Tips til alle som evt vil oppdage en tidlig MA...

trallemamma

Gift med forumet
Hei alle sammen! Jeg vil gjerne dele det her med dere, det er mitt personlige tips etter hva jeg selv har erfart. Ikke for å være pessimister!!! Men fordi mange av oss liker å følge med så mye som mulig, og evt vite mest mulig og tidligst mulig dersom noe er galt.... Så om noen synes det er dumt å poste noe slikt, får det så være, jeg vet at dette hjalp meg så mye da det gikk galt! Jeg skal fortelle hva som skjedde meg;

I august ble jeg gravid, og lykken var stor etter noen mnd prøving. Da jeg var 5+3 fant jeg ut at jeg skulle bruke min eneste digitale test med ukesindikator som jeg hadde kjøpt. Den burde da ha slått ut på 3+ (3 uker siden befruktning), men slo kun ut på 2-3. Da ble jeg bittelitt bekymret, men tenkte at jeg sikkert bare produserte HCG sent. Det var på en tirsdag. Utover i uken forsvant symptomene jeg hadde (tissetrengt, oppblåst, sulten, svettet om natten osv), og i den påfølgende helgen jobbet jeg veldig hardt uten problemer. Jeg var da meget bekymret. Da jeg var 6+2 tok jeg en ny test, den viste fortsatt 2-3. Da regnet jeg med at dette ikke gikk veien, men jeg blødde ikke en dråpe, og hadde ikke vondt! Og mange sa da at det sikkert bare gikk opp og ned med symptomer, og at HCG bare produseres sent hos meg.. Men det var ikke nok for meg, jeg ringte legen og ba om å få måle HCG. Fikk komme neste dag. På fredagen 6+6 fikk jeg vite at den var på 1800, noe som var litt under normalen. De tok ny prøve som jeg skulle få svar på på mandagen. Jeg begynte å forsone meg med tanken på at det hadde gått galt. På den søndagen, 7+1, begynte det å komme noe blod, og på mandagen dagen etter, begynte jeg å blø mye. Legen sa da at den andre HCG-prøven bare var på 1900, altså nesten ikke oppgang. Fikk UL den onsdagen, og der så vi vår lille etterlengtede og stille lille foster. Dagen etter kom det meste ut, 7+5.

POENGET med min lange historie (vet ikke om noen hang med hit eller om det har noen interesse for andre), er at for meg døde fosteret rett etter uke 5, men det fikk ikke kroppen min med seg. Og jeg hadde levd lykkelig uvitende i 2 uker uten å blø, dersom det ikke var for testene og jeg kun skulle tenkt at symptomer går opp og ned. Og jeg var så innmari glad jeg hadde kjøpt en sånn test, og også kjøpte en til. For da hadde jeg allerede bearbeidet noe av sorgen, før jeg faktisk begynte å blø! Jeg forventet det og skjønte hva som kom til å skje, og da ble det så mye lettere å komme over også! Så jeg vil si at de som er som meg, at de gjerne vil vite, anbefales på det sterkeste å gjøre det jeg gjorde. Selvsagt går dette bare i de tidligste ukene, evt senere hvis det gikk galt tidlig, uansett; ta test med ukesindikator til den viser 3+! Da får man ikke gjort mer uansett, og må bare håpe på at alt går bra(evt ta en senere hvis man mistenker at noe er galt da). Må understreke at jeg IKKE er veldig pessimistisk, venter at ting skal gå galt nå igjen osv, alt skal gå bra! Men HVIS noe skulle gå galt igjen, vil jeg gjerne vite det... BEKLAGER langt innlegg...:shy:
 
Syns det er fint at du deler :) Men man må også være obs på at alt kan være bra selvom hcg ikke slår ut også. Da jeg var gravid med snuppa testa jeg ooofte til i uke 8, fordi jeg var sikker på at jeg måtte være gravid, men testene var negative. I uke 8 dro jeg til legen og fikk blodprøve og der var hcg normalt etter hvor langt jeg var på vei. Normalt i blodet, men ikke i urin. Men det hører jo sjeldenheten til at man har så litr hcg i urin såpass langt på vei. Så jeg tenker; tenk at det KAN være noe galt om testen viser lavere hcg, forbered deg på det verste, men ikke ta det som en sikkerhet :)
 
Men når man allerede har fått positiv hcg i urin, er det vel rart om den går ned igjen uansett. Men JEG stoler ikke på hcg-urintester, men det er vel for at de har vist seg ved to graviditeter hos meg at de løy :p
 
Syns det er fint at du deler :) Men man må også være obs på at alt kan være bra selvom hcg ikke slår ut også. Da jeg var gravid med snuppa testa jeg ooofte til i uke 8, fordi jeg var sikker på at jeg måtte være gravid, men testene var negative. I uke 8 dro jeg til legen og fikk blodprøve og der var hcg normalt etter hvor langt jeg var på vei. Normalt i blodet, men ikke i urin. Men det hører jo sjeldenheten til at man har så litr hcg i urin såpass langt på vei. Så jeg tenker; tenk at det KAN være noe galt om testen viser lavere hcg, forbered deg på det verste, men ikke ta det som en sikkerhet :)
Men når man allerede har fått positiv hcg i urin, er det vel rart om den går ned igjen uansett. Men JEG stoler ikke på hcg-urintester, men det er vel for at de har vist seg ved to graviditeter hos meg at de løy :p
SELVSAGT er det variasjoner i HCG hos den enkelte. Jeg sikter mer til at man evt kan fange opp noe som kan være grunn til bekymring - så får man jo evt be om HCG-prøver hos legen osv. Og da vil man jo raskt se om alt er OK. Klarte bare ikke få med alle unntakene, selvsagt er det en del av dem. Det jeg ville formidle var bare at det jo kan være smart for de fleste å teste, og evt avdekke MA for NOEN som ikke ellers ville sett det. Men takk for at du delte din erfaring også :)
 
SELVSAGT er det variasjoner i HCG hos den enkelte. Jeg sikter mer til at man evt kan fange opp noe som kan være grunn til bekymring - så får man jo evt be om HCG-prøver hos legen osv. Og da vil man jo raskt se om alt er OK. Klarte bare ikke få med alle unntakene, selvsagt er det en del av dem. Det jeg ville formidle var bare at det jo kan være smart for de fleste å teste, og evt avdekke MA for NOEN som ikke ellers ville sett det. Men takk for at du delte din erfaring også :)

Ja, skjønte det :)
Bra å dele alle erfaringer :)
 
Blir nok å kjøpe en test å teste når det er over 3 uker siden befruktning(hvor langt er jeg på vei da??..)
 
Blir nok å kjøpe en test å teste når det er over 3 uker siden befruktning(hvor langt er jeg på vei da??..)
Da er du 5 ++. Jeg tar første i morgen 4+3, da bør den vise 2-3. Hvis den gjør det tar jeg neste 5+3. Viser den ikke 2-3 enda i morgen, produserer jeg nok HCG litt sent. Får HCG-prøver av legen denne gang, så får se hva jeg gjør, tar nok de da, ellers venter jeg litt.
 
Alle produserer hcg forskjellig. To kvinner, begge er 6 uker på vei og den ene får 2-3 uker og den andre 3+ betyr ikke at hun som fikk 2-3 uker nødvendigvis vil miste. Hun produserer bare litt mindre hcg. Og fra 2-3 til 3+ er en lang vei!

Se her:

Pregnant 1-2 weeks (25 mIU/ml), Pregnant 2-3 weeks
(200 mIU/ml) and Pregnant 3+ weeks (20000 mIU/ml)


Altså må man ha 25-199 ml hcg for å få 1-2 uker, 200-19999 ml for å få 2-3 uker og mer enn 20000 ml for å få 3+

Og hvis man ser på denne tabellen:

68fubm.png


så ser man snittsverdien på hcg. Det er altså mange som opplever å ha 2-3 uker ganske lenge før 3+ dukker opp.

En annen hcg tabell:

21lkbok.jpg



Så jeg syns ikke man skal stresse med å få 3+ allerede i uke 6-7. Jeg vet om en kvinne som for to-tre år siden ble gravid og tok blodprøver for å måle hcg og hun hadde utrolig lave tall og de steg utrolig tregt. Legene sa at det så dårlig ut og at det snart ville bli en sa eller ma. Men når hun tok ul, så alt fint ut. En frisk og sprellende baby på ca 8 uker. Hun tok så en ny ul uka etter der igjen, fremdeles en frisk liten spire. Men hcgverdiene hennes var lave. Den dag i dag er gutten en frisk og fin to-tre åring :)

Men så klart, det er individuelt! at du klarte å oppdage en ma før kroppen gjorde det, er jo "bra", hvis du skjønner hva jeg mener. Som du sier selv, at du fikk forberedt deg litt på at det kom til å gå galt før det faktisk gikk galt. Men det er så vitkig å huske på at det er så individuelt!! Og at 2-3 uker gjerne varer lenge fordi overgangen fra 200 ml hcg til 20000 ml hcg er lang!
 
Alle produserer hcg forskjellig. To kvinner, begge er 6 uker på vei og den ene får 2-3 uker og den andre 3+ betyr ikke at hun som fikk 2-3 uker nødvendigvis vil miste. Hun produserer bare litt mindre hcg. Og fra 2-3 til 3+ er en lang vei!

Se her:

Pregnant 1-2 weeks (25 mIU/ml), Pregnant 2-3 weeks
(200 mIU/ml) and Pregnant 3+ weeks (20000 mIU/ml)

Altså må man ha 25-199 ml hcg for å få 1-2 uker, 200-19999 ml for å få 2-3 uker og mer enn 20000 ml for å få 3+

Og hvis man ser på denne tabellen:

68fubm.png


så ser man snittsverdien på hcg. Det er altså mange som opplever å ha 2-3 uker ganske lenge før 3+ dukker opp.

En annen hcg tabell:

21lkbok.jpg



Så jeg syns ikke man skal stresse med å få 3+ allerede i uke 6-7. Jeg vet om en kvinne som for to-tre år siden ble gravid og tok blodprøver for å måle hcg og hun hadde utrolig lave tall og de steg utrolig tregt. Legene sa at det så dårlig ut og at det snart ville bli en sa eller ma. Men når hun tok ul, så alt fint ut. En frisk og sprellende baby på ca 8 uker. Hun tok så en ny ul uka etter der igjen, fremdeles en frisk liten spire. Men hcgverdiene hennes var lave. Den dag i dag er gutten en frisk og fin to-tre åring :)

Men så klart, det er individuelt! at du klarte å oppdage en ma før kroppen gjorde det, er jo "bra", hvis du skjønner hva jeg mener. Som du sier selv, at du fikk forberedt deg litt på at det kom til å gå galt før det faktisk gikk galt. Men det er så vitkig å huske på at det er så individuelt!! Og at 2-3 uker gjerne varer lenge fordi overgangen fra 200 ml hcg til 20000 ml hcg er lang!
Beklager, men den informasjonen du kommer med her er FEIL!!! Den første ukesindikasjonen du kommer med er riktig, 1-2 er 25-199, 2-3 er derimot 200-1999, og 3+ er 2000 og oppover... Skjønner godt du tror man må vente lenge på 3+ da, men det ville jo vært helt tullete av CB å selge noe som de selv sier skal slå ut (altså FOR DE FLESTE, ikke alle, prøvde presisere det over...) på 3+ når man er ca 3 uker og utover etter befruktning! Les litt mer om det, så ser du hva jeg mener. Vet det står den samme feilinformasjonen i mange forskjellige forum, i gamle tråder og nye tråder. Det er fordi folk leter i de gamle trådene. Men i noen tråder rettes feilen, og noen informerer om at det faktisk ikke er den ekstra nullen på slutten som jo forandrer alt... :)

Jeg får igjen presisere da, at dette er bare et tips, det er MANGE variasjoner ute og går!!! Jeg publiserte dette kun slik at man kan sjekke, og hvis man blir bekymret, tar man jo kontakt med legen og de måler HCG!! Er alt da fint, er det jo herlig, hvis ikke har man kanskje vært "heldig" som meg å funnet ut noe før kroppen, og kan forberede seg litt... Noen produserer HCG sent, andre raskt, slik er det, men testene med ukesindikator treffer jo ganske riktig for de FLESTE. Og jeg får også gjenta, at jeg selv tok 2 tester med 1 ukes mellomrom uten stigning da, man må jo ikke få helt panikk etter første! Feks om man får 1-2 den ene uka, og 2-3 den neste, kan alt være flott selv om man trodde det skulle være 2-3 og så 3+... :)
 
Beklager, men den informasjonen du kommer med her er FEIL!!! Den første ukesindikasjonen du kommer med er riktig, 1-2 er 25-199, 2-3 er derimot 200-1999, og 3+ er 2000 og oppover... Skjønner godt du tror man må vente lenge på 3+ da, men det ville jo vært helt tullete av CB å selge noe som de selv sier skal slå ut (altså FOR DE FLESTE, ikke alle, prøvde presisere det over...) på 3+ når man er ca 3 uker og utover etter befruktning! Les litt mer om det, så ser du hva jeg mener. Vet det står den samme feilinformasjonen i mange forskjellige forum, i gamle tråder og nye tråder. Det er fordi folk leter i de gamle trådene. Men i noen tråder rettes feilen, og noen informerer om at det faktisk ikke er den ekstra nullen på slutten som jo forandrer alt... :)

Jeg får igjen presisere da, at dette er bare et tips, det er MANGE variasjoner ute og går!!! Jeg publiserte dette kun slik at man kan sjekke, og hvis man blir bekymret, tar man jo kontakt med legen og de måler HCG!! Er alt da fint, er det jo herlig, hvis ikke har man kanskje vært "heldig" som meg å funnet ut noe før kroppen, og kan forberede seg litt... Noen produserer HCG sent, andre raskt, slik er det, men testene med ukesindikator treffer jo ganske riktig for de FLESTE. Og jeg får også gjenta, at jeg selv tok 2 tester med 1 ukes mellomrom uten stigning da, man må jo ikke få helt panikk etter første! Feks om man får 1-2 den ene uka, og 2-3 den neste, kan alt være flott selv om man trodde det skulle være 2-3 og så 3+... :)

Stusset litt på det selv at tallene for 3+ var litt vel høye. Men ellers skal man uansett ikke si til en " hvis befruktningen skjedde for tre uker siden bør du få 3+ på cb digital" for det er ikke sikkert man har nok hcg til at det skal slå ut 3+, selv om det er tre uker siden befruktning. Så vil bare at folk ikke skal henge seg oppi hvilken uke man er i når man tar de testene :) mente ikke å rette på ditt innlegg, du har ikke sagt noe feil. Bare jeg som ville minne på at alle har ulik hcg stigning osv. Overgangen fra 1-2 uker til 2-3 er litt kortere enn fra 2-3 til 3+. Så man kan regne med at cb digital vil vise 2-3 uker en liten stund før 3+ vil slå ut. Det beste er vel å ta blodprøver hos legen enn å tolke de testene. :) eller det aller beste er vel å ta ul og se om alt er bra der inne! Er det det, så er det ikke så nøye hvor mye hcg man har i seg, så lenge det stiger og ikke synker.
 
Slik tolker du resultatet
Resultat
Tid siden befruktning Slik vil legen datere graviditeten (basert på 28-dagers syklus)
cb9rowf03_3.png
Resultatet er Ikke gravid -
cb9rowf03.png
Resultatet er Gravid
og du ble befruktet for ca. 1-2 uker siden. 3-4 uker
cb9rowf03_1.png
Resultatet er Gravid
og du ble befruktet for ca. 2-3 uker siden. 4-5 uker
cb9rowf03_2.png
Resultatet er Gravid
og du ble befruktet for mer enn 3 uker siden. 5+ uker


Bare limer inn dette fra hjemmesidene til CB jeg :) Helt enig med deg da, at det viktigste er at det stiger og ikke synker, sånn jeg sa på slutten i det jeg skrev sist, 1-2 en uke og 2-3 neste uke er jo flott selv om det er litt senere enn antatt! Kanskje litt bastant å si at det BØR vise noe ja, men jeg bare sikter til at det er slik i de fleste tilfeller (i følge CB i alle fall, og også mange på forumene som viser testene). Vi legger sikkert litt forskjellig i ordet BØR hehe... Fint med forskjellige synspunkter da, så blir det tilsammen nyansert og perfekt hahaha :) Gleder meg til å teste i morgen i alle fall!!! Håper den viser 2-3 da, jeg fikk min første positive test 3+2, så jeg har et håp i alle fall!
 
Ikke alltid enn kan se det på HCG dessverre. Jeg hadde en Blighted Ovum nå i November. Da steig HCG'n akkurat som den skulle hele veien. Ingen blødning og hadde masse symptomer. Kom på UL i 6+4 og der var det en forstersekk som vokste som den skulle (derfor HCG stigning) men det var ikke noe foster der. :( De fortalt på sykehuset at det var de som hadde gått helt til ordinær UL før de oppdaget det.
 
Ikke alltid enn kan se det på HCG dessverre. Jeg hadde en Blighted Ovum nå i November. Da steig HCG'n akkurat som den skulle hele veien. Ingen blødning og hadde masse symptomer. Kom på UL i 6+4 og der var det en forstersekk som vokste som den skulle (derfor HCG stigning) men det var ikke noe foster der. :( De fortalt på sykehuset at det var de som hadde gått helt til ordinær UL før de oppdaget det.
Oi, det var jo voldsomt! Godt du hadde tidlig UL da!!! Det må ha vært veldig trist, håper det går bra med deg. Nei, da får vi håpe det ikke er BO på noen her!! Greit å vite, takk for info :) Håper på en tidlig UL her også, men ikke før ca uke 10 kanskje...
 
Last edited:
Ikke alltid enn kan se det på HCG dessverre. Jeg hadde en Blighted Ovum nå i November. Da steig HCG'n akkurat som den skulle hele veien. Ingen blødning og hadde masse symptomer. Kom på UL i 6+4 og der var det en forstersekk som vokste som den skulle (derfor HCG stigning) men det var ikke noe foster der. :( De fortalt på sykehuset at det var de som hadde gått helt til ordinær UL før de oppdaget det.

Så leit! Man blir fristet til tidlig ul når man hører sånne historier. Får håpe spiren sitter som den skal denne gangen. Klem
 
Takk takk. :) :)
Prøver tenke så positivt jeg kan og at dette skal gå bra, men BO'n sitter friskt i minnet enda. Hadde jeg bare fått et lite hint føre, slik at jeg hadde vært litt forberedt. Kom jo til UL og hadde store forhåpninger om et hjerte som slo også var det ingenting annet enn fostersekken der. Var et bra slag få det, for det om enn hadde i bakhodet at det kunne være noe gærent. Ble deretter sendt hjem for å ny UL etter en uke, for å se om kroppen fikser opp selv. Værste uken i mitt liv!!! Kroppen fikset ikke opp selv og var akkurat like "gravid" den uken også. Ble da etter en uke innlagt på sykehuset. Ble to netter på sykehuset og det ble til slutt utskrapning. 1,5 døgn med tabletter før utskrapning.

Jeg har tidligere hatt en MA i uke 11, da begynte det med småblødninger. Det var vondt det også, men jeg syns det var værre oppleve BO'n, for enn blir ikke forberedt på det på noen måte.
Har vært noen tøffe uker etter BO'n og tørr ikke helt glede meg over graviditeten enda.
Jeg har nå time til UL når jeg er 6+4 (akkurat like langt som sist UL da jeg fikk den grusomme beskjeden. Håper ikke det er et dårlig tegn). Jeg kommer til og være så redd når jeg skal på UL 17. Februar, men håper alt jeg kan på det beste. :)

Jeg anbefaler faktisk alle ta UL i uke 6-7-8.
 
Drar opp denne siden det er noen nye her jeg :) Vil gjerne tipse flest mulig siden det hjalp meg mye. Ser det er flere som lurer på det med CBD også. Og idag fikk jeg 3+, 5+3 i svangerskapet!!! Så glad for å "være i rute"... Og ikke ha sen stigning som ville bekymre denne gangen også. Ventet jo med vilje til 5+3 da, ville ikke satse 5+0, bedre å være sikker på å være over 5 uker...
 
Ikke alltid enn kan se det på HCG dessverre. Jeg hadde en Blighted Ovum nå i November. Da steig HCG'n akkurat som den skulle hele veien. Ingen blødning og hadde masse symptomer. Kom på UL i 6+4 og der var det en forstersekk som vokste som den skulle (derfor HCG stigning) men det var ikke noe foster der. :( De fortalt på sykehuset at det var de som hadde gått helt til ordinær UL før de oppdaget det.

Oi! Det var samme hos meg, men jeg trodde det het MA.. Jeg fikk beskjeden på ul i uke 10 og 11 :/ helt grusomt :(
 
Oi! Det var samme hos meg, men jeg trodde det het MA.. Jeg fikk beskjeden på ul i uke 10 og 11 :/ helt grusomt :(

Det heter Blighted Ovum fikk jeg beskjed om. Ja, det er veldig vondt. :( Har UL om 2 uker og jeg kjennner jeg gruer meg alt nå. Er så utrolig redd for at det skal skje igjen.
 
Back
Topp