Valp + baby = sant eller katastrofe?

Valhin

Betatt av forumet
Som overskriften sier;

Er det idyllisk og de vokser opp sammen og lever lykkelig i alle sine dager?

Eller er det katastrofealarm og vaskebøtter og flaskemating om hverandre?
 
Hund og baby går fint.
Valp har jeg ikke prøvd, vi overtok vår som voksen, men tenker jeg ville fått en baby om gangen....
 
Slitsomt. En valp må følges nøye med, ellers har du våte gulv. Og de skal ut med en gang de har sovet (noe de gjør flere ganger i døgnet), ut etter mat, lek og opplæring.
Ville ikke satset på valp og nyfødt baby sammen. I værste fall du får en kolikk-baby, og har en valp oppå der igjen som piper og bjeffer. Vent iallefall til ungen er 1 år og fått rutinene på plass.

Eventuelt få en voksen hund. Mange raser lever i mange år.
F.eks pomeranian lever i minst 15 år. ;)
 
Vi overtok altså en 7 åt gammel hund da jeg var gravid med mellomste. Eldstemann var to år. Hunden var dessert og husren, så det gikk veldig greit. Nå er hun 13 år gammel og rasen blir 12-14 så hun er gammel. Vi fikk dog ikke hund fordi vi ville ha hund men fordi hunden trengte et sted å bo.
 
Har Du hatt hund før?
Bor du slik at du bare kan slippe valpen ut?
Er det første ungen?

Jeg ville mye heller kjøpt valp med liten baby enn valp og 1 åring.

Å overta en voksen hund er ikke bare bare det heller. Har overtatt to, en sin var et vrak (mishandler), han ble veldig bra. Nr 2 kjøpte jeg etter 7mnd leting. Han var ung, men godt sosialisert. Han er ikke spesielt glad i barn:-( Neste gang blir det valp!
 
Ja, voksen hund er ikke bare-bare. Vi visste at det var en barnevennlig hund som var godt behandlet, den var i familien fra før, vi kjente henne. Fremmede hunder blir noe annet.

Og ja. Ikke valp og ettåring heller. Jeg hadde altså valgt en baby om gangen, og valpen først. Eller ventet til ungene var store nok til "vent litt, jeg må bare ut med hunden"
 
Vi har hatt hund i mange år, men savnet melder seg av og til... Vi har to barn, 3 åringen som spør veldig etter den gamle hunden vår og en jente på 8 uker (med kolikk som noen nevnte over her! :p )
Jeg vet innerst inne at det hadde vært veldig slitsomt...............
Men det er jo så hyggelig også innimellom alt slit...
 
Det første året til vår (fantastiske, nydelige og gode) hund var helt forferdelig, bare kaos fra ende til annen og ingen trenere som kunne hjelpe oss (fikk beskjed om at jeg hadde kjøpt katta i sekken). Hadde jeg fått baby samtidig hadde jeg sannsynligvis fått alvorlige psykiske problemer som følge av stress (jeg tuller nesten ikke). Hunden var 1,5 år da vi fikk vårt første barn, og da hadde det begynt å gå i riktig retning. Siden da har det heldigvis bare gått bedre og bedre. Så ja til hund og baby, men nei til valp og baby. Sånn var det her, i alle fall, ikke alle valper som er som vår. :p
 
Vi har hund og barn, det går veldig fint. Men etter den babytiden vi hadde med kolikk, er jeg veldig glad for at vi ikke hadde valp samtidig! Og vi hadde en "enkel" valp som var stueren omtrent fra starten av. Men den skal jo uansett sosialiseres og vennes til mye nytt i begynnelsen.
 
Fikk valp når gutten var 6 måneder, det var hektisk en stund, men gikk helt fint. Vil nok prøve å unngå akkurat det igjen, men vet jo at det godt kan skje hvis det passer seg sånn
 
Jeg hadde antagelig blitt innlagt på lukket avdeling om vi hadde fått valp og baby samtidig. Valpen vår var ut å tissa flere ganger i timen de første 2-3 ukene og krevde mye (akkurat som valper gjør), så det hadde nok kræsjet veldig med amming og ødelagt all mulighet til noen form for søvn
 
Vi fikk valp da vesla var rundt 5 mnd, og hadde ingen problemer med det. De er gode venner idag og de har virkelig hatt en stor glede av hverandre hele veiene :D sovet sammen, lekt sammen og gått tur sammen og nå som de begge er 3 år, så krangler de med hverandre også, haha! De har en spesiell kommunikasjon, veldig morsomt å se :)
Hadde nok ikke valgt å få hund når vesla var så liten om vi f.eks bodde i blokk og hadde lang vei ut da, mtp at de må ut for å gjøre fra seg mange ganger i døgnet, og våkner gjerne på natten fordi de må på do etc. Så her var det avgjørende at vi bodde slik vi bodde :)
 
Ville heller kjøpt valpen litt før fødsel så den er stueren til babyen kom. Eller så ville eg venta. Krever ein del både baby og valp. Vår hund er 1,5 år og vi har baby på 1 mnd. Det går veldig bra. Vår hund krever "lite". Han er stueren og ha utegård. Så legger vi tur/aktivisering opp til det som passer oss. Han har liksom bare sklidd inn i våre vanlige rutiner. Og det er 3 barnet så er avslappa til hele baby tiden. Hunden har veldig godt forhold til barna da :) ho på 3,5år er Bestevenn med hunden :p
 
Jeg er kun vant med foreldrene mine sin hund sammen med baby men hun var voksen da vi fikk mini. Har hørt fra oppdrettere at de fraråder vordene/nybakte foreldre å anskaffe seg hund i permisjonstiden (mange sier til oppdrettere at de går jo hjemme allikevel og har god tid til å ta seg av valp og baby) fordi det er utrolig mye arbeid med en hund første året. Den skal bli stueren, dresseres osv og en vet ikke hvordan ungen er når den er født. Mange oppdrettere har jeg forstått opplever at nybakte hundeeiere med babyer i permisjonstiden må gi fra seg hunden igjen fordi de ser det blir for mye og stort ansvar. Er selv vokst opp med hund og kunne aldri tenkt meg å skaffet meg valp mens jeg gikk i permisjon. Den skal følges like mye opp den som barnet så ville heller da ventet til barnet ble litt eldre og mer selvstendig før jeg skaffet meg ansvaret med en valp
 
Jeg hadde ikke valgt valp og spedbarn på likt fordi begge krever ekstremt mye oppfølging hehe :p valp er vel så travelt som baby! Men hund og barn er ganske idyllisk. Er selv vokst opp med hund. Vi fikk valp da jeg var 1-2 år, og det tror jeg mamma synes funket bra :) vi hadde da voksen hund da lillebror ble født, og det er absolutt idyll på mange måter :)
 
Kolikk baby og valp - nei ikke aktuelt. Hver ting til hver sin tid! :)
Det er noe med å kunne kose seg i øyeblikkene som er, og kunne slappe av når babyen sover. Valpen skal gjøres husren, må sosialiseres over alt og da bør fullt fokus være på valp, ikke valp barnevogn og skrikende baby, og den skal læres hverdagslydighet. Nei vent med hunden, slik at en kan kose seg med tidene :) jeg synes kolikk baby og 1 år gammel hun var strevsomt nok :p tiltross for at hunden lufter seg selv ute og ikke trenger det ekstra som en valp krever. :)
 
Vi fikk valp i september og baby i februar året etter. De forgudet hverandre og hadde vi ikke måttet avlive hunden pga sykdom ser jeg for meg det ville blitt happily ever after :)
 
Et mareritt. Se for deg du ammer I sofaen, så kommer valpen og tisser/bæsjer /gnager på skoene dine.
True story... et slit.
 
Når jeg var førstegangsfødende så fikk jeg i meg valp 3 mnd før termin, å det gikk veldig fint :) Nå hadde vi flaks med både valp og baby da, ingen av de krevde mye og sov over natta fra dag 1. :)
 
Jeg har hatt valp, og to babyer. Men ikke samtidig.
Valp var en dans på roser sammenlignet med babyer ;) Men man må opp om natta i potensielt lang tid, og hvis babyen endelig sover, så er det valpen som må opp og ut. Valpebiting er heller ikke noe man må glemme, du kan risikere at valpen biter på babyen din og valper har skarpe tenner. For meg høres det slitsomt ut. Men tror det er bedre når barnet kan reise seg, og hvis du velger en bitteliten rase som er mye mindre enn babyen (hvis ikke kan valpen velte babyen etc).

Hadde nok ventet. Vi vurderte valp når minste er 10-12 mnd, men kjenner at det kanskje blir litt mye.
 
Back
Topp