Ufrivillig lyd hos 5åring

Han vet om det for vi snakket om det i går og vi har snakket om det før når han har gjort det. I går da vi snakket om det, ble det helt sykt mye, mens i dag er det litt mindre igjen. Tror jeg skal la være å mase mer om det, så ser vi hva som skjer. Håper det forsvinner snart igjen.
Krysser fingrene for det :)
 
Nei det må de ikke hs
Jo det må man. Har man enten lyder eller kroppslige tics, får man diagnosen "Kroniske vokale eller motoriske tics". Kriteriene for TS er begge deler, men det trenger ikke å oppstå samtidig. Slik er det norske diagnosesystemet hvertfall (ICD-10)
 
Ser mange skriver om mulig Tourettes her... men Tourettes er en ganske alvorlig diagnose som ikke stilles kun ved lyder... man skal ha en form for både motoriske og vokale tips over en lenger periode for å få diagnosen. Mange har også andre vansker som konsentrasjonsvansker og uro. Det gutten i denne tråden har kan være forbigående tics. De er ganske vanlige i visse aldersgrupper, og trenger ikke være alvorlig. Om de blir flere eller hyppigere ville jeg snakket med legen om det. Det KAN være tidlig tegn på Tourettes også. Tourettes utvikler seg ofte til kremting etter "hm-ing", men det er jo ingen fast fasit. Uansett vil jeg anbefale å ikke be gutten stoppe med lydene, da de som har Tourettes ofte trigges når de bes stoppe! Da blir de bare verre... Stress trigger også. Du kan jo se an om det er mønster i lydene hans. Ofte har de som ticser en viss rytme på lydene de lager..
 
Ser mange skriver om mulig Tourettes her... men Tourettes er en ganske alvorlig diagnose som ikke stilles kun ved lyder... man skal ha en form for både motoriske og vokale tips over en lenger periode for å få diagnosen. Mange har også andre vansker som konsentrasjonsvansker og uro. Det gutten i denne tråden har kan være forbigående tics. De er ganske vanlige i visse aldersgrupper, og trenger ikke være alvorlig. Om de blir flere eller hyppigere ville jeg snakket med legen om det. Det KAN være tidlig tegn på Tourettes også. Tourettes utvikler seg ofte til kremting etter "hm-ing", men det er jo ingen fast fasit. Uansett vil jeg anbefale å ikke be gutten stoppe med lydene, da de som har Tourettes ofte trigges når de bes stoppe! Da blir de bare verre... Stress trigger også. Du kan jo se an om det er mønster i lydene hans. Ofte har de som ticser en viss rytme på lydene de lager..
Signerer denne. Ga det samme svaret jeg også, og snakker av erfaring.
 
Jeg har en gutt på 5 år som lager ufrivillig "hmm" lyd. Noen som vet om det er relativt vanlig i denne alderen eller om vi bør gjøre noe med det? Værst er det når han ser på tv. I dag kom det lyd ca hvert 2-4 sek. Han har det litt sånn av og til i perioder, men nå er det blitt mye værre siste dagene.....

Min sønn har hatt det samme! Det startet med det samme som din, lagde en slags stønnelyd når ham så
på tv/iPad. Etterhvert utviklet det seg og det kom andre lyder, samt en del fysiske. Bl.a spesielle bevegelser i ansiktet, med føttene osv. Når alle disse "uvanene" kom samtidig både så og hørtes det ut som om det kunne være en diagnose inne i bildet og det bekymret meg veldig! Heldigvis har jeg en venninne som jobber i BUP som formante om forbigående ticks! Hun sa det var mange barn som hadde det og at det kunne komme av flere ting, men anbefalte og ta en tur til legen for å få en henvisning til BUP for videre undersøkelse. Dette gjorde vi. Min sønn bor 50/50 hos meg og faren og det viser seg at før vi får time(tar laaaang tid) knekker gutten sammen og nekter å dra til far pga familieforholdet der med ustabil stemor, mye krangling osv. Det ble en skikkelig oppvask og ticksene forsvant..... Min gutt var ca 7 år da det begynte, 9 nå. Innimellom ser vi antydning, men langt fra i samme grad. Jeg sier såklart ikke at dette gjelder din sønn, tenkte bare å dele min historie. Vi var forøvrig inne hos BUP som konkluderte med at det var forbigående, langt fra unormalt og at det i hovedsak for guttens del sannsynligvis var den psykiske belastningen som gjorde det. Gutten selv gjorde det helt ukontrollert og å bevisstgjøre han på det trigga mer enn det gagna!
 
Jeg har en gutt på 5 år som lager ufrivillig "hmm" lyd. Noen som vet om det er relativt vanlig i denne alderen eller om vi bør gjøre noe med det? Værst er det når han ser på tv. I dag kom det lyd ca hvert 2-4 sek. Han har det litt sånn av og til i perioder, men nå er det blitt mye værre siste dagene.....

Hvordan har det gått med sønnen din?
 
Jo det må man. Har man enten lyder eller kroppslige tics, får man diagnosen "Kroniske vokale eller motoriske tics". Kriteriene for TS er begge deler, men det trenger ikke å oppstå samtidig. Slik er det norske diagnosesystemet hvertfall (ICD-10)
Vel da gjøres det forskjellig rundtomkring evt har det endret seg siste årenr :)
Snakker av erfaring jeg også
 
Ser at det er en gammel tråd, men skriver likevel.

Jenta mi som er fem fikk i fjor tics der ho blunket ofte og så gikk over til å kremte. Ho registrerte ikke dette selv og barnehagen fikk ppt til å observere henne. Dette holdt på i ca et halvt år og var da forbigående tics barn får rundt 4-års alderen. Så det gikk over.
Å kommentere ticsene gjør det ikke bedre og en må bare vente og se det an.
 
Ser at det er en gammel tråd, men skriver likevel.

Jenta mi som er fem fikk i fjor tics der ho blunket ofte og så gikk over til å kremte. Ho registrerte ikke dette selv og barnehagen fikk ppt til å observere henne. Dette holdt på i ca et halvt år og var da forbigående tics barn får rundt 4-års alderen. Så det gikk over.
Å kommentere ticsene gjør det ikke bedre og en må bare vente og se det an.
Enig i at man ikke skal kommentere
 
Om det er Tourettes/Tics som andre skriver er jeg usikker på, da min gutt og har det... Men jeg ville tatt en prat med HS om det fortsetter :)
 
Dette høres ut som tics. Tics kan være enkle eller komplekse, og mange tics er forbigående. Du kan gjerne snakke med hs om dette. Om du ønsker å gå videre må du til BUP, men om det et mistanke om Tourettes så innebærer dette langt flere tics enn du beskriver nå. Da må han ha både motoriske og vokale tics over tid uten for store opphold. Men 5 årsalderen er en typisk alder at tics starter ved en aktuell diagnose. Men ikke ta sorgene på forskudd. Som sagt kan tics også være forbigående :) Tourettes er det begrenset hva en kan gjøre med uansett... Finnes noen medisiner, men de har ofte liten effekt. Typisk er dog at barnet forverrer ticsene om du snakker om dem, kommenterer eller korrigerer dem. Så mitt råd vil være å bare overse dem og late som alt er normalt for ikke å trigge dem ytterligere. Men vær obs på om det kommer flere tics eller mønster i ticsene. Da ville jeg tatt det videre... typiske første ting man ser er også Kremting, øyebevegelser og små rykninger. Lykke til, håper de går over igjen
 
Har selv erfaring med dette. Da mitt barn var 5-6 år lagde han også slike lyder. Det varte bare en kort oeriode. Det gikk over! Det er en slags stimuli de får av å lage den lyden. Ved økt oppmerksomhet på lyden kan det forverre seg. For å få det bort, snakk med barnet om helt andre ting når lydene starter.. avled barnet.
Det får over.

Ikke tenkt katastrofe og diagnoser. Skal et barn oppfylle kriterier for tourette syndrom er det mange andre tilleggsproblemer de sliter med i tillegg.
Så mitt råd er ; slapp av, det går over
 
Det er vel litt det jeg er redd for og. At dette ikke er en uvane og derfor utenfor hans kontroll. Men det er vel uansett utenfor hans kontroll tror jeg, for han sier at han ikke vet at han gjør det. Vi får se om det blir bedre. Han er en gutt med mye lyd som alltid har laget lyd når han f.eks spiser. Dette har vi jobbet litt med og det har blitt mye bedre. Men spiselyden er mer bevisst virker det som. Vi får se om lyden forsvinner igjen om noen uker, hvis ikke får vi bestille time hos legen for å se om noe feiler han.

Hvordan har det gått med sønnen din? Er i samme situasjon selv
 
Ser at tråden har våknet til liv igjen :) Heldigvis så var det bare forbigående. Vi tok kontakt med helsestasjonen og fikk time til helsestasjonpsykologen. Dette er visst vanlig for barn i den alderen. Tror det varte ca 3 mnd også har det vært borte siden. Det er vel litt over 1 år siden det forsvant.
 
Ser at tråden har våknet til liv igjen :) Heldigvis så var det bare forbigående. Vi tok kontakt med helsestasjonen og fikk time til helsestasjonpsykologen. Dette er visst vanlig for barn i den alderen. Tror det varte ca 3 mnd også har det vært borte siden. Det er vel litt over 1 år siden det forsvant.

Så flott at det forsvant var godt å høre, da jeg er i samme situasjon med min datter på 5 år
 
Back
Topp