To tette permisjoner rett etter hverandre?

Linkii

Forelsket i forumet
Vi vurderer om vi skal få nr 2 og 3 tette (ca 1 år i mellom). Hvis jeg har 80 prosent lønn med nr 2, for så å jobbe 10 uker (mens far er i pappa permisjon). Får jeg da full lønn, 100 prosent lønn med nr 3 da eller blir foreldrepengene beregnet ut i fra 80 prosenten? Gjelder det også hvis jeg er sykmeldt mellom permisjonene? Håper noen vet svaret på dette :) Ønsker ikke å jobbe etter 9 mnd med nr 2. Derfor vurderer jeg denne løsningen.
 
Vi vurderer om vi skal få nr 2 og 3 tette (ca 1 år i mellom). Hvis jeg har 80 prosent lønn med nr 2, for så å jobbe 10 uker (mens far er i pappa permisjon). Får jeg da full lønn, 100 prosent lønn med nr 3 da eller blir foreldrepengene beregnet ut i fra 80 prosenten? Gjelder det også hvis jeg er sykmeldt mellom permisjonene? Håper noen vet svaret på dette :) Ønsker ikke å jobbe etter 9 mnd med nr 2. Derfor vurderer jeg denne løsningen.
Dersom du er i jobb igjen og det "skulle du fortsatt med om du ikke var gravid" så danner den lønna grunnlag for neste perm. Selv om det bare er noen få uker mens far har pappaperm ja.

Sykemeldt må du være syk for å bli så det kan du ikke planlegge. Men sykemelding er grunnlag for permisjonspenger på linje med lønn.
 
Dersom du er i jobb igjen og det "skulle du fortsatt med om du ikke var gravid" så danner den lønna grunnlag for neste perm. Selv om det bare er noen få uker mens far har pappaperm ja.

Sykemeldt må du være syk for å bli så det kan du ikke planlegge. Men sykemelding er grunnlag for permisjonspenger på linje med lønn.

Så det vil si at jeg kan ta 80 prosent lønn med nr 2 for så jobbe i i 3 mnd og da får jeg 100 prosent lønn?
 
Dette fant jeg på nav.no:
  • Hvis en periode med foreldrepenger fører til opptjening av rett til en ny periode med foreldrepenger (kort tid mellom fødslene eller adopsjonene), er det de faktisk utbetalte foreldrepengene som legges til grunn ved den nye beregningen. Det betyr at hvis du har opptjent rett til nye foreldrepenger mens du mottok foreldepenger med 80 prosent dekningsgrad, er det denne utbetalingen som blir grunnlaget ditt for den nye perioden med foreldrepenger.

Tar du 80% er det ditt nye beregningsgrunnlag. Får du et til barn og tar 80% der også,blir det med andre ord 80% av 80%.
 
Dette fant jeg på nav.no:
  • Hvis en periode med foreldrepenger fører til opptjening av rett til en ny periode med foreldrepenger (kort tid mellom fødslene eller adopsjonene), er det de faktisk utbetalte foreldrepengene som legges til grunn ved den nye beregningen. Det betyr at hvis du har opptjent rett til nye foreldrepenger mens du mottok foreldepenger med 80 prosent dekningsgrad, er det denne utbetalingen som blir grunnlaget ditt for den nye perioden med foreldrepenger.

Tar du 80% er det ditt nye beregningsgrunnlag. Får du et til barn og tar 80% der også,blir det med andre ord 80% av 80%.

Ja. Om hun går rett i ny perm så.

Går hun i 100% jobb i pappaperm er det derimot lønn som er grunnlaget igjen
 
Ja. Om hun går rett i ny perm så.

Går hun i 100% jobb i pappaperm er det derimot lønn som er grunnlaget igjen

Men da må hun jobbe 100% i 5mnd vel? Og skulle hun bli sykemeldt så beregnes jo sykepengene ut ifra hennes tidligere inntekt som da er 80%foreldrepenger.
 
Men da må hun jobbe 100% i 5mnd vel? Og skulle hun bli sykemeldt så beregnes jo sykepengene ut ifra hennes tidligere inntekt som da er 80%foreldrepenger.
Nei. Det skal faktisk ikke være nødvendig å jobbe i 5 mnd. Blir hun sykemeldt umiddelbart er det 80% som er grunnlaget ja, så det ville ikke være så gunstig, men er hun frisk og jobber 100% frem til neste permisjon skal det være greit

Jeg jobbet 40% mellom nr 1 og 2 i påvente av bhg plass for eldste. Jeg gikk opp til 100 da han begynte i bhg og samme dag som jeg begynte 100 %, det var avtalt hele veien at det skulle være sånn. Sa jeg dra at jeg var gravid
Jeg var drøyt tre mnd på vei og jobbet ikke lenge nok i 100% til at det hadde vært greit i seg selv, men jeg hadde inntekt de siste 8 av 10 mnd og full inntekt som jeg skille fortsatt med om jeg ikke var gravid. Så derved var den inntekten grunnlaget for perm nr 2.

(så gikk det nesten fem år før jeg fikk mnd tre så da rakk jeg i alle fall jobbe nok...)
 
Men da må hun jobbe 100% i 5mnd vel? Og skulle hun bli sykemeldt så beregnes jo sykepengene ut ifra hennes tidligere inntekt som da er 80%foreldrepenger.

På facebook står det på nav sine sider: Hvis man går tilbake til sin faste stilling og stillingsprosent holder det å ha vært på jobb en dag. Da blir foreldrepengene utregnet ut ifra den lønnen. Det virker nesten litt for godt til å være sant??
 
På facebook står det på nav sine sider: Hvis man går tilbake til sin faste stilling og stillingsprosent holder det å ha vært på jobb en dag. Da blir foreldrepengene utregnet ut ifra den lønnen. Det virker nesten litt for godt til å være sant??
Men der er den regelen som er.

Går tilbake til fast stilling. For perm pengene skal erstatte det du skulle tjent. Og i fast stilling du skulle fortsatt, så er det det du skulle tjente. Men det må altså være at du faktisk går tilbake i vanlig jobb og skulle fortsatt om du ikke var gravid, ikke at du bsre avtaler en uke full jobb, liksom
 
Men der er den regelen som er.

Går tilbake til fast stilling. For perm pengene skal erstatte det du skulle tjent. Og i fast stilling du skulle fortsatt, så er det det du skulle tjente. Men det må altså være at du faktisk går tilbake i vanlig jobb og skulle fortsatt om du ikke var gravid, ikke at du bsre avtaler en uke full jobb, liksom

Ja det høres jo helt supert ut spør du meg! :)
 
På facebook står det på nav sine sider: Hvis man går tilbake til sin faste stilling og stillingsprosent holder det å ha vært på jobb en dag. Da blir foreldrepengene utregnet ut ifra den lønnen. Det virker nesten litt for godt til å være sant??

Det er det nok og desverre.
 
Det er det nok og desverre.

Det e jo skriftlig oppgitt fra nav at det er sånn.

Det var også sånn dengang jeg var inni det, men det er jo 6-7 år siden så de kan ha endret på et, men det var sånn da. Og det står sånn
 
Det e jo skriftlig oppgitt fra nav at det er sånn.

Det var også sånn dengang jeg var inni det, men det er jo 6-7 år siden så de kan ha endret på et, men det var sånn da. Og det står sånn

Min erfaring er at alt som virker bra med nav som regel er for godt til å være sant, min erfaring etter 2 (snart 3) permisjoner[emoji23]
 
Min erfaring er at alt som virker bra med nav som regel er for godt til å være sant, min erfaring etter 2 (snart 3) permisjoner[emoji23]
Mens min erfaring er at det har gått helt fint. Faktisk.
 
Hvordan har du løst permisjonene? :)
Jeg har ikke hatt så tette, det var ikke det jeg mente. Det er 2,5 år mellom mine, men eldste begynnte ikke i bhg før jeg var nesten halvveis i neste svangerskap.jeg jobbet mindre enn 6 mnd full tid, men det var aldri snakk om noe annet enn 100% grunnlag for andre perm. Selv onkel altså jobbet 40% deler av opptjeningstiden. Jeg hadde gått opp i permanent 100%

(så jobbet jeg noen få mnd etter andre perm mens mannen hadde pappaperm, før jeg tok ulønnet perm noen mnd og leverte oppsigelsen min i løpet av den. Men det er en annen sak)
 
Jeg gikk fra permisjon til permisjon.

Er 15 mnd mellom barna våre.

Først 80% lønn og full dekning med førstemann. Deretter ut i 4 uker ferie, før jeg begynte neste permisjon 8 uker før. Og ikke 3 uker før som man må. Nå er dette lenge siden men den gang kunne man begynne den inntil 12 uker før termin. Tok 100% lønn og 10 mnd med minstemor. (gikk ikke tilbake til jobb men sa opp jobben etterpå)
 
På facebook står det på nav sine sider: Hvis man går tilbake til sin faste stilling og stillingsprosent holder det å ha vært på jobb en dag. Da blir foreldrepengene utregnet ut ifra den lønnen. Det virker nesten litt for godt til å være sant??

Jeg tror det stemmer, var arb ledig da jeg var gravid og fikk beskjed om hvis jeg fikk jobb så ble perm beregnet av den inntekten... ville da ikke da jeg sannsynligvis ville få dårligere lønn enn grunnlaget hvis ikke...
 
Back
Topp