Syreskader på tenner

supermom

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Min sønn på 9 år har syreskader på alle tennene som er igjen…Er dette vanlig ? Det er skikkelig skader der tennene er veldig ødelakt.Har god tannhygiene så skjønner ikke hvordan det har blitt så ille..Måtte ta mandlene når han var 3 år pgr av mye brekning/oppkast under måltid så dette var sikkert ikke bra for tennene. Kan det være genetisk?
Noen som har barn med samme probleme?

Har og vært på tannlegen pgr av regulering..Hun sier alt så fint ut men han må vente et år til før regulering så hun reagerte ikke på syreskadene… Har ikke hull i tennene.
 
Har en sønn på samme alder med en emaljefeil på de nye tennene. De er ikke så hvite som de normalt skulle vært og han er mer utsatt for hull i tennene. Ingen hull enda heldigvis. Er det det du mener? Rart tannlegen ikke har reagert hvis de er så ødelagte.
 
Mineraliseringsforstyrrelser? Eldste min har det. Tipper søsknene får det også. Tantebarna mine har det samme. Det er genetisk.
 
Det er melketennene jeg mener, glemte og skrive det. Alle melke tennene som er igjen har store syreskader, de har blitt helt flat..Har tenkt og att det et noe feil med de..De nye tennene ser helt normale ut til nå:)
 
Det er ganske vanlig med syreskader på de resterende melketenner (i alle fall etter hva jeg har observert) og spesielt om man har hatt problemer med sure oppstøt/oppkast. Magesyre er døden for tannemalje.
For å passe best mulig på de permanente tennene, så er det bare å minne på at man reduserer tiden man har syrlige ting på tennene (drikke brus/juice over kort tidsrom), og ikke pusse tennene de første 30-60 minuttene etter å ha spist/drukket noe syrlig. Og gjerne skylle munnen, spesielt etter oppkast (ikke pusse tenner rett etter, da heller. Melk kan nøytralisere syren litt, dog.)

Om det er genetisk..? Noen virker til å ha sterkere/svakere tenner enn andre; ofte forbundet med spyttproduksjon, men ser nok heller for meg at det er syrlige drikker og sure oppstøt; samt at melketennene ikke er laget for å vare livet ut.
Om han ikke er veldig plaget med ising i tennene, så er det ikke så viktig. De skal ut snart uansett. Bare passe på de nye tennene, så blir det bra :)
 
Det er ganske vanlig med syreskader på de resterende melketenner (i alle fall etter hva jeg har observert) og spesielt om man har hatt problemer med sure oppstøt/oppkast. Magesyre er døden for tannemalje.
For å passe best mulig på de permanente tennene, så er det bare å minne på at man reduserer tiden man har syrlige ting på tennene (drikke brus/juice over kort tidsrom), og ikke pusse tennene de første 30-60 minuttene etter å ha spist/drukket noe syrlig. Og gjerne skylle munnen, spesielt etter oppkast (ikke pusse tenner rett etter, da heller. Melk kan nøytralisere syren litt, dog.)

Om det er genetisk..? Noen virker til å ha sterkere/svakere tenner enn andre; ofte forbundet med spyttproduksjon, men ser nok heller for meg at det er syrlige drikker og sure oppstøt; samt at melketennene ikke er laget for å vare livet ut.
Om han ikke er veldig plaget med ising i tennene, så er det ikke så viktig. De skal ut snart uansett. Bare passe på de nye tennene, så blir det bra :)
Som jeg skulle skrevet det selv. Skulle tro du jobbet innenfor tannhelse ;)
 
Som jeg skulle skrevet det selv. Skulle tro du jobbet innenfor tannhelse ;)

Hehe, har vært innom der, men kom aldri så langt at jeg ble faglært :p
Men har fått sett et par munner her og der. :p
 
Back
Topp