Utredning

trebarnmamma

Forelsket i forumet
Hei

Jeg har en gutt som nettopp ble 7år. Siden han var liten har han alltid vært spesiell.
Han har opplevd mye i sitt liv og pga skilsmisse ble utredningen stoppet fordi de mente han reagerte på skilsmisse. Men dette begynte mange år før skilsmissen fant sted.
Jeg som mamma prøve jo alt for å bli hørt så han kunne bli utredet, men det var lite hjelp å få.
Vi gikk gjennom PPT, og han hadde en egen pedagog i barnehagen hver dag en periode da de begynte å innse at han trengte hjelp.

Han takler overgangsituasjoner svært dårlig, blir fort sint og har store problemer med å være i samling med andre barn eller voksne. Knytter seg svært til mor eller far. Tåler ikke høye lyder, ikke musikk, roping eller andre situasjoner. Er svært opptatt av å ha det ryddig og pent. Ommøblerte jeg så satte han ting tilbake der det var før. Det var en periode der han var så sint at han bet søsknene sine, slo hånden gjennom glasset på døren (gammel dør), dette gikk da bra for dere som lurer. Men det er slike ting som stikker ut. Han klarer ikke å konsentrere seg i samlinger, lek og samspell med andre barn. Han får ikke lett venner og er ofte alene.
Hvis det har vært noe så blir han stille og sitter alene, han klarer ikke å formulere ordene sine og snakke om følelser, takler heller ikke å få trøst. Han har aldri synget en sang etc.
Han fikk hjelp i barnehagen i overgangsituasjoner og da gikk det bedre.Men han måtte ha en egen person hele tiden.
Han har nå begynt på skole og han har flyttet til far, som da ikke forstår dette. (lang historie som jeg ikke går inn på)
Jeg har prøvd å kjempe for å få han utredet. Endelig nå skjønner de at han trenger å bli utredet.

Er det noen som har blitt utredet for slik oppførsel?

Ellers så er han jo veldig glad, fornøyd, spiser mye mat, kan sitte i flere timer å leke med leire eller lego etc. Han må alltid føre leken selv.

Synes så synd på gutten min, for han blir uthengt allerede nå i 1 klasse fordi han er annerledes enn andre.

Vi hadde bursdagselskap med alle guttene i klassen hans her en dag. Jeg og han satt for det meste i gangen og lekte, da han ikke klarte bråk og lek med andre barna. SFO synes han er svært krevende.

Råd anyone?
 
Jeg har en 1.klassing som høres ganske lik ut[emoji4]
Har utredet han gjennom BUP og autismesenteret uten at han scoret høyt nok på testene.. så da står vi her da[emoji849]
På skolen klarer han seg greit faglig, men sliter med det sosiale.. Takler ikke bråk, høye lyder osv. Må ha orden i sakene sine på en bestemt måte, blir fort fornærmet, utrolig dårlig selvtillit og redd for å gjøre feil[emoji20]
 
Huff. Er så synd i dem. Men rart om de blir utredet og de ikke kan få mer hjelp. Er skolen deres orientert i forhold til dette da? Hva gjør de i overgansgsituasjoner etc?
 
Huff. Er så synd i dem. Men rart om de blir utredet og de ikke kan få mer hjelp. Er skolen deres orientert i forhold til dette da? Hva gjør de i overgansgsituasjoner etc?

Så ikke denne før nå...[emoji4]

Skolen er orientert, men vanskelig å få hjelp når vi ikke vet hva som er galt med gutten[emoji4] De prøver å legge til rette, men han strever fortsatt mye.
Vi skal teste hypnose på ham neste uke[emoji4]

Hvordan går det med dere nå??
 
Det er akkurat som å lese om sønnen min på 8 år som har diagnosene Lett psykisk utviklingshemning og en høytfungerende autisme diagnose. Fikk disse når han var 5 år og før skolestart. Vi har fått nokså god hjelp hele vegen, er det noe du lurer på er det bare å spørre :) Han har akkurat de samme problemstillingene som du nevner.
 
Back
Topp