Utfordrende jobb...

Lenita

Flørter med forumet
Oktobergull 2022
Jeg trenger råd og hjelp, folkens.
Jeg er 14 uker på vei nå. Kvalmen og utmattelsen er over, kjenner bare litt bekkensmerter om kveldene.

Saken er: jeg jobber på skjermet avdeling for demente på et kommunalt sykehjem. For fire uker siden fikk jeg en knyttneve i fjeset av en pasient, og lignende ting skjer oftere enn det burde. Nå har jeg akkurat hatt ferie i tre uker.
Det er mye utagering både mot personalet og andre pasienter. Dersom pasienter blir utsatt for vold fra andre pasienter, må vi selvsagt gå imellom dem. Jeg kjenner at det er skikkelig vanskelig nå når jeg skal tenke på barnet i magen.

Vi har også flere beboere som setter seg på gulvet og må løftes opp igjen. Vi har ikke heiser som går helt ned til gulvet... Da blir det mye tunge løft, og det er forferdelig vondt i rygg og bekken.

Jeg lurer derfor på om jeg kan ha rett på permisjonspenger, ihvertfall for senvaktene? Da er vi kun to på jobb, og det er ekstra mye utagering.
1. Hva er fordelene med permisjonspenger kontra sykepenger? - 2. Hva er kravene for å få innvilget permisjonspenger?
- Hvilken tilrettelegging har jeg krav på? Kan jeg for eksempel be om å ikke gå senvakter?

Jeg har lyst å jobbe så mye som mulig og så lenge som mulig, men jeg kjenner at det er veldig vanskelig nå.

Takk for svar
Hilsen fortvilet gravid [emoji23]
 
Sniker fra mars. Jeg tenker at du først og fremst har rett på tilrettelegging i form av en annen stilling/avdeling. Du har krav på tilrettelegging så lenge det er gjennomførbart for arbeidsgiveren din. Hvis ikke det er mulig har du nok krav på svangerskapspenger pga utagerende pasienter og tunge løft.

Hvis du kan "velge" er svangerskapspenger å foretrekke fordi du beholder alle sykerettighetene dine, også sykepenger i et år. Hvis du må være et halvt år sykemeldt nå kan det være ubeleilig mtp "lønn" hvis du har behov for mer enn et halvt år sykemelding etter fødselen, før du får opparbeidet nye rettigheter igjen.

Ulempen er vel at NAV bare utbetaler inntil 6G med svangerskapspenger, så hvis du tjener mer enn det kan det hende du går på et tap ved mindre arbeidsgiver har en policy om å betale mellomlegget.
 
Sniker fra mars. Jeg tenker at du først og fremst har rett på tilrettelegging i form av en annen stilling/avdeling. Du har krav på tilrettelegging så lenge det er gjennomførbart for arbeidsgiveren din. Hvis ikke det er mulig har du nok krav på svangerskapspenger pga utagerende pasienter og tunge løft.

Hvis du kan "velge" er svangerskapspenger å foretrekke fordi du beholder alle sykerettighetene dine, også sykepenger i et år. Hvis du må være et halvt år sykemeldt nå kan det være ubeleilig mtp "lønn" hvis du har behov for mer enn et halvt år sykemelding etter fødselen, før du får opparbeidet nye rettigheter igjen.

Ulempen er vel at NAV bare utbetaler inntil 6G med svangerskapspenger, så hvis du tjener mer enn det kan det hende du går på et tap ved mindre arbeidsgiver har en policy om å betale mellomlegget.
Tusen takk for svar! [emoji173] da skal jeg høre med arbeidsgiver om hvordan de kan tilrettelegge. Tviler egentlig på at omplassering er et alternativ da det er enda flere tunge løft på pleiepost. Det er jo lov å håpe uansett [emoji16] skal til jordmor neste uke så kanskje hun kan komme med noen tips
 
Også enig i at det høres ut som du har krav på tilrettelegging. Lykke til! :)
 
Jeg jobber på en psykiatrisk sengepost med mye utagering. Sjefen min har laget tilretteleggingsplan med oversikt over alle vaktene mine. Kveldsvakter og helgevakter blir tatt bort og dagvaktene blir tilrettelagt til kontorarbeid pluss lettere arbeidsoppgaver. Jeg skal aldri i situasjoner der det kreves to pleiere og heller aldri være i fellesmiljøet alene. Da det bare er dagvaktene som er mulig å tilrettelegge blir resten av vaktene i turnusen min gjort om til svangerskapspenger.

Sjefen min har vært utrolig grei, de vet hvilke risikoer som fins og det er deres plikt å tilrettelegge [emoji4] Ta en prat med sjefen din så fort som mulig så ordner det seg [emoji4] Husk at det er en ting hva vi kan utsette oss selv for på jobb, men du skal aldri være bekymret for barnet i magen på grunn av jobb!
 
Jeg jobber på en psykiatrisk sengepost med mye utagering. Sjefen min har laget tilretteleggingsplan med oversikt over alle vaktene mine. Kveldsvakter og helgevakter blir tatt bort og dagvaktene blir tilrettelagt til kontorarbeid pluss lettere arbeidsoppgaver. Jeg skal aldri i situasjoner der det kreves to pleiere og heller aldri være i fellesmiljøet alene. Da det bare er dagvaktene som er mulig å tilrettelegge blir resten av vaktene i turnusen min gjort om til svangerskapspenger.

Sjefen min har vært utrolig grei, de vet hvilke risikoer som fins og det er deres plikt å tilrettelegge [emoji4] Ta en prat med sjefen din så fort som mulig så ordner det seg [emoji4] Husk at det er en ting hva vi kan utsette oss selv for på jobb, men du skal aldri være bekymret for barnet i magen på grunn av jobb!
Å, det høres helt perfekt ut! [emoji1] Det er fullt mulig å tilrettelegge dagvaktene mine, men vanskelig på kveld og helg som du sier.
Kan jeg bare ta en prat med sjefen, eller trenger jeg noe skriv fra lege/jordmor? Krysser fingrene for at sjefen min er like grei som din [emoji56]

Og når det kommer til svangerskapspenger så gjelder det som inntekt når jeg skal søke om permisjonspenger, sant?
 
Hei!
Siden du jobber i kommunen har dere sikkert en kommunal bedriftsjordmor som du nok skal ha møter med. Hør med din arbeidsgiver om dette. Hun kan i såfall stå sammen med deg dersom det skulle bli vanskelig å få tilrettelagt arbeid.
En måte å få tilrettelagt arbeid på kan feks være å gå over til 100% dagstilling (du skal da beholde samme lønn som før).
 
Å, det høres helt perfekt ut! [emoji1] Det er fullt mulig å tilrettelegge dagvaktene mine, men vanskelig på kveld og helg som du sier.
Kan jeg bare ta en prat med sjefen, eller trenger jeg noe skriv fra lege/jordmor? Krysser fingrene for at sjefen min er like grei som din [emoji56]

Og når det kommer til svangerskapspenger så gjelder det som inntekt når jeg skal søke om permisjonspenger, sant?

Jeg fikk beskjed av sjefen om å ta kontakt med lege/jordmor for de må fylle ut første del av det skjemaet som skal sendes inn. Resten fyller arbeidagiver ut, i tillegg til skjemaet om inntekt. Svangerskapspenger blir regnet som din faste lønn, pluss eventuelle tillegg. Jeg får helt vanlig lønn utbetalt av arbeidsgiver og så får arbeidsgiver refundert fra NAV.
 
Jeg jobber på en psykiatrisk sengepost med mye utagering. Sjefen min har laget tilretteleggingsplan med oversikt over alle vaktene mine. Kveldsvakter og helgevakter blir tatt bort og dagvaktene blir tilrettelagt til kontorarbeid pluss lettere arbeidsoppgaver. Jeg skal aldri i situasjoner der det kreves to pleiere og heller aldri være i fellesmiljøet alene. Da det bare er dagvaktene som er mulig å tilrettelegge blir resten av vaktene i turnusen min gjort om til svangerskapspenger.

Sjefen min har vært utrolig grei, de vet hvilke risikoer som fins og det er deres plikt å tilrettelegge [emoji4] Ta en prat med sjefen din så fort som mulig så ordner det seg [emoji4] Husk at det er en ting hva vi kan utsette oss selv for på jobb, men du skal aldri være bekymret for barnet i magen på grunn av jobb!
Shit, så herlig å lese om arbeidsgivere som tilrettelegger sånn som man trenger! Har en sånn selv, og det skulle jo være en selvfølge, men sist hadde jeg en arbeidsgiver som var mer sånn "skriv under på at vi ikke kan tilrettelegge og at du derfor må være sykemeldt". Jobber på kontor, så svangerskapspenger var ikke aktuelt og da ble det sykemelding..
 
Back
Topp