Tips til hvordan få lille prinsen vår til å sove/ligge alene

Novemberprins

Andre møte med forumet
Hei :) Jeg har en liten gutt på 5 uker som kun vil sove oppå oss, eller i armene våres. Dette gjelder både dag, kveld og natt. Om dagen sovner han oftes etter amming i armene, men våkner med engang jeg prøver å legge han ned i vugge, seng, vogn, babynest. Om kvelden/ natt må han som oftes bysses i søvn og våkner også her når jeg legger han ned. Vet han er liten og trenger mye kos/nærhet, noe jeg gledelig gir. Men han er en stor kar og det er ganske tungt å gå med han i armene hele tiden. Har også prøvd bæresele, men den liker han ikke. Han kom med keisersnitt, så jeg skal i utgangspunktet ikke bære så mye heller. Dette gjelder også når han er våken. Begynner å gråte etter bare noen minutter hvis jeg prøver å legge han i lekegrind, sofaen (når jeg sitter rett ved siden av) eller på sånn lekematte. Så lurer på om det er noen som har noen gode tips eller rutiner på hvordan jeg kan gjøre han vandt til å ligge litt alene.
 
Sniker fra oktober. Min på 10,5 uker er helt lik, og har vært det hele tiden. Har du lest om det 4.trimester? Veldig nyttig og forklarende [emoji4] Jeg sover med han på brystet både dag og natt, og prøver å nyte det. Plutselig er det over.

Så jeg har ingen tips til deg, annet enn at du bare må stille hodet ditt på at det er sånn ei stund framover. Husk at verden er stor og skummel for et lite barn som har vært i magen i 9 mnd [emoji173]
 
Kan være verdt å ta han med til manuell terapeut med videreutdanning ifh til barn. Kan være han har spenninger/låsninger i nakken eller mellom skuldrene?
 
Har du prøvd å legge en t-skjorte med din lukt på ved siden av han når du legger han ned. Evt. Pakke han inn i et teppe før du holder han slik at han fortsatt har varmen når han blir lagt alene?
Vet ikke om det hjelper, men kan være verdt et forsøk :)
 
Vesla her (9,5 uker) var helt lik frem til jeg begynte å fullpumpe og gi fra flaske. Da virket hun mer fornøyd og ville faktisk sove i flere timer i strekk uten å måtte ligge oppå oss hele tiden. Hender hun fremdeles må ligge oppå / inntil oss for å klare å sovne, men vi er mer uthvilte og kan faktisk (som regel) legge henne fra oss uten at hun begynner å hyle. Føler oss mye friere nå enn før.
Var veldig trist å slutte med amming (flere grunner til det), men det virker som om jenta vår har det bedre :)
Lurer på om hun kan ha låsninger i nakken og at det kan være med på å gjøre henne utilpass når vi legger henne på ryggen. Tenkte å ringe manuellterapeut i morgen for å sjekke det ut.
 
Nå har ikke jeg det problemet, men når jeg legger jenta mi på 2 mnd, ligger jeg helt inntil henne, og hun får ammekos til hun sovner. Jeg holder godt rundt henne så hun er varm og god, og venter til jeg er helt sikker på at hun sover godt, før jeg slipper forsiktig, og legger meg litt bort. men holder en hånd ved henne, så hun føler nærheten min, ellers våkner hun :)
 
Min (5 veker) var/er sånn også. Har du prøvd å legge han på sida når du legg han ned? Vår søver mykje bedre då, men må som oftast passe på at han då har sovna tungt før eg legg han ned. Hjelper og om han har eit teppe godt rundt seg:) Dei to siste dagane no har han faktisk kunne sovne av seg sjølv i nest og vippestol uten at eg må bysse han i søvn!:) PS: hvis du legg han på sida so pass på å veksle på kva side han ligger på:)
 
Jeg regner med du har vognpose i vogna? Jeg teker at du kan legge en varmeflaske i vogna slik at den gode lune posen oppnår temperatur som i armene dine, så tar du flasken bort før du legger han nedi. Du kan kanskj også prøv et svøpe?
 
Tusen takk for svar alle sammen. [emoji4] Takk for mange gode tips. Jeg har faktisk prøvd alt dere skriver og har i tillegg vært hos både fysio og manuell terapeut (ingen låsninger heldigvis). Har til og med kjøpt en dukke (lulla doll med hjerteslag og pust) til 1000kr som skulle være så fantastisk. Snakk om å være desperat [emoji23][emoji85]. Men han er fortsatt like glad i å kose og ligge i armene til mamma. Han er 3 mnd. i neste uke, så håper det kanskje går seg litt mer til da. Eneste jeg ikke har prøvd er å evt. slutte å amme å gi flaske istedenfor. Litt mer kontroll på hvor mye melk han får i seg. Men har liksom ikke lyst å gi opp ammingen, selv om jeg både har hatt trøske og har nå raynauds syndrom. Så nå har han begynt å gråte når han dier og våkner alltid gråtende etter søvn. Aner ikke hvorfor. Stakkars liten [emoji26] Andre som har vært borti det? Får trøste meg med at jeg vet han ikke har vondt og at han har det godt. Og får ligge å sove i armene til mamma og pappa døgnet rundt.
 
Tusen takk for svar alle sammen. [emoji4] Takk for mange gode tips. Jeg har faktisk prøvd alt dere skriver og har i tillegg vært hos både fysio og manuell terapeut (ingen låsninger heldigvis). Har til og med kjøpt en dukke (lulla doll med hjerteslag og pust) til 1000kr som skulle være så fantastisk. Snakk om å være desperat [emoji23][emoji85]. Men han er fortsatt like glad i å kose og ligge i armene til mamma. Han er 3 mnd. i neste uke, så håper det kanskje går seg litt mer til da. Eneste jeg ikke har prøvd er å evt. slutte å amme å gi flaske istedenfor. Litt mer kontroll på hvor mye melk han får i seg. Men har liksom ikke lyst å gi opp ammingen, selv om jeg både har hatt trøske og har nå raynauds syndrom. Så nå har han begynt å gråte når han dier og våkner alltid gråtende etter søvn. Aner ikke hvorfor. Stakkars liten [emoji26] Andre som har vært borti det? Får trøste meg med at jeg vet han ikke har vondt og at han har det godt. Og får ligge å sove i armene til mamma og pappa døgnet rundt.
Du beskriver vår hverdag, med lille som er 4 mnd. Hadde sopp i ca to måneder, som utviklet seg til Raynauds, og nå plages jeg med melkeblemmer. Han sover kun i armene mine eller tett inntil meg, og helst med puppen i munnen. Jeg prøver å nyte det, for plutselig kommer dagen hvor han godtar å sove i egen seng, og da blir jeg å savne all denne kosen [emoji173]
 
Du beskriver vår hverdag, med lille som er 4 mnd. Hadde sopp i ca to måneder, som utviklet seg til Raynauds, og nå plages jeg med melkeblemmer. Han sover kun i armene mine eller tett inntil meg, og helst med puppen i munnen. Jeg prøver å nyte det, for plutselig kommer dagen hvor han godtar å sove i egen seng, og da blir jeg å savne all denne kosen [emoji173]

Ja, får bare prøve å nyte så mye som mulig [emoji4][emoji173] Hva gjorde du for å bli kvitt Raynauds? Tok du Adelat?
 
Ja, får bare prøve å nyte så mye som mulig [emoji4][emoji173] Hva gjorde du for å bli kvitt Raynauds? Tok du Adelat?
Såvidt jeg har skjønt, blir man ikke kvitt det, men må holde det i sjakk. Jeg passer på å holde meg varm hele tiden, da går det gjerne bra :)
 
Såvidt jeg har skjønt, blir man ikke kvitt det, men må holde det i sjakk. Jeg passer på å holde meg varm hele tiden, da går det gjerne bra :)

Å hjelpe meg. Gjør jo så utrolig vondt!! Trodde det gikk vekk hvis jeg begynte på Adelat. Hatt det i snart to mnd. og gruer meg til hver gang jeg skal amme.
 
Å hjelpe meg. Gjør jo så utrolig vondt!! Trodde det gikk vekk hvis jeg begynte på Adelat. Hatt det i snart to mnd. og gruer meg til hver gang jeg skal amme.
Finnes ikke godt nei. Veit om flere som må gi opp :-\
 
Ikk lest alle innlegg så kanskje det er svart før, men for vår del sover han lille i babynest. Har nestet i bedside seng og der ligger han fint (for d meste). Begynner og bli litt lite, men har åpnet bunnen så han får strekt på beina :)
 
Ikk lest alle innlegg så kanskje det er svart før, men for vår del sover han lille i babynest. Har nestet i bedside seng og der ligger han fint (for d meste). Begynner og bli litt lite, men har åpnet bunnen så han får strekt på beina :)

Takk for tipset, men jeg bruker også babynest. Liker å ha noe tett rundt hode.
 
Du beskriver vår hverdag, med lille som er 4 mnd. Hadde sopp i ca to måneder, som utviklet seg til Raynauds, og nå plages jeg med melkeblemmer. Han sover kun i armene mine eller tett inntil meg, og helst med puppen i munnen. Jeg prøver å nyte det, for plutselig kommer dagen hvor han godtar å sove i egen seng, og da blir jeg å savne all denne kosen [emoji173]

Kan sopp i munnen til lille gjøre at du får Reynaud syndrom? På brystknoppen da eller er du plaget på tær og fingre også? Eller hadde du sopp på knoppen som utviklet seg til R-syndrom? Visste ikke at det var mulig skjønner du
 
Kan sopp i munnen til lille gjøre at du får Reynaud syndrom? På brystknoppen da eller er du plaget på tær og fingre også? Eller hadde du sopp på knoppen som utviklet seg til R-syndrom? Visste ikke at det var mulig skjønner du
Det kommer gjerne av at man har slitt med sårhet og/eller sopp over lang tid. Jeg har vært og er sår enda, etter 4 måneder. Spiller ingen rolle om bare barnet har sopp, for det smitter i mellom fort. Er kun om jeg blir kald på overkroppen at smertene kommer.
 
Back
Topp