Til dere som har studert mens dere var gravide

Nordlys

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Hvordan syns du dette var?
Fordeler og ulemper?

Vet at det ikke finnes noen fasit, og at alle erfarer dette forskjellig, så spent på å høre din erfaring :)
 
Er du uheldig slik som meg og er veldig dårlig gjennom svangerskapet, så er det ikke anbefalt :p

2 ganger har jeg måttet avslutte skolegang oga graviditet.

Nå fikk jeg endelig fullført, selvom dette svangerskapet har vært tøffest, men jeg har kun hatt 3 fag å fokusere på.

Jeg hadde fått mye bedre resultater om jeg ikke var gravid og dårlig, men alt går når man må!
 
Er du uheldig slik som meg og er veldig dårlig gjennom svangerskapet, så er det ikke anbefalt :p

2 ganger har jeg måttet avslutte skolegang oga graviditet.

Nå fikk jeg endelig fullført, selvom dette svangerskapet har vært tøffest, men jeg har kun hatt 3 fag å fokusere på.

Jeg hadde fått mye bedre resultater om jeg ikke var gravid og dårlig, men alt går når man må!
Takk for svar :)
 
Jeg studerte sist jeg var gravid. Anså meg selv som frisk, men jeg gikk på skolen og kasta opp. Var ute i praksis også, og jobba på ettermiddag/helg, og kasta opp der og. Trengte litt tid om morgenen, bare. Hadde ingen smerter/andre plager i svangerskapet. Gikk veldig fint altså, folk hadde forståelse, var engasjerte og gode. I tillegg til at jeg var kvalm og ekstremt trøtt, ble jeg kanskje bare mer motivert for å gjøre en skikkelig innsats, og hadde egentlig gode karakterer likevel. Når det er sagt, fikk jeg enda bedre karakterer etter permisjonen, enn jeg har hatt noen gang tidligere. Ble da plutselig mye lettere (viktigere) å planlegge studiene og lesingen. Kan vel slå ut begge veier tenker jeg, men jeg kommer ALDRI til å fraråde noen å få baby mens de studerer, for SÅ vanskelig var det ikke å ta permisjon fra studiene altså... :)
 
Jeg synes det var helt suverent :) jeg hadde overhodet ingen plager. Studerte deltid og jobbet de gjenværende dagene. Så hvis du har et knirkefritt svangerskap så er det helt suverent. Hadde en i klassen som kastet opp på veien til skolen og som regel i alle pausene. Beundringsverdig å være tilstede de fleste dager da ja :)
 
Det var helt supert, men jeg skjønner etter svangerskap nummer to at jeg hadde flaks:p jeg sa det til alle jeg snakket med underveis også, at jeg var heldig:)

hadde termin en måned etter avsluttet bachelorstudie:p våren var bacheloroppgaveskriving og praksis på flere ulike sykehuslaboratorier:) mye forståelse fra alle rundt meg, mulighet for å sitte ned når nødvendig:)

svangerskap nummer to var jeg sykemeldt fra jobb fire siste mnd, før det ble jeg helt utslitt og fikk masse små sykdomsperioder. Det er ikke jobben sin feil altså, jeg skulle skjønt at jeg måtte roe ned tidligere tror jeg.

Minusene er at du risikerer å ikke klare å gjennomføre studieåret hvis du blir dårlig, og litt stress om man som meg ikke har jobb å gå til etter permisjonen (fullførte som sagt utdannelsen rett før baby).
 
Har ikke baby ennå, men prøvd store deler av studiet mitt. Om det klaffer snart har jeg cirka igjen 1 år :) Ser bare positivt på det jeg - mer tid til barna, friere hverdag og ikke minst at vi er/var unge. Økonomien hadde nok vært bedre om vi ventet, men det er ikke alternativ for oss. Dog jobber jeg mye så økonomien er ikke et problem. Samboer vil nok være student 4 år til.
 
Back
Topp