Symptomer på morkakesvikt

Hønemamma

Forelsket i forumet
Lurte på om det er noen her som vet hva som er symptomer på morkakesvikt.Begynner og bli litt urolig for det.
Snakka med legen min igår kveld,han var en tur på kontoret og ringte meg.På forrige kontroll var det betydelig stigning i anti stoff.Blodtrykket var veldig fint,men må passe meg for sukker.Låg på 6,5,og det skal ligge mellom 4,5 og 5,9.Alt over 7 var visst sukkersyke.Han fortalte at dersom blodtrykket var høyt hade han henvist meg til ultralyd e.l
I det siste har jeg ikke kjent så mange sark,og heller ikke så tydelig.Begynner derfor og lure på om det kan være tegn til morkakesvikt.Vet ikke så mye om det,og ble bekymret.Kjenner at han snur seg,men sparkene er ikke så kraftig som de var før,og veldig sjelden.Det kan være 1 spark,så går det noen timer,så kommer neste spark.Syns dette er litt ukoselig.Nevnte det til lege i går kveld ang spark,men nevnte ikke morkakesvikt.Skal snakke med han igjen idag,men lurte bare på om noen her vet symptomer på det.
 
De første tegnene er som regel at fundusmålene avtar. Mor merker som regel ikke så mye til morkakesvikten sånn i begynnelsen, særlig dersom en ikke har vært gravid før eller dersom morkaken gradvis begynner å fungere dårligere. Da er det vanskelig å fange opp endring i bevegelsesmønsteret til babyen. Men det er som du skriver et mulig tegn på at morkaken av en eller grunn ikke fungerer som den skal at babyen ikke oppfører seg som før. Det blir færre bevegelser, svakere bevegelser eller nesten ikke bevegelse i det hele tatt.
 
Jeg ble kontrollert for evt.morkakesvikt på tirsdag ( mitt laaaaange opphold på sykehuset) og da låg jeg først med CTG-registrering i totalt 50 min og så tok de ul av babyen for å kontrollere veksten, for å se etter forkalkninger i morkaken (som er tegn på at det er infarkter i den) og for å se på blodgjennomstrømmingen i navlestrengen.
 
På meg kunne de se at babyen hadde det fint ved CTG-registreringen da den hadde noen oppadgående kurver innimellom (hjerterytmen økte i forhold til normalrytmen) En baby som får for lite næring vil sette på spareblusset og vil omtrent ikke ha slike stigninger. Dette i tillegg til registrerte spark/bevegelser tydet på at morkaken var ok.
 
Snakk med legen din i dag og få deg en ekstra sjekk. Alle slike endringer i bevegelsesmønsteret skal diskuteres med lege. Lykke til senere i dag. Klem
 
Jeg kjenner også betydlig midre spark og bevegelser no... men er ikke det normalt no som de har mye mindre plass og bevege seg på???
 
jeg kjenner også mindre spark....og ikke så harde....blir såå bekymret..men de har jo mindre plass...så håper det er normalt!!!
 
Dersom du er bekymret over lite bevegelse så sett deg ned og tell sparkene. Du skal kjenne 20 spark/bevegelser på en omgang. Les mer om  dette et annet sted på BV. Husker ikke hvor det var.
 
ORIGINAL: tvilling38

De første tegnene er som regel at fundusmålene avtar. Mor merker som regel ikke så mye til morkakesvikten sånn i begynnelsen, særlig dersom en ikke har vært gravid før eller dersom morkaken gradvis begynner å fungere dårligere. Da er det vanskelig å fange opp endring i bevegelsesmønsteret til babyen. Men det er som du skriver et mulig tegn på at morkaken av en eller grunn ikke fungerer som den skal at babyen ikke oppfører seg som før. Det blir færre bevegelser, svakere bevegelser eller nesten ikke bevegelse i det hele tatt.

Jeg ble kontrollert for evt.morkakesvikt på tirsdag ( mitt laaaaange opphold på sykehuset) og da låg jeg først med CTG-registrering i totalt 50 min og så tok de ul av babyen for å kontrollere veksten, for å se etter forkalkninger i morkaken (som er tegn på at det er infarkter i den) og for å se på blodgjennomstrømmingen i navlestrengen.
Hadde forkalkninger på morkaka da eg gikk med lisj, vart ikkje oppdaga gøt siste mnd før eg fødde! hadde ingen infarkt i den eller merka noke til det, men det kjem og an på om forkalkinga ligg mot mor sida eller mot barn sida!!

På meg kunne de se at babyen hadde det fint ved CTG-registreringen da den hadde noen oppadgående kurver innimellom (hjerterytmen økte i forhold til normalrytmen) En baby som får for lite næring vil sette på spareblusset og vil omtrent ikke ha slike stigninger. Dette i tillegg til registrerte spark/bevegelser tydet på at morkaken var ok.

Snakk med legen din i dag og få deg en ekstra sjekk. Alle slike endringer i bevegelsesmønsteret skal diskuteres med lege. Lykke til senere i dag. Klem
 
ORIGINAL: teba

ORIGINAL: tvilling38

De første tegnene er som regel at fundusmålene avtar. Mor merker som regel ikke så mye til morkakesvikten sånn i begynnelsen, særlig dersom en ikke har vært gravid før eller dersom morkaken gradvis begynner å fungere dårligere. Da er det vanskelig å fange opp endring i bevegelsesmønsteret til babyen. Men det er som du skriver et mulig tegn på at morkaken av en eller grunn ikke fungerer som den skal at babyen ikke oppfører seg som før. Det blir færre bevegelser, svakere bevegelser eller nesten ikke bevegelse i det hele tatt.

Jeg ble kontrollert for evt.morkakesvikt på tirsdag ( mitt laaaaange opphold på sykehuset) og da låg jeg først med CTG-registrering i totalt 50 min og så tok de ul av babyen for å kontrollere veksten, for å se etter forkalkninger i morkaken (som er tegn på at det er infarkter i den) og for å se på blodgjennomstrømmingen i navlestrengen.
Hadde forkalkninger på morkaka da eg gikk med lisj, vart ikkje oppdaga gøt siste mnd før eg fødde! hadde ingen infarkt i den eller merka noke til det, men det kjem og an på om forkalkinga ligg mot mor sida eller mot barn sida!!

På meg kunne de se at babyen hadde det fint ved CTG-registreringen da den hadde noen oppadgående kurver innimellom (hjerterytmen økte i forhold til normalrytmen) En baby som får for lite næring vil sette på spareblusset og vil omtrent ikke ha slike stigninger. Dette i tillegg til registrerte spark/bevegelser tydet på at morkaken var ok.

Snakk med legen din i dag og få deg en ekstra sjekk. Alle slike endringer i bevegelsesmønsteret skal diskuteres med lege. Lykke til senere i dag. Klem


 
Gikk du over tiden da? Da er det vanlig å få forkalkninger på morkaken. Morkaken begynner å fungere dårligere når barnet er klart for å bli født (har gjort jobben sin) På de som går lenge over termin ser en da gjerne tegn til mye forkalkninger uten at dette skyldes infarkt. Forkalkningene er rett og slett dødt vev. (vevet rundt et infark dør jo også) Dersom en ser forkalkninger på UL så tidlig som nå så skyldes det infarkter i morkaken (var ivertfall det legen sa til meg på tirsdag)
 
eg fikk ei veke før termin eg! Gynekologen sa det var helst vanleg å sjå forkalkinger på personer som røyker. Eg er ikkje-røyker! men avogtil skjer slik uten at det treng ha noke betydning eine eller andre vegen. Lisja var heller ikkje spes lita, 3.2 og 51 cm lang!
ei som eg kjenner litt mista nettopp babyen sin i veke 27 pga morkaka som løsna..da begynner ein å blø masse og får rier. Ingen forvarsle anna enn at fødsel starter!
 
Uff stakkars henne. Gikk det bra med henne selv da?
 
ja reint kroppsleg ja men psyken er jo ei anna sak sjølvsagt vil eg tru....det var jo eit barn så eg vil tru det er knalltøft..enda er ikkje den verste dagen komt heller, når termindato går inn har ho bare ei grav[&o]
 
Back
Topp