Tannbehandling under narkose

  • Trådstarter Tannbehandling
  • Opprettet
T

Tannbehandling

Guest
Heisann :)
Bare lurer på om noen av dere mødre har vært igjennom tannbehandling med narkose før?

Om 2 dager skal jeg trekke minst 6 tenner og jeg skal få 10 nye tenner! Gruer meg enormt men dette må bare gjøres, skal nevnes at jeg har odontofobi eller hva dette heter (nettopp fått hørt det av tannlege eksperter) så jeg får denne behandlingen dekket.
Jeg får bro! Glemte å si det i farten :)

Men spørsmålet var om flere her inne har gjort en så stor operasjon inne i munnen, å er dere fornøyde? Hvordan er det å ha bro? Ser det ekte ut synes dere?
Mange tanker som går i hodet på meg så håper noen klarer å roe meg ned

Jeg er attpåtil mamma til en fantastisk gutt så gleder meg enormt mye til å kan smile skikkelig igjen å være med han ut å treffe folk uten å måtte skjemmes
 
Jeg har hatt tannlegebehandling i narkose. Jeg har tannlegeskrekk og en sykdom som ikke går hånd i hanske. Får ikke dekket noe, og må attpåtil reise til en annen by ca 10 timer unna..
Min opplevelse av narkosen er at jeg har våknet med utrolig sår hals(pga de ikke klarte å få oksygenslangen ned i nesen, så la de den ned i halsen sammen med masse gassbind, så når de dro det ut så raspet de opp halsen da det var blitt tørt underveis) og en kraftig betennelse i tannkjøttet som jeg måtte få 2 hestekurer med antibiotika pluss sterke smertestillende.
Jeg har "bare" trukket 2 visdomstenner og borret 3-4 hull.
Så min eneste gode erfaring er at jeg slapp å være våken ;)
 
(Man får ikke tannlegebehandling dekket fordi man har tannlegeskrekk.
Det er alvorligheten av problemet, årsaken og hvor i munnen problemet ligger som avgjør det.)
 
Jeg kjenner flere med bro, og ser ikke antydning til det på de det gjelder:) Ønsker deg masse lykke til, og håper du får en fin opplevelse på tross av skrekken:)
 
(Man får ikke tannlegebehandling dekket fordi man har tannlegeskrekk.
Det er alvorligheten av problemet, årsaken og hvor i munnen problemet ligger som avgjør det.)

Har niece som har hatt tannlegeskrekk hele livet. Må legges i narkose på sykehuset, for alt som skal gjøres i munnen. Hun har fått "papir" på at hun får tannbehandling dekket resten av livet. Hun har ikke til nå hatt store kompliserte inngrep...
 
Har niece som har hatt tannlegeskrekk hele livet. Må legges i narkose på sykehuset, for alt som skal gjøres i munnen. Hun har fått "papir" på at hun får tannbehandling dekket resten av livet. Hun har ikke til nå hatt store kompliserte inngrep...

Man kan jo alltids finne smutthull, men det skal mye til å lure systemet. :)
 
(Man får ikke tannlegebehandling dekket fordi man har tannlegeskrekk.
Det er alvorligheten av problemet, årsaken og hvor i munnen problemet ligger som avgjør det.)

Man kan få tannlege dekket pga alvorlig tannlegeskrekk. Det er ikke snakk om å klare å "lure" noe system.

Sitat fra Oslo Tannlegesenter sine nettsider.
"Oslo Tannlegesenter har jobbet lenge for at pasienter med alvorlig tannlegeskrekk skal få refusjon for store behandlinger. Nå har Helfo heldigvis endret sine regler. I dag kan du som har alvorlig tannlegeskrekk, få utgiftene refundert. Du må få en bekreftelse fra din lege eller psykolog på at du har alvorlig tannlegeskrekk, og på grunn av dette avstått tannlegebesøk under en lengre periode. Refusjon gis kun til pasienter med svært alvorlig tannlegeskrekk."
 
Man kan få tannlege dekket pga alvorlig tannlegeskrekk. Det er ikke snakk om å klare å "lure" noe system.

Sitat fra Oslo Tannlegesenter sine nettsider.
"Oslo Tannlegesenter har jobbet lenge for at pasienter med alvorlig tannlegeskrekk skal få refusjon for store behandlinger. Nå har Helfo heldigvis endret sine regler. I dag kan du som har alvorlig tannlegeskrekk, få utgiftene refundert. Du må få en bekreftelse fra din lege eller psykolog på at du har alvorlig tannlegeskrekk, og på grunn av dette avstått tannlegebesøk under en lengre periode. Refusjon gis kun til pasienter med svært alvorlig tannlegeskrekk."

Å ja men daaaa så. Altså... -_- Dette er definisjonen på et smutthull...
 
Jeg kan vell bekrefte akkurat dette. Januar 2017 var jeg igjennom akkurat dette. Fikk diagnosen odontofobi som er alvorlig tannlege skrekk som går utover mer enn bare egen helse. Helfo dekket 85% av summen og vil alltid gjøre det frem til de får ett skriv fra en tannlege at jeg evt blir ''kvitt'' diagnosen. Så jo man får dekt nesten hele tannbehandlingen om man har diagnosen men det skal noe til og få den. Utredning til tannlege og bekreftelse fra lege.
 
(Man får ikke tannlegebehandling dekket fordi man har tannlegeskrekk.
Det er alvorligheten av problemet, årsaken og hvor i munnen problemet ligger som avgjør det.)


Vell, nå fikk jeg det å går hos psykolog for dette + det var mye å gjøre :)
 
Kjenner jeg blir litt fornærma av at du skriver smutthull og lure systemet.. Det er et tegn på at du ikke veit helt hva du prater om :p

Jeg lurer absolutt ingen system eller leter etter smutthull, dette ble gjort da min tannlege sa det var det beste for meg til å få fikset alt iogmed all betennelse og slikt jeg hadde.
Nå er dette gjort å jeg er overlykkelig for å ha tennene på stell igjen å har inngått avtale om å gå til en psykolog og et tannteam som kalles TOO for å hjelpe meg på veien videre å er super takknemmelig for dette!
Man skal være forsiktig med å dra alleunder samme kam veit du ;)

Dere andre, tusen takk for svar og hjelp❤️ Broen ble mye bedre enn hva jeg så for meg! Nå er det lettere for meg å smile til guttungen å være oftere ute blandt folk sammen med han ❤️
 
Jeg har bro og det vises ikke i det hele tatt.
Jeg har selv hatt tannlegeskrekk tidligere, men har alltid bitt det i meg og møtt opp på timene. Nå har jeg ikke skrekk i det hele tatt lengre.
Når du får narkose kjenner du ingenting, vokner bare opp og alt er fikset.
Om det føles litt ømt eller sårt etterpå gjør ingenting, da du får smertestillende.. i tillegg er du sikkert så glad du er ferdig og fått det fikset at du bryr deg sikkert lite om det.
Ønsker deg masse lykke til :) går nok kjempebra
 
Back
Topp