Til dere med sovebabyer!

Kisskine

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
For der første: håper dere er klar over hvor heldige dere er:)

For det andre, hva er triksene? Jeg går å bærer, bysser og hopper nærmest rundt som en tulling for å få henne til å sove... Tenker at jeg sikkert har skjemt henne bort ved å holde på sånn, og at det nå er det hun foretrekker, men hun har alltid vært urolig og vanskelig for å få til å sovne. Så da har man jo tatt i bruk alle hjelpemidler man har...
 
Er redd for at det ikke er noen triks.. Venninna mi har baby som er en mnd eldre bare og han har sovi så fint fra dag en. Jeg har hatt to barn som er utrolig urolige og sover bare når jeg bysser.. Kanskje det er noe med meg? :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her hjelper det faktisk å legge lille for seg selv (i egen seng, ved siden av oss eller i vogna) hvis han er veldig urolig å ikke vil roe seg hos oss.. Ender opp med å ligge å skravle med seg selv ei stund, også sovner han. Hjelper også å holde han i hånda ❤
 
Her hjelper det faktisk å legge lille for seg selv (i egen seng, ved siden av oss eller i vogna) hvis han er veldig urolig å ikke vil roe seg hos oss.. Ender opp med å ligge å skravle med seg selv ei stund, også sovner han. Hjelper også å holde han i hånda ❤
Har prøvd dette med hell et par ganger faktisk:) men som regel ender det med illsint baby...:/
 
Her hjelper det faktisk å legge lille for seg selv (i egen seng, ved siden av oss eller i vogna) hvis han er veldig urolig å ikke vil roe seg hos oss.. Ender opp med å ligge å skravle med seg selv ei stund, også sovner han. Hjelper også å holde han i hånda ❤

Samme her :)
 
For der første: håper dere er klar over hvor heldige dere er:)

For det andre, hva er triksene? Jeg går å bærer, bysser og hopper nærmest rundt som en tulling for å få henne til å sove... Tenker at jeg sikkert har skjemt henne bort ved å holde på sånn, og at det nå er det hun foretrekker, men hun har alltid vært urolig og vanskelig for å få til å sovne. Så da har man jo tatt i bruk alle hjelpemidler man har...

Kan ikke skjemme henne bort med bæring :)
 
Godt at du sier det, for jeg hører bare at jeg har skjemt henne bort med all bæringen og at det er derfor hun ikke vil sove alene. Men alternativet var jo en skrikende baby og jeg gjorde /gjør alt for at hun ikke skal skrike...

Spedbarn kan ikke skjemmes bort. Det er sånn de sa i gamledager da de benyttet seg av skrikekurer der babyen lå og skreik uten å bli løftet opp. Så blir de ensomme, redde og engstelige. De skriker jo ikke for å være plagsomme. Enten er de sultne, trøtte, lyst på ny bleie, magevondt osv.

Så du gjør helt rett i det du gjør. Følg hjertet ditt. Det vet best. :) ❤️
 
Vet ikkw om det er noen triks, noen har jo mindre søvnbehov og noen har kanskje vondt i magen/låsninger/rap eller melk i halsen e.l. Men kan jo skrive det vi gjør da :)

Kan ikke skjemme bort med bæring nei :) ikke når de er så små i alle fall! men kan jo hende at hun forbinder dette med søvn nå? At det kan være lurt å prøve seg frem med andre metoder også. Aner ikke. Som regel sovner han kun når han ligger for seg selv. Legger han på siden, god og mett, holder rundt koseteppet sitt. Ligger mykt i senga/redet/voksiposen. Noen barn gråter litt før de sovner for seg selv. Så lenge man passer på å være der, snakke litt, sette i smokken og de ikke HYLskriker så gjør det ikke noe med litt "sutring" før de sovner, gjerne gråter de fordi de er så innmari trøtte! Noen barn klarer heller ikke å sove hvis noen ser på dem.

Hvis han er grinete og absolutt ikke vil sove for seg selv så legger jeg med sammen han i senga, da sovner han bestandig!
 
Sån har det Vært her også lenge! Det er nå den siste uken at ting har begynt å funke. Jeg prøver å legge henne på gulvet, på magen da klarer hun som regel å rape/prompe litt (hun har mye luft i magen så hun kaver endel) også tar jeg henne opp å legger henne i vuggen, gir henne smokk (noe hun endelig liker).. også prøver jeg å la henne sovne selv.. funker ikke hver gang men det begynner å bli enklere for hver gang/dag jeg prøver. Jeg lar henne gråte litt fram til jeg føler at det er på tide å ta henne opp. Prøver å venne henne til å sovne selv på kvelden også etter mat, i egen seng med smokk! I dag er første kvelden der har funka ;)
 
Sån har det Vært her også lenge! Det er nå den siste uken at ting har begynt å funke. Jeg prøver å legge henne på gulvet, på magen da klarer hun som regel å rape/prompe litt (hun har mye luft i magen så hun kaver endel) også tar jeg henne opp å legger henne i vuggen, gir henne smokk (noe hun endelig liker).. også prøver jeg å la henne sovne selv.. funker ikke hver gang men det begynner å bli enklere for hver gang/dag jeg prøver. Jeg lar henne gråte litt fram til jeg føler at det er på tide å ta henne opp. Prøver å venne henne til å sovne selv på kvelden også etter mat, i egen seng med smokk! I dag er første kvelden der har funka ;)
Så bra med suksesshistorier! Håper ting løsner her også snart. Vi er enda der hvor vi stort sett må bysse henne i søvn enda, men har hendt et par ganger at hun kan klare å sovne av seg selv! Etter jeg sluttet å spise melkeprodukter har det heller ikke vært særlig skriking på kveldene:) Må se alle positive ting jeg kan, for det er ganske slitsomt dette her... Hehe;)
 
Spedbarn kan ikke skjemmes bort. Det er sånn de sa i gamledager da de benyttet seg av skrikekurer der babyen lå og skreik uten å bli løftet opp. Så blir de ensomme, redde og engstelige. De skriker jo ikke for å være plagsomme. Enten er de sultne, trøtte, lyst på ny bleie, magevondt osv.

Så du gjør helt rett i det du gjør. Følg hjertet ditt. Det vet best. :) ❤️

Og ikke mist fordi de trenger nærhet, som er livsviktig for babyer. Noen har behov for mer nærhet enn andre, sånn er det bare...
 
Og ikke mist fordi de trenger nærhet, som er livsviktig for babyer. Noen har behov for mer nærhet enn andre, sånn er det bare...

Ja, ikke sant! Jenta mi er veldig glad i kos og nærhet. Så da får hun det. ❤️Da blir de tryggere og tryggere. Etterhvert vil vi uansett ikke være interessante nok for dem for de vil utforske verden. ;) Men i første omgang er det tryggere å utforske verden sammen med oss. :) ❤️
 
Godt at du sier det, for jeg hører bare at jeg har skjemt henne bort med all bæringen og at det er derfor hun ikke vil sove alene. Men alternativet var jo en skrikende baby og jeg gjorde /gjør alt for at hun ikke skal skrike...

Jeg tror heller ikke at man kan skjemme dem bort. Men etterhvert kan man jo få noen vaner/"uvaner". Hs tipset oss om at vi kunne ha det litt i bakhodet og prøve oss litt frem, slik at vi ikke laget noen rutiner som vi ikke ønsket å ha. Nå er lillegutt heldigvis ganske grei å legge, menvi har jobbet mye med at han ligger i senga si med lyset på. Legger ham etter mat, når han er mett og rolig. Han får smokken og vi går rolig ut. Enkelte ganger kan han ligge 10-15 min og bare se seg omkring, andre ganger sutrer han litt. Går inn når vi hører gråten tar seg opp litt og gir smokken og ser at han roer seg, før vi gårut igjen. Etter at jeg lot være å pakke ham
inn altfor mye, så virker det som om han er mye mer komfortabel og sovner lettere av seg sjøl. Var mye mer hylskrik før, når han lå i nestet med både teppe og dyne.. :p #ferskmammamedfryseangst
 
Haar sovebarn. Men når han er urolig så setter vi han i vippestolen, stappet tutten i munnen og legger kosen over ansikte, øynene, da roer han seg. Dette fant vi tilfeldigvis ut med førstemann og det virker, vipper litt på stolen samtidig.
 
Jeg har 2 barn som har vært totalt motsatte når det gjelder det der. Eldste hadde (og har fremdeles) et ekstremt nærhetsbehov, hun måtte bysses, bæres,koses, vugges i søvn og mye på dagtid.

Lillebror er av den stikk motsatte typen, han vil helst ha fred og ro, og ligge alene, kan legges våken og sovner etter en stund.

Mitt beste tips er å gi babyen det den vil ha. =)
 
Alle mine tre har vært rutinedyr :) På dagen ligger jenta mi i vogna og sovner nesten med en gang hun blir lagt oppi.
På kvelden ca kl 20.00 etter litt hyppig amming tar jeg på pysj. Hun blir trøtt mellom 19.30 -21.00 og blir lagt våken i sengen sin da hun ikke sovner ved amming ( drikker bare 5 min).. Noen ganger lukker hun øynene i det jeg legger henne ned og andre ganger må jeg bysse litt i babynestet hun ligger i.
Jeg har stor tro på rutiner der du har på en måte et fast rituale, da sier du på en måte at " nå skal du sove" . Tror også det er viktig å ikke få baby overtrøtt. Se signalene om at baby er trøtt og legge baby på et svalt og rolig rom.
Jeg er så heldig å ha ei som stort sett sover hele natten, utenom noen ganger jeg tror hun har økedager..
Mitt midterste barn var svært urolig både dag og kveld de første 3-4 mnd. Vi tror hun hadde låsning ( Kiss syndrom) og kveldskolikk. Hun måtte vugges heletiden utenom sent på kvelden når hun skulle ta natta.. Hun var vel utslitt Kansje..? Og sovnet med en gang..
Jeg kan kun råde deg til å ha faste rutiner og skape ro rundt legging. Du kan ikke skjemme barnet ut iallefall ;)
 
Våkner av at han kaver, sjekker med en finger om han er sulten, og så tar jeg han til brystet mens vi ligger i senga. Han sovner altid etter pupp, men rører han ikke før om en stund eller hvis jeg våkner først om vi sovnet sammen:)
 
Back
Topp