Ubrukt navn - Noen med erfaringer?

Trappetrollet

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Vi har endelig funnet et navn vi kan være enige om, men det er etter hva vi kan finne ut helt ubrukt. Det er kun én bokstav ulikt to andre navn som allerede eksisterer i Norge.

Noen som vet hvor vanskelig det er å få gjennomslag for å få bruke et slikt navn? Hvor godt må man kunne begrunne valget til folkeregisteret? :)

(beklager hvis jeg poster noe som allerede er postet før).
 
Hei! Vi har navn på vår datter på i måneder, som ikke var registrert. Sammen navnet, med annen stavemåte er lite brukt. Dette var ikke noe problem å få igjennom, og det gikk ganske raskt :) Vi begrunnet med at vi fant navnet i navneboka, men at det ikke er brukt på mange år, og at vi ønsket en annen stavemåte fordi vi synes det var fint. Mor og far signerte papirer, også gikk det gjennom :) Det tok ikke særlig lang tid.
 
Vår datter var den eneste i Norge med sitt navn når hun fikk det. Var ikke noe problem å få gjennom det :)
Navnet hennes glir godt inn i topplisten, ved at det er i samme gate som mange av navnene der selv om det er helt unikt ;)
Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger! :)
 
En jeg kjenner fikk gjennom navn på barnet sitt uten problemer :) Kontakte folkeregisteret for å være sikker på at det går greit? :)
 
Så lenge det ikke er i bruk som etternavn, eller kan være støtende for ungen så skal det gå bra.
Vi måtte begrunne lille sitt sidem han er førstemann med det. Men fordi det kan minne litt om oldefarens navn så sa vi bare at det var oppkalling med variasjon (usikker på om sambo engang hadde hørt min bestefars navn da han foreslo dette da :p)
 
Vi har endelig funnet et navn vi kan være enige om, men det er etter hva vi kan finne ut helt ubrukt. Det er kun én bokstav ulikt to andre navn som allerede eksisterer i Norge.

Noen som vet hvor vanskelig det er å få gjennomslag for å få bruke et slikt navn? Hvor godt må man kunne begrunne valget til folkeregisteret? :)

(beklager hvis jeg poster noe som allerede er postet før).

Alle våre 3 små har vært først med sine navn, og det har gått fint, da de ligner på navn som allerede finnes:)
 
Back
Topp