Underlivet etter fødsel

Si-Bru1

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg fødte for snart 4 måneder siden. Det er første barnet mitt.
Jeg revnet litt og sydde noen sting. Jeg har hatt veldig lite problemer med underlivet i etterkant, hadde vondt i ca 2 uker, blødde i 3 uker og etter det har jeg følt meg normal. Det tok imidlertid ca 6 uker før jeg turte å se meg selv i speilet for å skjekke ståa der nede.
Jeg syntes ovehodet ikke ting så normalt ut da, og jeg fikk litt sjokk over hvordan jeg så ut. Men har tenkt at det vil ordne seg etter hvert - det var jo ikke så lang tid siden fødsel da. Jeg har skjekket med gjevne mellomrom og har sett at ting bedret seg etter som tiden gikk. Det ser ikke like ille ut nå lenger synest jeg, så nå har jeg fått sett litt mer nøye hvordan det der ut.

Det jeg nå har lagt merke til er at det ser ut som huden rundt sjedeåpningen har en rift som ikke har grodd eller som jormoren som sydde meg ikke har sett. Dette har jeg ikke sett før nå, og lurer på om det er for sent å gjøre noe med dette. Huden har grodd, bare ikke sammen. Åpningen er fortsatt veldig stor, og denne riften gjør den bare større.

Vi har ennå ikke gjenopptatt sex-livet på grunn av at det ser så rart ut der nede...
 
Hei på deg!

Tusen takk for ditt spørsmål! Så bra at du tar kontakt - det er ikke kjekt når man ikke "kjenner" selg selv helt igjen etter en fødsel.....

Etter 4 måneder har kroppen restituert seg helt etter en fødsel, også underlivet. Det betyr at det ikke kommer til å endre seg noe særlig i forhold til sånn som det er nå. Så snart huden gror og det ikke er noen sårflate lenger, så kan kan ikke få en rift til å gro sammen som eventuelt har blitt oversett.

Jeg tenker at det er kjempelurt å bestille time hos en gynekolog for en sjekk. Kjenn selv litt etter om du ønsker å komme til en kvinnelig eller mannlig gynekolog. Gynekologer er eksperter på den del av kroppen og kan vurdere om det er noe man evt kan/bør gjøre noe med.
Ofte er det slik at man ikke nødvendigvis trenger gjøre noe, hvis man ikke har plager eller smerter. Og som jeg forstår på deg føler du deg sånn sett ok.....?

Ift gjenopptakelse av sexlivet etter en fødsel er det veldig mange faktorer som spiller inn.
Ofte må vi kvinner bli fortrolige med kroppen våres igjen etter den store jobben den har gjort gjennom graviditet og fødsel. Søvn og natt-amming spiller også en rolle, og det kan være forskjellige ønsker og behov mellom mann og kvinne.
Jeg tenker at det er UTROLIG viktig å snakke sammen og finne frem til gode løsninger hvor begge føler seg respektert og hørt. Og i en periode av livet, hvor sexlivet kanskje går litt på sparebluss kan man fint kompensere med masse kos og klem og kys og nærhet :)
Har du snakket med mannen din om at du ikke helt kjenner deg selv igjen? Hva sa jordmor/lege på seksukers kontrollen?

Men, som sagt ville jeg tatt en kontroll hos en gynekolog!

Lykke til videre
Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Tusen takk for svar :)

Ja jeg føler meg helt normal, har hatt veldig lite plager i underlivet etter fødselen - og det er jo bra! Men det er kanskje derfor jeg også forventet at det skulle se mer normalt ut "der nede" også.
Jeg har snakket en del med samboeren min om dette, og han sier at alt sikkert er bra, og at jeg sikkert bekymrer meg unødvendig.
Jeg fortalte til legen på 6 ukerskontrollen hvordan ting var da (men da hadde jeg ikke undersøkt meg selv så nøye) men han mente at siden det var så kort tid siden fødsel så ville han la det gå iallefall 1 mnd til.
 
Back
Topp