Utflod hos 3 åring.

Ulva

Forumet er livet
Den siste tiden har jeg merket en del utflod hos jenta mi på 3 år, både i trusa og under kveldsstell. Hvit i farge. Er det normalt hos så små jenter med utflod?
 
Den siste tiden har jeg merket en del utflod hos jenta mi på 3 år, både i trusa og under kveldsstell. Hvit i farge. Er det normalt hos så små jenter med utflod?
Hei!
Det er ikke så uvanlig at små jenter har utflod. Hvit utflod som ikke lukter vondt, kan bare skyldes litt lo eller eks. sandkorn som er kommet opp i skjeden. Det kan også komme dersom barnet går i trange truser/ bukser. Det er lurt å bruke bomullsundertøy og at det brukes bare vann ved vask nedentil. Dersom utfloden er illeluktende, kan det skyldes bakterier. Da vil som regel utfloden få en mer gulig farge.
Ved en evt. soppinfeksjon, kan det komme klumpet, hvit utflod fra skjeden, men da vil det samtidig være rødt og sårt og barnet vil klage på at det g jør vondt når hun tisser. En soppinfeksjon vil også klø.
Blir utfloden illeluktende, skifter farge og/ eller banret klager over smerter eller kløe, vil jeg anbefale deg å ta kotnakt med fastlege for åf¨det vurdert.Det kan da også være lurt å få utelukket en urinveisinfeksjon.
Barn kan også stikke ting oppi skjeden. Dette kan gi utflod, og må undersøkes av lege.
Dersom jenta di ikke klager over vondt og det ikke er tegn til infekjson eller smerter ved vannlatning, er det
mest sannsynlig ikke noe unormalt ved det du beskriver hos din datter, og du kan gjerne se det litt an.
Vennlig hilsen Elin
 
Back
Topp