Lillelam99

Blir kjent med forumet
Hei! På forhånd, beklager langt innlegg, og takk til de som tar seg tid til å lese!

Jeg er gravid og har termin i August 22. Jeg og samboeren min jobber på samme plass, og vi syntes det er litt ‘vanskelig’ mtp at vi begge må ut i permisjon i relativt hektiske perioder (høsten). Jobb er like avhengig av oss begge.

Nå er det sånn at jeg har termin om 14 uker, og vi har allerede vært inne på praten om nr.2. Tatt i betraktning at fødsel og tiden etter går fint!
Hvis jeg hadde klart å bli gravid igjen, når førstemann er 12 uker, så vil jo jeg være ferdig i permisjon med første, når nr.2 blir født. Må legge til at jeg ikke kan jobbe under svangerskapet, og av den grunn MÅ gå hjemme fra positiv test og frem til fødsel.
Hvis jeg blir gravid så fort etter fødsel med første, så vil jeg jo slippe svangerskapspermisjon fra jobb, pga jeg allerede går i foreldrepermisjon. Samt når nr 2 er født, vil jeg vel kunne ha nr 1 hjemme og motta kontantstøtte? Noen som vet hvordan det funker? Og sånn søskenrabatt i barnehagen. Her er det 30% for 2, 50% for 3 eller fler. Gjelder det da at du får 30% på begge, hvis du har to i barnehagen samtidig, eller får du 30% på siste?

Og angående kontantstøtte, så skjønner jeg at dette er noe man får hvis du ikke har barnehageplass til barnet. Hos oss er det mer enn nok barnehager, så vi kommer jo såklart til å ha tilbudet. Men kan man velge vekk barnehage og allikavel motta kontantstøtte? Av den grunn at man er hjemme med baby allikavel?

Bare så det er sagt, så har vi ikke trang økonomi, men vi har samtidig ikke mer enn vi må. Vi må også spare opp en relativt høy egenkapital de neste åra, i forbindelse med overtakelse av eiendom etter svigers. Prøver derfor å tenke litt langt frem for å se om vi kan spare litt på noen punkter. Vi er også enige om å få 4 barn sammen, hvis det lar seg gjøre, hvor vi vurderer 2 og 2 av ‘gangen’ slik at vi slipper så mye permisjoner fra jobb.
 
Vet ikke om jeg har alle svar men vet hvertfall følgende
1. du kan motta kontantstøtte for ett barn og foreldrepenger/lønn/sykemelding/svangerskapspenger/whatever så lenge barnet ikke har en bhg-plass. Dersom dere har plass dere betaler for, men ikke bruker, kan du ikke motta kontantstøtte for da har du per def. Barnehageplass.
2. kontantstøtte får du fra 13-23 mnd eller måneden FØR barnehageplass er mottatt.
3. søskenrabatt får du først når begge barn har en plass i bhg. Vet ikke mer om moderasjon men det gjør sikkert noen andre her
4. dersom dere har lav inntekt kan dere søke redusert foreldrebetaling i bhg, men det høres ikke egentlig ut som dere faller inn under dette. Søk dog opp tall for din kommune.


Og 5. er du veldig usikker - så ring nav foreldrepenger. De kan alt om det her, er ikke skumle å snakke med og kan gi helt korrekte svar utfra deres situasjon :)
 
Moderasjon kan jeg.

Et barn betaler full pris. Og der andre får 30% redusert pris. Og dersom en har 3 barn i bhg samtidig betaler den siste bare halv pris. Når den eldste slutter for å begynne på skole har du ikke lenger søsken i bhg og derved ikke søskenrabatt.

Kontantstøtte er bare i max 11 mnd fra barnet er 13 til 23 mnd gammelt, gitt at det ikke har barnehageplass. Men da kan du la begge begynne i bhg evt.

Men. Det å fakrisk klare å bli gravid etter 12 uker er ikke nødvendigvis så lett da.
 
Det kan ta lang tid få mensen tilbake etter fødsel.. kan ta opp i mot et år og lenger for noen..
 
Jeg vil bare tilføye at det er ganske tøft med to tette. Mine er det 18 mnd mellom, og det er hardt nok. Så rekner med at det er mye tøffere når det er snakk om bare året mellom de
 
Tok ca 18 mnd for meg hver gang. Men jeg og mens er ikke sånn egentlig helt lett.
 
Eneste dere må tenke på far mister sine uker om dere får baby nr to før han har tatt sin permisjon
 
Har tre tette barn. Det jeg umiddelbart tenker er at det er viktig å tenke på hvordan det blir hjemme med to små barn alene. Vil du klare å dekke begge barna sine behov (som er vidt forskjellig)? Godt mulig at du vil klare det, men jeg hadde ikke sjans til å være tilstede for en 1 åring gjennom en hel dag samtidig som jeg hadde en liten en som var helt avhengig av en omsorgsperson.
 
Moderasjon kan jeg.

Et barn betaler full pris. Og der andre får 30% redusert pris. Og dersom en har 3 barn i bhg samtidig betaler den siste bare halv pris. Når den eldste slutter for å begynne på skole har du ikke lenger søsken i bhg og derved ikke søskenrabatt.

Kontantstøtte er bare i max 11 mnd fra barnet er 13 til 23 mnd gammelt, gitt at det ikke har barnehageplass. Men da kan du la begge begynne i bhg evt.

Men. Det å fakrisk klare å bli gravid etter 12 uker er ikke nødvendigvis så lett da.

noen kommuner gir også moderasjon på Sfo blant annet Stavanger kommune:)
 
noen kommuner gir også moderasjon på Sfo blant annet Stavanger kommune:)
Ja, noen få kommuner gir på tvers av skole og bhg. Og flere /alle (?) gir dersom man har flere unger på Sfo samtidig.

Akkurat årene med en på Sfo og en på bhg er det få som gir moderasjon på, men de finnes
 
Det er mange ting å tenke på og vurdere ift å planlegge to tette barn. Enn så lenge får dere kontantstøtte, selv om dere kan får barnehageplass men regjeringen har varslet endringer, så det er ikke gitt at det er sånn når det er aktuelt for dere. Far mister rett til permisjon, dersom barn nummer to blir født før han får tatt ut permisjon med nummer en. Personlig hadde jeg to ekstremt ulike fødsler, og hadde aldri vært i stand til å ha to barn hjemme på fulltid etter verken fødsel nummer en eller to (fødsel to var styrtfødsel, og jeg var i god form kort tid etter. Men å underholde en treåring i tillegg til innkjøring med amming og søvn hos minste, er fremdeles ganske vanskelig to mnd etter fødsel). Det er jo selvfølgelig individuelt, og mange får tette barn og har de hjemme uten problemer. Men det er viktig å ta høyde for at fødsel og barseltid ikke nødvendigvis blir like lett begge gangene feks :- ) Her får man søskenmoderasjon når barn nummer to begynner, og en får 30% avslag på plass nummer to.
 
Søskenmoderasjon i bhg med (minimum) 30% avslag på regningen for nr 2 og 50% for nr 3 og videre, er lovregulet, så en delen er ganske grei. Noen kommuner går lenger (50% på barn nr 2 er aktuelt i en kommune vet jeg via jobb) men de fleste ligger på lovens minimumskrav
 
Tok 16 mnd begge ganger her :shy:

Ja det kn drøye altså!
Et annet poeng er at man må ha sex for å bli gravid. Det er det sikkert mange som har 10-12 uker etter fødsel og det har vel forsåvidt skjedd et par ganger rundt den tiden, men særlig minste gråt mye og skulle enten være på puppen eller fanget i den alderen, så vet ikke hvordan vi skulle få lagd en baby i tillegg :hilarious:
Men folk har forskjellige nyfødtperioder så kan fint ha overskudd til det med en litt roligere unge :p
 
Ja det kn drøye altså!
Et annet poeng er at man må ha sex for å bli gravid. Det er det sikkert mange som har 10-12 uker etter fødsel og det har vel forsåvidt skjedd et par ganger rundt den tiden, men særlig minste gråt mye og skulle enten være på puppen eller fanget i den alderen, så vet ikke hvordan vi skulle få lagd en baby i tillegg :hilarious:
Men folk har forskjellige nyfødtperioder så kan fint ha overskudd til det med en litt roligere unge :p

ja vi hadde heller ikke klart å laget baby i starten med baby, baby er klister på meg i starten, og vil ikke ha sex med baby på puppen liksom…:/ samt mensen tar lang tid å komme tilbake her…
 
noen kommuner gir også moderasjon på Sfo blant annet Stavanger kommune:)

Var det ikke snakk om at det skulle bli et nasjonalt tiltak her for ikke lenge siden? :) Vi får 4 skoleår mellom våre, så blir jo dyrt (!) i lengden etter første året til lillebror i barnehagen…
 
Var det ikke snakk om at det skulle bli et nasjonalt tiltak her for ikke lenge siden? :) Vi får 4 skoleår mellom våre, så blir jo dyrt (!) i lengden etter første året til lillebror i barnehagen…

det kjenner jeg ikke til, men ja bgh og Sfo koster men koster å ikke jobbe også som får vår del er alternativet. Men økonomisk bør en kansje få barna kjempe tett slik du får maks med moderasjon og holde eldre barn hjemme i permisjonene
 
Back
Topp