Vanskelig å legge om kvelden

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hjelpes, han har blitt kjempevanskelig å legge om kvelden. Helst skal vi puppe til han sovner, men han er så mark at det har han heller ikke tid til. Og jeg har knapt nok melk igjen, så det er vondt å amme mer enn et par min. Hvis jeg legger ham i sengen er det vræling fra før han treffer madrassen, og han spretter opp med en gang. I går sto jeg ved sengen i en halvtime, la ham ned straks han var oppe. Funket ikke. Endte opp med å måtte stå bøyd over sengen med hånden på ham i 20 min før han var borte. I dag forsøkte jeg å stå med ryggen til ham, ved døren. Hyyyyling. Lot ham drive på noen minutter før jeg tok ham opp, da var ham som limt inntil meg og skulle helst sove der. Mens jeg sto, vel og merke, hvis jeg satte meg ned på sengekanten hylte han like ille som om han sto i sengen. Endte igjen med å stå bøyd over sengen med en hånd på ham, etter en halvtimes tid, kanskje litt mindre. Han sovnet på 5 min i dag da.

På dagtid sover han ute i vogna, og da holder det at jeg legger ham ned, tar på sele, triller vogna ut og går inn. Sovner uten en lyd. Når han våkner et det også uten en lyd, han kan ligge lenge og se seg om, eller skravle for seg selv. Når han våkner i sengen er det alltid hyling. Både midt på natten og hvis han en veldig sjelden gang sover til 6 (1-2 ganger i mnd, ellers våkner han alltid minst en gang). Han ender alltid opp i sengen vår uansett, de siste ukene har det vært i 3-tiden. Tidligere var det i 5-tiden.

I natt prøvde jeg å ikke ta ham over. Ofte har det funket å enten rugge sengen (har bed rockers under bena) eller ha en hånd på ham, så har han sovet 1-2 timer til før han havner i sengen vår. Han hylte i en time, før jeg ga opp.

Noen tips??
 
Aight, lets solve this. Dagrutiner? Når står opp? Dupp 1-dupp 2? Når legge han seg? Prøvd sovepose? De finnes med seler...?
 
Våkner ca kl 7.
Frokost kl 8.
Leke inne, hjelpe til med husarbeid (oppvaskmaskin, klesvask, støvsuging etc).
Lunsj kl 11.
Hvis oppholdsvær tar vi med hundene og triller tur 1130. Han sitter oppreist først og legges ned etter hvert. Sovner i 12-tiden. Sover ca 2 timer.
Hvis han våkner tidlig får han en yoghurt.
Middag kl 15.
Leke ute hvis det er opphold og temperatur til det. Handling of slikt pleier å skje etter middag.
Kveldsmat kl 18.
Kveldsstell med tilhørende rutiner, legges kl 19.

Har brukt sovepose, men det er for varmt til det nå, han renner bort.
Har hatt 1 dupp i snart 2 mnd, det bestemte han selv.
Spiser godt, vektkurven økte mer enn lengdekurven på ettårskontrollen.

Han ligger i to uten protester i vogna, med sele, men han flytter mye rundt på seg om natten, uten å våkne, så jeg føler at sele i sengen kan bli ubehagelig? Forskjell på å sove 2 timer i samme stilling og 12 timer.
 
Sover han på eget rom?

Her hjalp det når jeg flyttet ut av rommet og det ble slutt på nattpupp. Han kunne tulle seg ved legging, og jeg måtte rett og slett slutte å legge han ned og holde på han osv. Her begynte jeg med å legge han, og hvis han gråt og sånn da så lå jeg bare i sengen ved siden av og evt sang til han roet seg selv og sovnet. (Han gråt dog ikke så lenge før han roet seg og la seg så du har nok litt mer utfordring der) Da skjønte han etterhvert at når han ble lagt så skulle han sove. Nå har det gått seg sånn til at jeg ammer, synger og legger han i sengen så går jeg ut av rommet og han sovner av seg selv.
Det er helt fantastisk ! :)

Her merket vi og at hvis det var jeg som tok han på natten så var det mye mer hyling enn om det var pappaen som tok han. Nå våkner han sjelden på natten, for det er jo bare pappa som sover i sengen ved siden av, og han har jo ikke noe melk! :p jeg sover i gangen utenfor :)
 
Uff eg har de likt akkurat nå sliter me å få henne till å sova. Ska snu seg runt og runt hela tiden å tar fra 30-60 før hon somnar. Tenker kanske detta e bara en periode :)
 
Våkner ca kl 7.
Frokost kl 8.
Leke inne, hjelpe til med husarbeid (oppvaskmaskin, klesvask, støvsuging etc).
Lunsj kl 11.
Hvis oppholdsvær tar vi med hundene og triller tur 1130. Han sitter oppreist først og legges ned etter hvert. Sovner i 12-tiden. Sover ca 2 timer.
Hvis han våkner tidlig får han en yoghurt.
Middag kl 15.
Leke ute hvis det er opphold og temperatur til det. Handling of slikt pleier å skje etter middag.
Kveldsmat kl 18.
Kveldsstell med tilhørende rutiner, legges kl 19.

Har brukt sovepose, men det er for varmt til det nå, han renner bort.
Har hatt 1 dupp i snart 2 mnd, det bestemte han selv.
Spiser godt, vektkurven økte mer enn lengdekurven på ettårskontrollen.

Han ligger i to uten protester i vogna, med sele, men han flytter mye rundt på seg om natten, uten å våkne, så jeg føler at sele i sengen kan bli ubehagelig? Forskjell på å sove 2 timer i samme stilling og 12 timer.
De får jo snudd seg på sidene da tror jeg? Det jeg tenker er at hvis du begynner å bli tom for melk? At kanskje han trenger meg påfyll enn det du kan tilby sånn at han blir god og mett?
 
Her er rutinene sånn:
Står opp
1 tine etter spiser vi frokost
Når han har vært våken ca 2.5-3 timer sover han første dupp. Denne varer fra 1.5 til 2.5 time. Spiser lunsj når han våkner. Dupp 2 etter 3 timer. Varer ca 45-1.5 time. Så er han våken 3.5 time før leggetid. Da sovner han fort. Men som du vet så forblir han jo ikke sovende da :p men kan det er utviklingssprang ? Min er i et sprang nå iallfall
 
Sover han på eget rom?

Her hjalp det når jeg flyttet ut av rommet og det ble slutt på nattpupp. Han kunne tulle seg ved legging, og jeg måtte rett og slett slutte å legge han ned og holde på han osv. Her begynte jeg med å legge han, og hvis han gråt og sånn da så lå jeg bare i sengen ved siden av og evt sang til han roet seg selv og sovnet. (Han gråt dog ikke så lenge før han roet seg og la seg så du har nok litt mer utfordring der) Da skjønte han etterhvert at når han ble lagt så skulle han sove. Nå har det gått seg sånn til at jeg ammer, synger og legger han i sengen så går jeg ut av rommet og han sovner av seg selv.
Det er helt fantastisk ! :)

Her merket vi og at hvis det var jeg som tok han på natten så var det mye mer hyling enn om det var pappaen som tok han. Nå våkner han sjelden på natten, for det er jo bare pappa som sover i sengen ved siden av, og han har jo ikke noe melk! :p jeg sover i gangen utenfor :)
Høres deilig ut, det er mer kamp i min tydeligvis. ;)
Vi har ikke mulighet til å ha ham på eget rom, ellers hadde jeg flyttet ham ut for lenge siden. Så kunne vi ha byttet på å ligge på barnerommet om nettene, liten hensikt at begge våkner hele tiden.

Han hadde en periode det bare var å amme og legge ham ned, så var han borte på noen sekunder, så dette er vel kanskje bare en periode.
 
Uff eg har de likt akkurat nå sliter me å få henne till å sova. Ska snu seg runt og runt hela tiden å tar fra 30-60 før hon somnar. Tenker kanske detta e bara en periode :)
Får håpe det, har jo hatt flere av dem. Det har bare ikke vært så ille som dette siden jeg fikk avvent ham fra å ammes i søvn.
 
De får jo snudd seg på sidene da tror jeg? Det jeg tenker er at hvis du begynner å bli tom for melk? At kanskje han trenger meg påfyll enn det du kan tilby sånn at han blir god og mett?
Jeg har delammet hele tiden, han får ordentlig kveldsmat og flaske med melk før legging. Han et absolutt ikke sulten, ammingen har de siste mnd kun vært for kosen, nærheten og den siste nedroingen før leggingen. Jeg får fortsatt skvist ut melk, men det hører jeg folk som ikke har ammet på flere år også klarer, så det er nok bare en liten smak igjen nå.
 
Her er rutinene sånn:
Står opp
1 tine etter spiser vi frokost
Når han har vært våken ca 2.5-3 timer sover han første dupp. Denne varer fra 1.5 til 2.5 time. Spiser lunsj når han våkner. Dupp 2 etter 3 timer. Varer ca 45-1.5 time. Så er han våken 3.5 time før leggetid. Da sovner han fort. Men som du vet så forblir han jo ikke sovende da :p men kan det er utviklingssprang ? Min er i et sprang nå iallfall
Kan være, han har nettopp oppdaget at man kan gå. Bruker gåvogen som en helt, og alt annet han kan skyve foran seg for å støtte seg til. Kan jo ha en sammenheng. Mulig det er flere tenner på vei og. Og han har vært veldig treg i magen de siste dagene, det hjelper sikkert ikke heller.

Min er våken i 5 timer nå, før det er noen vits i å legge ham. Det ble plutselig mye lengre dager da han ikke ville ha mer enn én dupp gitt.
 
Her er rutinene sånn:
Står opp
1 tine etter spiser vi frokost
Når han har vært våken ca 2.5-3 timer sover han første dupp. Denne varer fra 1.5 til 2.5 time. Spiser lunsj når han våkner. Dupp 2 etter 3 timer. Varer ca 45-1.5 time. Så er han våken 3.5 time før leggetid. Da sovner han fort. Men som du vet så forblir han jo ikke sovende da :p men kan det er utviklingssprang ? Min er i et sprang nå iallfall
http://www.babyverden.no/Baby/Oppdragelse/Dette-er-babyens-10-vanskeligste-perioder/
Midt i den verste perioden, tydeligvis!
Merker det på ham til daglig, utrolig klengete, og hvis jeg går vekk fra ham kan han plutselig begynne å hyyyle. Eller hvis han er for langt unna meg, feks ved leggen min og ikke i armene mine. :p Tullebukk. ❤
 
Får håpe det, har jo hatt flere av dem. Det har bare ikke vært så ille som dette siden jeg fikk avvent ham fra å ammes i søvn.
Eg og har haft de perioderna men syns og att den har vart den værsta .
 
Jeg har delammet hele tiden, han får ordentlig kveldsmat og flaske med melk før legging. Han et absolutt ikke sulten, ammingen har de siste mnd kun vært for kosen, nærheten og den siste nedroingen før leggingen. Jeg får fortsatt skvist ut melk, men det hører jeg folk som ikke har ammet på flere år også klarer, så det er nok bare en liten smak igjen nå.
Skjønner :)mange jeg har snakket med lager et poeng i å ha ammingen o begynnelsen av rutinen. Men tipper det ikke er problemet deres kanskje?
 
Kan være, han har nettopp oppdaget at man kan gå. Bruker gåvogen som en helt, og alt annet han kan skyve foran seg for å støtte seg til. Kan jo ha en sammenheng. Mulig det er flere tenner på vei og. Og han har vært veldig treg i magen de siste dagene, det hjelper sikkert ikke heller.

Min er våken i 5 timer nå, før det er noen vits i å legge ham. Det ble plutselig mye lengre dager da han ikke ville ha mer enn én dupp gitt.
Det skjer nok ekstremt mye i hodene på de nå for tide ! Gåing og snakke ect! Hjernen jobbe på høygir!
 
Back
Topp