Veien blir til mens man går

Ennasus98

Flørter med forumet
Her ligger jeg, på gyn. poliklinikk etter min første og forhåpentligvis siste operasjon noen gang. Jeg har så mye tanker jeg føler jeg må få ut og det er begrenset hvor mye mennesker rundt meg forstår, så tenkte kanskje jeg kan starte en slags dagbok her for å få ut alt og forhåpentligvis få litt støtte og råd fra dere her inne som har stått i mange tøffe situasjoner.
Har ikke skrevet mye her inne før så bare si fra hvis jeg gjør noe feil.

Kan jo starte med å fortelle litt om meg.

Jeg er en kvinne på straks 25 ifra Østlandet, har akkurat giftet meg med mannen i mitt liv som jeg har vært sammen med siden 2014, han er straks 27.
 
Deler litt opp i biter for ble visst veldig mye tekst:)
Vi begynte aktiv prøving i April 22 men prøvde litt fra og til før dette og har heller aldri brukt prevensjon så har ikke helt styring på PP. Mnd gikk uten noe positiv test og i oktober 22 fikk jeg utskrevet dobbel dose letrozol, dette har jeg stått på frem til nå så det er mange mnd uten resultat, eggene var alltid store og fine, slimhinne var tykk og fin så hver mnd var beskjeden «nå går det». Alle blodprøver var fine og jeg fikk påvist eggløsning.

I juni 23 ble jeg tipset om en fertilitets gynekolog på Volvat Storo, fikk time der 30. juni. Han ble sjokkert over at jeg har fått gå på letrozol så lenge uten å prøve andre støttemedisiner. Han startet henvisning til ivf, siden vi allerede hadde alt av blodprøver og sædprøve av mannen. Fikk kontrastvæske gjennom egglederne, de var åpne men fy for en smerte, jeg måtte bli liggende der i ca to timer og fikk ekstreme smerter så han lurte på om det kanskje var noe rusk inni der som nå hadde blitt skylt ut. Samtidig som han var inni der så han noe rart på den ene eggstokken han ville følge opp så vi fikk ny time 27.07.23.

Den 13.juli fikk jeg mens igjen og tok det siste brettet jeg hadde med letrozol, dro til gynekologen 27.juli og hadde da en sprekkeferdig follikkel på 22mm og slimhinne på ca 14mm. Han skrev ut otrivelle og sa jeg burde ta den samme ettermiddag. Jeg gjorde dette og ventet spent men hadde lite forhåpninger pga det ikke hadde skjedd noe tidligere.

Torsdag 10.08 fikk vi besøk fra Nederland pga vi skulle gifte oss lørdag 12.08, så jeg tenkte jeg skulle ta en test så jeg kunne ta noen glass med god samvittighet. Tisset i en kopp, dyppet strimmelen og la den ned. Vasket hender osv og til min store overraskelse lyste det en svak rosa strek mot meg, min aller aller første positive test!! Noe av det første jeg gjorde var å poste her på forumet for å forsikre meg om at det jeg så var ekte. Etter det løp jeg inn og viste til mannen. Det var jo den beste bryllupsgaven man kunne tenke seg. Tok en digital 11.08 som viste 1-2, da var jeg ca 12/13 dpo. Jeg regnet lørdag 12.08 som IKM. Vi levde i en lykkelig liten boble over helgen, bryllup osv..
 
På mandag 14.08 tok jeg en ny digital som fremdeles bare viste 1-2, da ble jeg litt redd og fikk legetime for å teste hcg, den var bare på 23, tok en ny hcg onsdag 16.08 som var 54. Legen ringte og sa at det var lave tall men fremdeles dobling så hun mente befruktning kunne skjedd senere. Jeg vet jo ca når jeg hadde eggløsning så det trodde jeg ikke på men trøstet meg med at kanskje implantasjon hadde skjedd litt sent. Vi hadde en ny bryllupsfeiring 18-20 aug, på lørdag 19ende begynte jeg å blø men ikke mer enn tre tørk så prøvde å ikke freake helt ut. Spottet litt brunt de påfølgende dagene og fikk en time hos ultralydjordmor 22.aug, begynte å blø kraftig med koagler samme dag men dro på timen likevel, der kunne hun ikke se noenting så hun konstaterte med fullverdig spontanabort. Var jo knust såklart men bare klar for å bli ferdig. Blødde kraftig resten av dagen med mye klumper osv, blødningen avtok dagen etter også spottet jeg litt i noen dager. Jeg tenkte jeg var ferdig med det verste.
Begynte så å blø igjen en uke etterpå og merket også at puppene mine var blitt mer ømme og hadde veldig markerte blodårer. Kom meg til fastlegen dagen etter (30.08) og hun henviste videre for å utelukke exu. Kom inn på poliklinikken samme dag, ingen funn på UL men hcg på 183. Torsdag 31.08, samme dagen som min far døde for mange år siden, dro jeg på akutten fordi jeg var så nervøs og fikk bli sjekket, ingen funn på UL men hcg på 209, så den hadde steget. Da ble jeg lagt inn over natten, tok ny prøve morgenen 01.09 og hadde hcg på 237 om jeg husker riktig. Jeg hadde ingen sterke smerter så de sendte meg hjem med lav terskel for å komme inn ved minste lille ting. Mens jeg fortsatt var på sykehuset fikk jeg tlf fra min ste-far at mamma måtte bli lagt inn på psykiatrisk, hun var lagt inn i juni med en psykose også har psykiaterne tulla så mye med opp og ned på medisiner at hun fikk et mildt tilbakefall.. men veldig glad hun er på et trygt sted. Når jeg kom hjem og hadde sovet noen timer ringer min bror meg og sier at han er på vei hjem til vår minste bror fordi ste-far hadde fått et massivt hjerteinfarkt når han kom hjem etter å kjørt min mor.. og midt oppi alt dette skal minste bror konfirmeres lørdag 9.9, jeg begynte nesten bare å le fordi det er så tragi-komisk at man ikke kan forestille seg det engang. Vi har litt galgenhumor i vår familie så det hjelper litt på å ikke grave seg fullstendig ned. Heldigvis har det gått veldig bra med min bonus pappa så han er hjemme igjen nå.
Dro inn igjen på akutten på lørdag 2.9 fordi jeg ikke klarte å vente til mandag, er ganske terror å gå rundt og vente på å få intense smerter eller gå inn i sjokk pga tuben sprekker. Hadde ingen blod i buken og de fant heller ingenting på UL men hcg hadde steget til 304. Tilbake igjen på mandag for blodprøve og UL, fremdeles ingen funn men hcg hadde steget til 383. Legen sendte meg hjem og sa at de helst ikke ville operere før de visste hvor det satt. På tirsdag 5.9 fikk jeg mer stikkende smerter i høyre side og begynte å blø friskt blod, ganske mye. Dro inn til enda en sjekk av en ny lege, denne gangen klarte hun å se en 8 mm fortykkelse som lå nære tuben på høyre side, de la meg inn. Hcg hadde bare steget til 393 så jeg fikk et lite håp om at det var på vei til å snu. I går (6.9) hadde hcg sunket til 354 over natten hadde jeg hatt såpass stikkende smerter at jeg våknet ca hvert 30.minutt så det føltes trygt å være innlagt. Jeg var såklart veldig glad for synkende hcg men legene ville fortsatt operere pga de ville få fjernet den ødelagte tuben, jeg skjønte poenget men er livredd for narkose, operasjon og alt som hører med så jeg lå og hylgråt de siste to timene før operasjonen. Fortalte mannen min hvor høyt jeg elsker han og at alt han måtte huske å gjøre hjemme hvis jeg dør (Hahah). Ble trillet ned til pre op og fikk snakket mye med anestesilegene før vi begynte. Når jeg kom inn i operasjonssalen og de begynte å sette inn kanyler så fikk jeg totalt panikk og prøvde å komme meg ut men da satte de litt beroligende også ble det bedre. Våknet av at hun ene anestesisykepleieren ropte på meg og det neste jeg husker er at jeg var i sengen på vei inn til oppvåkning. Fortsatt veldig forbauset over at for meg hørtes det ut som hun ropte samtidig som jeg våknet men hun var jo ikke der så jeg husker vel hennes stemme fra hun vekket meg inne på stua.
Ute på oppvåkning hadde jeg en del smerter så de satte veldig mye smertestillende synes jeg, oxynorm, morfin, fentanyl og en ting til jeg ikke husker. Når jeg våknet idag var jeg så kvalm og det er jeg enda. Sitter igjen helt tom og litt håpløs.

Gratulerer hvis du har orket å lese alt dette.
 
Er det trygt og bli gravid igjen? Hvor stor er sjansen for ny exu? Kan jeg begynne med støttemedisiner igjen? Er det noe jeg har gjort for at den har havnet på feil sted?
 
For en forferdelig opplevelse! Alt skulle vist skje på en gang der hos dere.

Når det kommer til EXU har jeg ikke noe erfaring, men vet at det er andre her inne som har opplevd det. Så vidt jeg vet skal det ikke være noe problem å bli gravid igjen, men du får nok ekstra oppfølging av lege i neste svangerskap. Angående støttemedisiner, så kan det være greit å snakke med legen om det før du begynner igjen.
Det jeg kan si helt sikkert er at det ikke er noe du har gjort som førte til EXU! Det er lett å føle på skyld etter å ha vært igjennom en sånn opplevelse, man prøver å finne noe man kan legge skylden på, noe man kan bruke som en forklaring, noe man kan endre til neste gang.. Men det er ikke din feil, du har ikke gjort noe galt.
 
Du kunne ikke gjort noe for å forhindre eller påvirke til å få exu, det er helt tilfeldig og dritt.
Ville snakket med gyn som følger deg opp og ønsket meg samme mix igjen, fordi du faktisk ble gravid på det.
Det som er greit å vite er at det er en viss forhøyet sjanse for gjentakelse, det får man ikke gjort noe med. Dette skal følges opp, og ul rundt uke 7 er ganske vanlig.

Det er også ofte veldig tydelig på hcg-blodprøver at det ikke stiger som det skal hvis det er exu så det går ann å spørre om å få neste gang.
 
Back
Topp