Urinprøve morgenurin

Amahel

Forumet er livet
Juli13-jentene
Hvordan gjør dere der når dere er oppe på do en eller flere ganger i løpet av natta?
Her har jeg begynt med å måtte opp 1-2 ganger.
Når skal jeg ta urinprøven da?
 
Tror ikke det har noe å si når på dagen du tar den. Jeg tar den ofte hos jordmor eller rett før, hvis jeg har time etter lunsj for eksempel.
 
Du MÅ ikke ta morgenurin til en vanlig urinprøve i svangerskapet. De klarer å måle det de skal uavhengig av når på dagen du tisser :)
Er mer viktig når en skal teste for å bekrefte graviditet, for konsentrasjonen av hcg er høyest i konsentrert urin pga det er så vanvittig små mengder hcg så tidlig som mange begynner å teste.
 
Eg tar den når eg står opp - uansett kor mange ganger eg er oppe om natta.
 
Jeg fikk beskjed av både lege og jordmor om å alltid komme med morgen urin. Dette for at de best skal kunne måle protein for å se om man har tendenser til urinveisinfeksjon etc.
Sett glasset i en pose i kjøleskapet om du ikke skal dit tidlig.
 
Tar når eg står opp uansett, så får den bli så bra/dårlig den er, ikke godt å si om den klokka 4 på natta er bedre liksom [emoji14]
Fikk forresten tips om å ha prøve i (pose +) termokopp el om en ikke synes det er så stas å sette den i kjøleskapet på jobb [emoji6]
 
Tar når det er så mange timer som mulig siden sist jeg var på do i løpet av natta. Så om jeg våkner første gangen kl 5 om morgenen i løpet av natta, så hadde jeg tatt prøven da. Men våkner jeg kl 2 så drøyer jeg det. På tidspunkt innimellom der så avhenger det garantert av om jeg husker det eller er for trøtt :p
 
Morgenurin er best for å påvise blant annet urinveisinfeksjon, og det bør ha gått minst fire timer siden siste vannlating (feks dersom det er bakterier til stede bruker de litt tid på å danne nok nitritt til at det slår ut på urinprøven). Så for meg avhenger det av hvilket klokkeslett jeg er på do. Prøver å la urinen få lengst mulig blæretid. Dersom jeg sover fra 22 og må opp på do kl 01, tar jeg urinprøven som vanlig om morgenen. Men er jeg ikke oppe kl 05 tar jeg urinprøven da.
 
Urinen skal helst ha lagt i urinblæren 4 timer før den blir tatt, dette for å kunne påvise den eventuelle bakterieoppveksten. Det er litt ulik praksis fra plass til plass om de ønsker morgenurin, noen synes det er greit med urin fra dagen av så lenge du har "holdt på urinen" i 4 timer [emoji4]
 
Du MÅ ikke ta morgenurin til en vanlig urinprøve i svangerskapet. De klarer å måle det de skal uavhengig av når på dagen du tisser :)
Er mer viktig når en skal teste for å bekrefte graviditet, for konsentrasjonen av hcg er høyest i konsentrert urin pga det er så vanvittig små mengder hcg så tidlig som mange begynner å teste.

Dette stemmer nok ikke. En urinprøve skal som regel ha vært i blæren i minst 4 timer, og det er spesielt viktig til de prøvene som blir tatt under graviditeten. En fortynnet urinprøve kan vise negativt resultat til tross for at man for eksempel har urinveisinfeksjon, noe som er viktig å oppdage tidlig :) Når det er sagt så kan den jo tas senere på dagen, men da burde man ikke ha drukket så mye og latt det gå minst 4 timer siden sist.
 
Mener jeg har hørt det ja at det skal være minst 4 timer siden sist dobesøk og ikke drikke for mye.
Jeg får bare se hvordan det går i natt. Må jeg opp kl 2 så er det greit. Da bruker jeg neste dotur til prøvetaking [emoji4]
 
Skal helst være morgenurin ja! Jeg glemte meg ut før forrige kontroll, og da ble prøven tatt etter jeg hadde vært oppe en time og spist frokost osv. Prøven viste positivt for protein bl.a. så da skulle de sjekke den nærmere for sikkerhets skyld, men sa det kunne ha sammenheng med at prøven ikke var tatt ved første dobesøk.
 
Det skal helst være morgenurin, fordi den er mer konsentrert. Om du er oppe noen gangen ila natta har ikke det noe å si. Bare fyll glasset med den urinen fra dobesøket etter du står opp. Du drikker som regel ikke store mengder ila natta uansett, så den er like brukbar den som den i 4-tida f.eks.
Tar man urinprøve av urinen etter lunch så har man mye mer utvannet urin som ikke er egnet for korrekt utslag på u-stix.
 
Det skal helst være morgenurin, fordi den er mer konsentrert. Om du er oppe noen gangen ila natta har ikke det noe å si. Bare fyll glasset med den urinen fra dobesøket etter du står opp. Du drikker som regel ikke store mengder ila natta uansett, så den er like brukbar den som den i 4-tida f.eks.
Tar man urinprøve av urinen etter lunch så har man mye mer utvannet urin som ikke er egnet for korrekt utslag på u-stix.
Jeg drikker ikke noe i løpet av natta.
Så da har det kanskje ikke ha noe å si om jeg er oppe en gang eller to før jeg så bruker morgenurinen når jeg står opp til å fylle prøveglasset med [emoji4]
 
Back
Topp