pluss høygravid i sommer. Det er fint å ha tilbud om bhg året rundt for de som trenger, men syns ikke det at fordi man betaler for plassen så skal den brukes er et godt argument.
 
Nå skriver du at barnehage er noe som finnes fordi foreldre skal jobbe/studere. Altså en ren barnevaktinstitusjon. Når barnehagen er så mye mer en det. De ansatte trenger en stausreise med høyere lønn. Det får de ikke om vi snakker barnehagen ned for å være ett barnevakt tilbud til foreldre med det behovet.
Ja det er bhg sitt utgangspunkt, det er derfor bhg ble skapt. Pedagogikken kom senere. Jeg har ikke snakket ned bhg, selv om du vil tolke det slik, det får være din sak.
 
Nei, tenkte aldri på den måten. Snarere tvert imot. Jeg er nemlig ufør (av flere gode grunner) og var sånn sett hjemme hver dag. Slet med dårlig samvittighet fordi han var i bhg mens jeg var hjemme. Samtidig stortrivdes han i bhg og det var ingen andre barn å leke med hjemme på dagtid. Han hadde stort utbytte av bhg og for mitt vedkommende var det helt nødvendig av helsemessige grunner. Hadde 100% bhgplass til ham, men han hadde korte dager og mye, mye mer fri enn de pålagte ukene. Det er jo nettopp det som er så fantastisk med å ha barn i bhg, at man kan ta barna ut når man selv har mulighet. Når de begynner på skolen forsvinner den muligheten.
 
Jeg har fri innimellom og noen dager holder jeg han hjemme , andre dager ikke! Skal jeg få gjort ting må jeg av og til bruke fridagen på det mens han er i Bhg! Heller det enn å gjøre det når han er hjemme! Da vil jeg ha mest mulig tid til han!
Dessuten så er det ikke alle Bhg som foretrekker at foreldrene tar dem fri i tid og utid!
Det forstyrrer litt ifht barnehage tiden ! Kontinuitet og samvær med jevnaldrende er også viktig!
Det kan forvirre viss man støtt og stadig tar dem fri!
Og kan ikke fordra dem som sier stakkars til dem som er mye i Bhg!
De koser seg der, og hadde det ikke vert bra ,- ja da forstår ikke jeg hvorfor en Bhg eksisterer !
 
Nå har ikke vi noe ferie selv i løpet av året annet enn Max 5 uker sommerferie. Så lenge han ikke er syk så er han i bhg, men han har ikke fulle dager siden jeg jobber 2 dager i uka bare. Han trives så mye bedre der en hjemme med meg[emoji28] han er bare 2 så blir nok litt annerledes når han er eldre [emoji4]
 
Er ikke fordi vi betaler, er på grunn av behovet vårt som foreldre og barnets behov. Hvis jeg leverer sent eller henter tidlig blir det alltid gråt og skuffelse. Han liker rutiner, så da lar jeg ham være fulle dager selv om jeg i teorien kunne hentet tidlig av og til. Da gjør jeg heller husarbeid, handler og lager middag før han kommer hjem. Det at far er sykemeldt og jeg straks høygravid merkes nå i påsken. Jeg er takknemlig for at barnehagen eksisterer, for det trenger vår aktive 2-åring akkurat nå.
 
Jeg har fri innimellom og noen dager holder jeg han hjemme , andre dager ikke! Skal jeg få gjort ting må jeg av og til bruke fridagen på det mens han er i Bhg! Heller det enn å gjøre det når han er hjemme! Da vil jeg ha mest mulig tid til han!
Dessuten så er det ikke alle Bhg som foretrekker at foreldrene tar dem fri i tid og utid!
Det forstyrrer litt ifht barnehage tiden ! Kontinuitet og samvær med jevnaldrende er også viktig!
Det kan forvirre viss man støtt og stadig tar dem fri!
Og kan ikke fordra dem som sier stakkars til dem som er mye i Bhg!
De koser seg der, og hadde det ikke vert bra ,- ja da forstår ikke jeg hvorfor en Bhg eksisterer !
Hvor mye man velger å ta barnet fri , har ikke bhg noe med.:)
 
Tar fri fra bhg når det passer :) Og i høst/vinter/påske/juleferier. Jeg er student så har fri de ukene :)
 
Jeg har fri innimellom og noen dager holder jeg han hjemme , andre dager ikke! Skal jeg få gjort ting må jeg av og til bruke fridagen på det mens han er i Bhg! Heller det enn å gjøre det når han er hjemme! Da vil jeg ha mest mulig tid til han!
Dessuten så er det ikke alle Bhg som foretrekker at foreldrene tar dem fri i tid og utid!
Det forstyrrer litt ifht barnehage tiden ! Kontinuitet og samvær med jevnaldrende er også viktig!
Det kan forvirre viss man støtt og stadig tar dem fri!
Og kan ikke fordra dem som sier stakkars til dem som er mye i Bhg!
De koser seg der, og hadde det ikke vert bra ,- ja da forstår ikke jeg hvorfor en Bhg eksisterer !

Har forståelse for første argument, selv om jeg aldri hadde gjort det selv!

Resten av argumentene har jeg mindre forståelse for.... Aldri fungert sånn i våre barnehager! Har man fått barn, ja da må man prioritere! Deres primærbehov bør komme først... Skolen og forpliktelser kommer tidsnok, da har man ikke lenger noe valg. Bhg eksisterer vel i første omgang for at foreldre skal få jobbe....
 
Får fri når jeg jobber helg og har ett par dager i uken fri. Hender jeg har henne hjemme når jeg skal på kveldsvakt også, men det kun hvis jeg har noen som passer henne fra jeg begynner på jobb til pappaen henter:)
 
Har forståelse for første argument, selv om jeg aldri hadde gjort det selv!

Resten av argumentene har jeg mindre forståelse for.... Aldri fungert sånn i våre barnehager! Har man fått barn, ja da må man prioritere! Deres primærbehov bør komme først... Skolen og forpliktelser kommer tidsnok, da har man ikke lenger noe valg. Bhg eksisterer vel i første omgang for at foreldre skal få jobbe....

Så voldsomt farlig det er å ha en fridag der man gjør ting som bør/er lettere når barnet er i Bhg !
Min prio er som nevnt å bruke tida på sønnen når han kommer hjem enn alt mulig annet !
Og som nevnt, innimellom tar jeg han ikke fri!

Og de har også behov for stimuli og kontakt med jevnaldrende!
Virker som et fy fy tema at barnet ikke er hjemme på fri dager ??

De lærer masse i Bhg og går glipp av masse når de ikke er der!
Har han vert mye vekke fra Bhg en periode , så er det en del styr før han kommer tilrette igjen der!

Og jeg prioriterer min sønn framfor det meste selv om det på deg høres ut som om kun de som holder barnet hjemme hver dag og time de har fri, er kun de som vet best og prioriterer!!

Vi er ikke enige, men du bør veie dine ord så du ikke kommer med masse rare konklusjoner!
 
Det er greit, men de har lov å komme med forslag ! De ser barna såpass mye at det er jo ikke rart om de gjør det!

Det gjør vi kun om vi ser at barnet trenger mer forutsigelse eller flere sammenhengende dager.

Barnehage er en bra ting, men barn har godt av fri innimellom utenom helger. Jeg ser hvor slitne enkelte unger kan bli. :/
 
Interessant tråd! Jeg ser poenget med å få mest mulig tid med egne barn, som mange er opptatte av. Selv har jeg ikke mulighet til å ha barna hjemme fra barnehage i hverdagen. Når både jeg og mannen jobber 8-16 mandag til fredag og har 5 uker ferie ila året må vi fintelle på feriedagene for å få året til å gå opp.

Det er mange (!!) som jobber fullt og fremdeles er veldig glad i egne barn og setter dem først i alt.

Et normalt år for vår familie er barna i bhg fulle dager hele uka, har fri hele påska, 4 uker sommerferie, en halv uke høstferie og så mye fri i romjula som mulig.

Da har jeg og mannen brukt alt vi har av ferie og gjerne et par tre fire ekstra dager også (de koster familieøkonomien dyrt).

Barna har det topp i barnehagen og savner vennene sine når de har fri i feriene. Jeg mener de har det veldig godt selv om de får fulle uker i barnehagen [emoji4]
 
Det gjør vi kun om vi ser at barnet trenger mer forutsigelse eller flere sammenhengende dager.

Barnehage er en bra ting, men barn har godt av fri innimellom utenom helger. Jeg ser hvor slitne enkelte unger kan bli. :/

Enig i det! Det er klart de trenger det!
Synes bare det er litt dårlig gjort av folk å tolke det dithen at om ikke alle gjør det sånn el sånn, så er man foreldre som ikke prioriterer barna sine! Det er ganske stygt gjort når det ikke stemmer ! Og er det noe jeg prioriterer , så er det sønnen min
 
Det gjør vi kun om vi ser at barnet trenger mer forutsigelse eller flere sammenhengende dager.

Barnehage er en bra ting, men barn har godt av fri innimellom utenom helger. Jeg ser hvor slitne enkelte unger kan bli. :/
Mhm å det er i grunn sjelden vi gjør det
 
Så voldsomt farlig det er å ha en fridag der man gjør ting som bør/er lettere når barnet er i Bhg !
Min prio er som nevnt å bruke tida på sønnen når han kommer hjem enn alt mulig annet !
Og som nevnt, innimellom tar jeg han ikke fri!

Og de har også behov for stimuli og kontakt med jevnaldrende!
Virker som et fy fy tema at barnet ikke er hjemme på fri dager ??

De lærer masse i Bhg og går glipp av masse når de ikke er der!
Har han vert mye vekke fra Bhg en periode , så er det en del styr før han kommer tilrette igjen der!

Og jeg prioriterer min sønn framfor det meste selv om det på deg høres ut som om kun de som holder barnet hjemme hver dag og time de har fri, er kun de som vet best og prioriterer!!

Vi er ikke enige, men du bør veie dine ord så du ikke kommer med masse rare konklusjoner!

Min eldste er også i bhg selv om jeg har fri. Yngste kommer også til å være i bhg selv om heg har noen fridager innimellom. Helt sprøtt at det ikke skal være lov til å få ordne hus og hjem uten at ungene er hjemme.
 
Back
Topp