Utredning - cyste, polypp og trange eggledere

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
Har vært på privat utredning i dag, og fått en sjekk av både meg + svømmerne til mannen. Sistnevnte var av tipptopp kvalitet (veldig fornøyd mann etterpå :knegg: ), og det er jo bra. Men, så var det meg da - og når gynekologen etter endt undersøkelse mumler "her var det mye rart" så vet man at ting ikke er heeelt på stell. laughing6 Blodprøvene jeg tok i starten på syklusen var greie, så det var ikke noe å utsette der. Jeg har dog en ganske stor cyste (5-6 cm) på venstre eggstokk. En cyste jeg trodde hadde trukket seg tilbake, da de mente den var på retur da jeg var hos gyn. i høst (pga blødninger i svangerskapet). Den ligger og lager krøll for venstre eggstokk, og det var bare en, kanskje to follikler å se der. På høyresiden mener jeg han talte 6 stykker (har eggløsning rundt helga som kommer). Det var jo litt dårlig stelt på venstre eggstokk pga cysten, så det bidrar nok til at ting drar ut i tid. Han sendte henvisning for å få fjernet den + polyppen han fant i livmora.

Men så til det jeg ikke skjønte helt, han sa at han så jeg hadde trange eggledere. Ikke tette, men trange. Og jeg skjønner jo at det kan gjøre det trøblete for egget når det skal forflytte seg - men fikk egentlig ikke noe klare svar på hva som ev. kan gjøres. Han sa bare at de på sykehuset fikk se på det når de skal inn og ta cysten. Er det noen som har erfaring med det eller vet noe om det?

Sitter igjen med mange svar, men ørten spørsmål, så jeg håper ikke det tar for lang tid å komme inn på sykehuset. Og har nå fått en forklaring på hvorfor ting tar tid. Så får vi se da om vi er heldige at det holder å fjerne smågrumset, eller om vi bør få en hjelpende hånd. Ut fra blodprøver og folliklene virket det som at assistert befruktning kunne fungere kjempegreit for oss om vi blir nødt til det, han sa noe om at alt lå til rette for det (da tenker jeg han mente ifh til eggene). Jeg har jo også blitt gravid en gang tidligere, men det dro jo sånn ut i tid at om det ikke klaffer innen noen mnd så tenker jeg vi må snakke om henvisning for å få hjelp. Begynner jo å dra på årene også, selv om gyn mente jeg absolutt ikke skulle bekymre meg for det.

Og en ting jeg ikke kom på å spørre om var om cysta kan være skyld i lutealfasedefekten min, men går nesten ut fra det siden den kan krølle det til for eggløsningen, og dårlig utviklete follikler er jo en årsak til at det gule legemet klapper sammen for tidlig.

Jaja, jeg har i alle fall eggløsning på egenhånd da, det er da noe. :p
 
Back
Topp