Våkner mange ganger på natten

MrsValentine

Forelsket i forumet
Fra gutten min på snart 1 år legger seg 18.30, til han ikke gidder mer 05, så våkner han gjerne 4-10 ganger.... dette har han gjort i ca 5 mnd... frem til da våknet han kanskje 1-2 ganger.

Nå begynner vi å bli utrolig leie av å måtte stå opp så mye, og gruer for hvordan det blir når pappaen er ferdig i perm.

Noen som har råd???

Har prøvd å ikke gå inn med det samme, og vente litt lenger hver gang... Gutten ga seg ALDRI.

Når han våkner så reiser han seg med en gang, og står og gråter/hyler.

Nytter ikke å ta han inn til oss, han vil ikke sove da heller.

Hilsen slitne foreldre....
 
Det er ikke noe uvanlig med oppvåkninger i den alderen (min er snart to og våkner fortsatt litt på natt, iblant 1-2 ganger, iblant mister jeg tellinga), men min sover til 6-730 da, så det blir jo litt bedre.

Men uansett - er han frisk? Veldig mange oppvåkninger og store problemer med å roe seg er gjerne tegn på at noe er ubehagelig ev plass. Ører, refluks, pustestopp pga store mandler/polypper? Dette trenger ikke å merkes på dagtid eller engang ved dagsoving. Kanskje faktisk tørst (får han mye fast føde? Drikker han nok?)? For varmt/kaldt på rommet?

Hvordan sover han på dagtid? Ofte kan man fikse natta ved å justere ting på dagtid.
 
Hvor mange dupper på dagen? Og varighet på de? Kan være så "enkelt" at det må justeres litt der bare. Ellers kan det være andre årsaker som Klussedull nevner, ubehag som trykk i ørene.. prøvd å heve hode enden på sengen?
Hva skjer før leggetid? Er det tv-titting? Her får vi urolige/umulige netter om det blir tv-titting de 2 siste timene før legging for natten f.eks :)
 
Enig med de over. Kanskje for mye dupp på dagen eller noe annet som plager.
 
Hva med å bare la ham sove hos dere fra kvelden? Da slipper dere i det minste gå opp når han våkner. Han er jo veldig liten enda.
 
Sovner han på egen hånd ved leggetid? Det heter seg at hvis barn sovner mens mamma eller pappa er der (og gjerne synger/holder/ammer..) blir de satt ut når de våkner på natta. De våkner da skikkelig isf for å bare snu seg og sove videre. Her hjalp det. Han begynte å våkne en del mindre ila natta og nå sover han hele natta gjennom stort sett hver natt [emoji5] Er 2,5 år nå.
 
Det var likt her.
Når vi kutta ut all melk og vann så sluttet han til slutt. Måtte også kutte ned dupp i bhg litt.
 
Back
Topp